کد خبر: ۵۳۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۴۳

شکایت از ایرانی کلاهبرداردر دادگاه های سوئد

شرق نوشت:

دادسرای امور بین‌الملل برای پایان‌دادن به کلاهبرداری‌های 35ساله ایرانی مقیم سوئد از هموطنان خود، اقدامات بین‌المللی را آغاز کرده ‌است.

این ایرانی که از سال58 در سوئد زندگی می‌کند با معرفی خود به‌عنوان نماینده شرکت‌های بزرگ سوئدی از ایرانیان به بهانه کمک به فقرا کلاهبرداری می‌کند. وی که خود را دکتر «فیروز نادری» معرفی می‌کند افراد مشهور مقیم داخل کشور را طعمه قرار می‌دهد و از طریق تلفن یا ایمیل با آنها ارتباط برقرار و اعلام می‌کند به‌عنوان یک خیر مقیم خارج از کشور قصد کمک دارد و به این ترتیب از آنها پول‌های کلان دریافت می‌کند.

این مرد در آخرین کلاهبرداری با یک وکیل دادگستری تماس گرفت و به او گفت قصد دارد به نگار دختر بچه ایرانی که به دلیل نابینایی پدر و مادرش در بهزیستی به سر می‌برد کمک کند.

او با این ترفند از وکیل دادگستری20میلیون‌تومان کلاهبرداری کرد.«احمدی نیاز»، وکیل مالباخته که شکایتی به دادسرای امور بین‌الملل ارایه داده ‌است درباره نحوه کلاهبرداری گفت: «من وکیل پدر و مادر نگار، دختربچه‌ای هستم که به دلیل نابینا‌بودن والدینش مدتی در بهزیستی نگهداری می‌شد. اوایل سال‌جاری شخصی با من تماس گرفت و خود را نماینده شرکت «الکترولوکس» معرفی کرد و گفت داستان زندگی نگار را خوانده و بسیار ناراحت شده و به‌عنوان یک ایرانی قصد دارد به او کمک کند.

او حتی نامه‌ای هم با اسم این شرکت برای من ایمیل کرد، با توجه به نامه‌ای که به دستم رسید اعتماد کردم و قرارهای بعدی را گذاشتیم او به من گفت به استانبول بیا و پول را در آنجا از بانک تحویل بگیر. برای اینکه پول را تحویل بگیرم باید عوارض آن را در شهر استانبول پرداخت می‌کردم برای انجام این کار به بانک سوئدی‌ای که در استانبول بود رفتم و مبلغ 20میلیون‌تومان عوارض را واریز کردم متهم به من گفته‌ بود صدهزاردلار به نگار کمک خواهد کرد به همین دلیل من پول را پرداخت کردم اما بعد از اینکه مبلغ درخواستی‌اش را واریز کردم دیگر خبری از او نشد و تماسش را با من قطع کرد. از آنجایی که پول نیز به حساب او واریز شده‌ بود دیگر کاری از دستم برنمی‌آمد. مدت‌ها در استانبول ترکیه این موضوع را پیگیری کردم به جایی نرسیدم و سفارت سوئد حاضر به همکاری با من نشد. بعد به ایران آمدم و شکایتی در دادسرای امور بین‌الملل مطرح کردم و متوجه شدم این فرد، کلاهبردار حرفه‌ای است که سال‌هاست از ایرانیان به همین شیوه پول دریافت می‌کند.»

او گفت: «با توجه به شکایتی که مطرح کردم شعبه اول دادسرا بررسی این پرونده را بر عهده گرفت و مشخص شد در طی چند ماه گذشته متهم از چند ایرانی مطرح از جمله فردی که قاتل فرزندش را بخشیده، یک شاعر و یک پزشک قصد کلاهبرداری داشته که در برخی موارد نیز موفق شده است. همچنین بازپرس متوجه شد، متهم علاوه بر ما چند نفر از سال‌ها قبل نیز شاکیانی دارد و از افراد مختلف به همین شیوه میلیون‌ها‌تومان کلاهبرداری کرده ‌است. دادسرا از دولت سوئد خواست با توجه به اینکه متهم تبعه ایران است و کلاهبرداری نیز کرده او را به کشور بازگرداند اما دولت سوئد امتناع کرد و حاضر نشد این کار را بکند. همچنین مکاتباتی نیز با سفارت سوئد در ایران انجام گرفت آنها با اینکه پی بردند متهم واقعا جرایمی را انجام داده با این حال حاضر به همکاری نشدند.»

گزارش خبرنگار ما حاکی است تحقیقاتی که کارآگاهان پلیس انجام دادند نشان می‌دهد متهم نه‌تنها خود را نماینده شرکت الکترولوکس معرفی کرده بلکه در این سال‌ها با رصدکردن اخبار مربوط به ایرانیان داخل کشور با آنها از طریق پست الکترونیک و تلفن تماس گرفته و خود را نماینده شرکت‌های زیمنس، اریکسون، ولوو و اسکانیا معرفی و با جلب اعتماد آنها و ارسال نامه‌های قلابی اقدام به کلاهبرداری‌های میلیونی به بهانه کمک مالی کرده ‌است.

متهم با ارسال ایمیلی قول پرداخت مبالغ میلیونی به یورو و دلار می‌داده و سپس مدعی می‌شده عوارض آن را شخص، خودش باید پرداخت کند و به این ترتیب ده‌هامیلیون‌تومان از افراد مشهور گرفته است.

همچنین مشخص شد متهم اعمال مجرمانه خود را قبل از پیروزی انقلاب آغاز کرده‌ بود. او زمانی که در ایران حضور داشت خود را خواهرزاده محمدرضا پهلوی معرفی و از مردم کلاهبرداری می‌کرد. وی پس از بازداشت و محاکمه به چندین سال زندان محکوم شد اما در زندان با خوردن سمی اقدام به خودکشی کرد و به بیمارستان منتقل شد اما از آنجا گریخت و سپس به کشور سوئد رفت و خود را زندانی سیاسی معرفی کرد و در آنجا پناهنده ‌شد.

با توجه به وسعت کلاهبرداری‌هایی که متهم انجام داده ‌است و شناسایی ده‌ها شاکی او و از آنجایی که دولت سوئد حاضر نیست متهم را تحویل دادگستری ایران بدهد، مسوولان دادسرای بین‌الملل تصمیم گرفتند به شاکیان کمک کنند تا شکایتی را در کشور سوئد علیه متهم مطرح کنند.
احمدی‌نیاز در این‌باره گفت: «متاسفانه در تمام این سال‌ها دولت سوئد از یک مجرم دفاع کرده و با اینکه مدارک علیه او کامل و واضح است حاضر نیست حتی او را تنبیه کند از آنجایی که مدارک تحصیلی من حقوق بین‌الملل است و وکیل دادگستری نیز هستم با هماهنگی انجام گرفته با دادسرای امور بین‌الملل و حمایت آنها به زودی شکایتی را در دادگاه‌های سوئد علیه متهم مطرح خواهیم کرد. تاکنون صدها نفر از این مرد شکایت کرده‌اند و سفارت ایران در سوئد نیز همه مدارک را به دولت این کشور تحویل داده‌ است اما آنها همچنان مقاومت می‌کنند. بنابراین بنده به‌عنوان وکیل شاکیان به کشور سوئد سفر خواهم کرد و شکایتی را در آنجا مطرح می‌کنم. در این خصوص دادسرای امور بین‌الملل نیز هماهنگی‌های لازم را انجام داده و با تایید دادستانی به سوئد خواهم رفت و تا وصول نتیجه این پرونده را پیگیری خواهم کرد.»