کد خبر: ۵۳۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۳۸

گزارش المانيتور از دومين سفر روحاني به نيويورک: ايران در وضعيت بهتري نسبت به دوران رياست جمهوري احمدي نژاد قرار دارد

نامه نيوز/وب سايت المانيتور در گزارشي در آستانه آغاز به کار مجمع عمومي سازمان ملل متحد و سفر رئيس جمهوري ايران به آمريکا، نوشت: به دليل جايگاه روحاني به عنوان يکي از ارکان جمهوري اسلامي ايران و همچنين عملکرد قوي وي در انتخابات رياست جمهوري گذشته ايران و کسب دستاوردهاي ديپلمايتک در زمان رياست بر تيم مذاکره کننده هسته اي ايران طي يک دهه گذشته، به نظر مي رسيد که رئيس جمهوري جديد ايران مخاطب ايده آلي براي دولت باراک اوباما باشد.

در حالي که ايران اکنون در وضعيت بهتري نسبت به زمان رياست جمهوري محمود احمدي نژاد، قرار دارد، همچنان به دنبال دستيابي به توافق طولاني مدت هسته اي با غرب است تا بر اساس آن تحريم هاي اقتصادي بين المللي عليه تهران لغو شود.

در مقابل و با توجه به برگزاري دور جديد مذاکرات هسته اي در سازمان ملل، درباره حضور امسال رئيس جمهوري ايران در مجمع عمومي سازمان ملل شک و گمان هايي به وجود آمد چرا که روحاني تاکيد کرده بود نميخواهد همانند احمدي نژاد رفتار کند، کسي که طي 8 سال حضور در سمت رياست جمهوري ايران حتي يکي از نشست هاي مجمع عمومي سازمان ملل متحد را از دست نداد.

روحاني اما به سازمان ملل خواهد رفت و برنامه خود براي حضور در اين نشست را با حضور در صبحانه کاري با حضور خبرنگاران و سردبيران ارشد آمريکا در تاريخ 23 سپتامبر آغاز خواهد کرد و نشستي نيز با حضور محققان و دانشمندان ايراني در بعدازظهر 23 سپتامبر خواهد داشت. اما برخلاف سال گذشته، مقامات ايراني حدس و گمان ها درباره ديدار اوباما و روحاني در حاشيه نشست سازمان ملل را رد کردند. تماس تلفني سال گذشته ميان دو رئيس جمهوري ايران و آمريکا طيف هاي سياسي تندرو ايران که در ماه هاي اخير تقويت شده اند را به انتقاد واداشت.

در حالي که اوباما يک روز زودتر از روحاني در مجمع عمومي سازمان ملل متحد سخنراني خواهد کرد، فرصت کوچکي براي ديدار اتفاقي ميان دو رئيس جمهور در کريدور سازمان ملل وجود دارد.
در برخي از موضوعات، روحاني عملکرد بهتري نسبت به رئيس جمهور سابق ايران داشته است. لغو برخي از تحريم ها بر اساس توافق موقت هسته اي سال گذشته و مديريت بهتري اقتصادي ايران را از بحران پس از هشت سال رشد منفي اقتصادي خارج کرد.