کد خبر: ۵۳۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۳۸

خطر نابودی نقاشی‌های غار 30 هزار ساله استرالیایی

نیمی از نقاشی‌های باستانی استرالیا، تا 50 سال آینده کاملا نابود خواهند شد!

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از آرت‌نت نیوز؛ نیمی از نقاشی‌های باستانی در غارها و صخره‌های "کوئینکان" در قسمت شمالی کشور استرالیا که یکی از بزرگترین مجموعه کارهای صخره‌ای در دنیاست به علت حفاری‌های معدن چیان در اطراف این مناطق به شدت در خطر نابودی هستند.

با وجود اینکه استرالیا با داشتن بیش از 100هزار گونه از آثار نقاشی‌های صخره ای کشوری غنی محسوب می‌شود، اما هیچ تدبیری برای حفاظت از این گنجینه‌های فرهنگی به چشم نمی‌خورد.

"پاول تاکن" متخصص هنر صخره ای طی شکایتی اعتراض خود را نسبت به کم‌توجهی دولت استرالیا در حفاظت از این میراث باستانی اعلام کرد و گفت: "فرانسه و اسپانیا بودجه زیادی را صرف حفاظت از هنرهای صخره ای خود می‌کنند و حتی چین میلیون‌ها دلار در این راستا هزینه کرده و هنر صخره ای 2 هزار ساله خود را در میراث جهانی ثبت کرده است."

وی در ادامه گفت: "در استرالیا تقریبا هیچ بودجه‌ای برای حفاظت از این آثار در نظر گرفته نمی‌شود، نمی‌دانم که آیا برای تامین این بودجه نیاز به انجام چالش آب یخ است یا نه،‌ اما در اینجا فراهم آوردن بودجه کافی برای حفاظت از مکان‌هایی که به نسل‌های آینده تعلق دارند،‌بسیار دشوار است.

30 هزار سال پیش "کویینکان" بر روی نواری غنی از ذغال سنگ قرار داشت که تا "کیپ یورک" در نزدیکی شهر "لارا" کشیده می‌شد. همچنین مقدار زیادی از سنگ‌های معدنی گران قیمت و نایاب شامل الماس در این مکان یافت شده است.

پس از این کشفیات شرکت‌های معدن بسیاری به این منطقه آمدند و کارخانه‌های خود را در کنار این غارهای باستانی مستقر کردند و مجوز حفاری در این مناطق را تا سال 2018 گرفته اند.

به گفته گردشگران بومی این مناطق، شورای محلی در مخالفت نسبت به حفاری در این منطقه با هم متحدند و در پی یک اقدام هماهنگ به دنبال حفاظت ا زاین منطقه هستند.

آنها هشدار دادند که لرزه های ناشی از حفاری در جاده‌های اطراف این مناطق تاکنون با عث خرابی بخش‌های ظریفی از "نقاشی‌های کویینکان" شده است.

"تاکون" در ادامه گفت: متاسفانه فقط حفاری در این مناطق نیست که این آثار را تهدید می‌کند،‌ نقاشی‌های دیواری مردم نیز که گاه اسم خود را بر روی صخره ها کنده کاری می‌کنند از دیگر نگرانی‌ها محسوب می شود.

نقاشی‌های صخره ‌ها و غارهای کوئینکان کاملا برجسته و دارای ارزش جهانی هستند ولی استرالیا نیازمند یک تدبیر ملی برای حفاظت از آنهاست و در غیر این صورت این میراث به کلی نابود خواهد شد.