کد خبر: ۵۳۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۸۹
ادعای غرب:

ایران از پاسخ به پرسش‌های آژانس بین‌المللی طفره می‌رود/پاسخ ندهید، تحریم ها لغو نمی شود!

کشورهای غربی از ایران خواسته‌اند از پاسخ به پرسش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با آزمایش‌های انفجاری طفره نرود. بدون پاسخ به این پرسش‌ها لغو بسیاری از تحریم‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.
کشورهای غربی از ایران خواسته‌اند از پاسخ به پرسش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با آزمایش‌های انفجاری طفره نرود. بدون پاسخ به این پرسش‌ها لغو بسیاری از تحریم‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

به گزارش «تیک»، در حالی که گفت‌وگوهای اتمی طی هفته جاری در نیویورک ادامه می‌یابند، کشورهای غربی از ایران خواستند با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای روشن شدن ابعاد برنامه هسته‌ای خود همکاری بیشتری به خرج دهد.

هم‌اکنون نمایندگان ارشد ایران و آمریکا در امور مذاکرات هسته‌ای به نیوریورک رفته‌اند. وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در نیویورک دیدار و درباره برنامه هسته‌ای گفت‌وگو می‌کنند.

گفته می‌شود ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، وندی شرمن، مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا، و جیک سالیوان، مشاور ارشد، در روزهای ۱۷ و ۱۸ سپتامبر برای گفت‌وگو با مقامات ایرانی به نیویورک سفر کردند.

هشدار غرب نسبت به طفره رفتن ایران از پاسخ

قدرت‌های غربی روز پنجشنبه (۱۸ سپتامبر/۲۷ شهریور) از ایران خواستند با تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همراهی کند تا تردیدها در مورد ابعاد برنامه اتمی ایران برطرف شود و در پی آن تحریم‌های نفتی علیه این کشور تخفیف پیدا کنند.

 ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی می‌‌گویند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مظنون است به این‌که ایران در گذشته در زمینه طراحی سلاح هسته‌ای فعالیت‌هایی داشته است. رهبران جمهوری اسلامی این ادعا را رد می‌کنند.

گزارش اخیر آژانس بین‌المللی (اوایل ماه سپتامبر) حاکی از آن است که ایران از پاسخ به برخی پرسش‌های کلیدی طفره می‌رود. آژانس بین‌المللی تا ۲۵ اوت به ایران مهلت داده بود به پرسش‌ها در زمینه ابعاد احتمالا نظامی برنامه اتمی خود پاسخ دهد.

به نظر می‌آید که پرسش‌های آژانس بین‌المللی در رابطه با آزمایش‌های انفجاری در پایگاه نظامی پارچین باشد؛ آزمایش‌هایی که می‌توانند برای اهداف نظامی انجام شده باشند. ایران تاکنون اجازه بازدید از پارچین را نداده و فقط ادعا کرده که چنین آزمایش‌هایی در این پایگاه نظامی صورت نگرفته است.

اتحادیه اروپا با ابراز تأسف از طفره رفتن ایران از پاسخ به پرسش‌های اساسی آژانس بین‌المللی اعلام کرده که این پاسخ‌ها می‌توانند در مذاکرات اتمی برای رسیدن به یک توافق درازمدت میان ایران و گروه ۵+۱ تعیین‌کننده باشند.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود از دیدار دوجانبه ایران و آمریکا در نیویورک بر سر مسئله هسته‌ای خبر داد.

ظریف: آمریکا با تصویب تحریم‌ها به اهداف خود نرسیده است

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف که برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد، در گفت‌وگویی تفصیلی با رادیو ملی آمریکا تأکید کرد که تحریم‌ها تأثیری بر ایران نداشته‌اند و آمریکا بهتر است دست از تحریم‌ها بردارد.

وزیر خارجه ایران پرسیده است: «تاکنون از تصویب تحریم‌ها چه چیزی به دست آورده‌اند؟ آیا آن‌ها توانسته‌اند به یکی از اهداف مورد نظر خود دست یابند؟»