کد خبر: ۵۳۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۰۱

سخنگوی هیات رئیسه مجلس: فراکسیون رهروان همچنان اکثریت مجلس است

اعتماد نوشت:

در پي اظهارنظر اعضاي فراكسيون اصولگرايان درباره وزن‌كشي‌هاي مجلس، در گفت‌وگويي كوتاه نظر بهروز نعمتي، سخنگوي هيات رييسه مجلس و نائب رييس فراكسيون رهروان را در اين رابطه جويا شدیم که بخشهایی از آن را می خوانید:

-من فكر مي‌كنم فراكسيون رهروان همچنان اكثريت مجلس است و نمي‌توان يك اتفاق و يك تحول را مبناي تغيير در وضعيت نيروهاي سياسي مجلس دانست. به هر حال بر اساس آن چيزي كه دوستان ما در مجلس نام نويسي كردند اين فراكسيون بالاي 190 عضو دارد. حالا همكاران ما بر چه اساسي در فراكسيون اصولگرايان برخي اتفاقات را مبناي تغيير در وضعيت دو فراكسيون مي‌دانند، ما از آن بي‌خبر هستيم.

-فراكسيون با توجه به اينكه تعدادي از اعضا جزو استيضاح‌كنندگان بودند و حتي برخي از اعضاي فراكسيون مثل آقاي نقوي حسيني يا آقاي غضنفرآبادي به نفع استيضاح نطق هم كردند، ترجيح داد در اين مساله موضع‌گيري نكند. ما اين موضوع را نمي‌توانيم ملاك نهايي قرار دهيم. در استيضاح و راي اعتماد افراد بر اساس اجتهادي كه رسيده‌اند تصميم‌ مي‌گيرند. اگر يك موضوعي را بخواهيم به عنوان ميزان قرار دهيم قطعا استيضاح آقاي فرجي‌دانا موضوع خوبي نيست. در موضوع استيضاح هيچ فراكسيوني نمي‌تواند تضمين كند كه اعضايش چه رايي خواهند داد. چون به هر حال بررسي‌هاي شخصي افراد است.

-ما بايد توجه داشته باشيم كه مناسبات سياسي ما در مجلس مناسبات حزبي نيست. وقتي اين مناسبات در چارچوب فراكسيون قرار مي‌گيرد هيچ الزامي براي تمكين وجود ندارد و نهايتا نظر شخصي نمايندگان مهم است. مهم‌تر از اين بايد بگويم كه استيضاح آقاي فرجي دانا تنها يك روي سكه است. بايد استيضاح‌هايي كه انجام نشده‌اند را هم ديد. متاسفانه همكاران ما در فراكسيون اصولگرايان اين بعد قضيه را هم نمي‌گويند كه در پيش بردن چند طرح استيضاح يا سوال، ناموفق بوده‌اند. اگر اينها را كنار هم بگذاريم خواهيم ديد كه مجموعه رهروان به عنوان اكثريت مجلس تا امروز در ماموريتي كه براي خود تعريف كرده، موفق بوده است. اگر فراكسيون اصولگرايان واقعا اكثريت مجلس را داشت شك نكنيد تا الان بيش از يك وزير بركنار شده بودند. بنابراين ما در تعريف اكثريت و اقليت مجلس قايل به اين هستيم كه مجموعه رويدادها و تحولات را ببينيم و با موفق بودن يك پروژه نمي‌توان اقليت و اكثريت مجلس را تعريف كرد.

-شما برويد ببينيد كه چه كساني مي‌خواستند اين اتفاق بيفتد. بگذريم از اينكه اين اتفاق نيفتاد و نهايتا فراكسيون اكثريت باقي ماند و با قدرت هم كارش را ادامه مي‌دهد. اما من توجه شما را به اين نكته جلب مي‌كنم كه در همان مقطع و مقاطع مشابهي كه حرف انشعاب از رهروان پيش آمده بود، برخي از اعضاي فراكسيون اصولگرايان پيش آمده بودند و وعده داده بودند كه در فراكسيون جديدي كه قرار است تشكيل شود، عضو خواهند شد. خب شما مي‌دانيد كه فراكسيون جديد قرار بود به هواداري و موافقت با دولت و به نام فراكسيون اعتدال تشكيل شود. اينكه طيف اقليت مجلس كه مشخصا هم با دولت زاويه جدي دارند، بيايند و هوادار تشكيل مجموعه‌يي در حمايت از دولت بشوند خودش مشخص مي‌كند كه دامنه برخي مباحث چگونه است. بنابراين اين مسائل قسمت عمده‌اش حاشيه‌سازي است و واقعيت ندارد.