کد خبر: ۵۳۶۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۲۳

چرا آيفون ۶ پلاس هنوز نمي‌تواند جايگزين مناسبي براي آيپد ميني باشد؟

تا چند ماه پيش با شايعاتي که در مورد مشکلات اپل در توليد صفحه نمايش بزرگ آيفون ۵.۵ اينچ مي‌شنيديم، فکر مي‌کرديم که اپل موفق نخواهد شد اين دستگاه را در کنار آيفون ۴.۷ اينچي رونمايي کند. اما اپل توانست به زمان‌بندي خود برسد و هر دو دستگاه جديد آيفون را با يکديگر معرفي و عرضه کند. حال سوالي که پيش آمده اين است که آيا آيفون 6 پلاس مي‌تواند جايگاه آيپد‌ ميني را تهديد کند؟ در ادامه به جنبه‌هاي مختلف جواب اين سوال خواهيم پرداخت.

«گوشي هوشمند (فبلت) شما مي‌تواند جايگزين تبلت‌تان شود.» جمله قبل را بيشتر از افرادي مي‌شنويم که با سري نوت‌ سامسونگ کار کرده‌اند. آن‌ها انقدر دليل مي‌آورند که در نهايت قبول کنيد با داشتن گوشي هوشمندي با صفحه نمايش بزرگتر از ۵ اينچ مي‌توانيد تبلت خود را کنار بگذاريد. اندازه صفحه نمايش بزرگي که حالا در آيفون ۶ پلاس نيز از ان بهره‌مند است.

نويسنده اصلي مقاله مي‌گويد:

من از آيپد ميني هر روز استفاده مي‌کنم. اين دستگاه کوچک، عالي و ترکيبي است از وسيله‌اي براي راحت خواندن کتاب‌هاي الکترونيک و نوشتن متون شبيه به لپ‌تاپ. ايده در دست گرفتن آيفون ۶ پلاس وسوسه کننده است: عمر باتري بهتر، صفحه نمايش بزرگ، اما من اين آيفون را دوست ندارم چون پس از امتحان کردن هر دو آيفون انتخاب من آيفون ۶ بوده است
در ادامه به تشريح دلايل خود و نويسنده مقاله براي جايگزين نبودن ۶ پلاس براي آيپد ميني و همچنين اولويت انتخاب آيفون ۶ به جاي ۶ پلاس خواهيم پرداخت. با ما همراه باشيد. iphone-6-plus-ipad-mini04

ظاهر اپليکيشن‌هاي آيفون در آيفون ۶ خوب اما در۶ پلاس عجيب!
يکي از موضوعاتي که دارندگان آي‌ديوايس‌هاي اپل به آن مي‌نازند، ظاهر برنامه‌هاي بهينه شده براي صفحه نمايش دستگاه‌هاي مختلف اين شرکت است. حتي برخي افراد اگر ببينند يک اپليکيشن نمي‌تواند بر روي آيفون آن‌ها بهينه شده به نمايش درآيد، بهتر مي‌دانند که حتي آن را دانلود هم نکنند. همانطور که مطلع هستيد به زودي توسعه دهندگان اپليکيشن‌ها، بروزرساني‌هايي را براي بهينه شدن اپليکيشن‌هايشان با صفحه نمايش آيفون ۶ راهي اپ‌استور خواهند کرد.

اما شما ضرورتا به اپليکيشن‌هاي بهينه شده نيازي نداريد: با اينکه اکنون بسياري از اپليکيشن‌هاي درون اپ‌استور هنوز اين بروزرساني را براي آيفون‌ ۶ منتشر نکرده‌اند اما هر دو گوشي مي‌توانند مقياس‌بندي‌هاي اپليکيشن‌هاي موجود را براي اندازه صفحه نمايش خود بهينه کنند و در اين راستا بسيار عالي عمل مي‌کنند؛ متون بسيار شفافند، گرافيک در بازي‌ها روان و قابل قبول است و تماشاي ويديو‌ها نيز عالي است.

با وجود اين، زماني که به صفحه نمايش بزرگ آيفون ۶ پلاس در زمان اجراي برخي اپليکيشن‌ها نگاه کنيد، به ياد زماني خواهيد افتاد که آيفون ۵ با صفحه نمايش بزرگ شده ۴ اينچي راهي بازار شد. آيکون‌ها، دکمه‌هاي مجازي و حتي کيبورد‌ها ناگهان بسيار بزرگ مي‌شوند. حال اپليکيشن‌هايي که اکثرا هم غير بهينه هستند و احتمالا در آينده تنها براي صفحه نمايش آيفون ۶ بهينه خواهند شد، بر روي آيفون ۶ بسيار بهتر از ۶ پلاس به نمايش درمي‌آيند.

آيفون ۶ پلاس نمي‌تواند جايگزين آيپد شود
با اينکه آيفون ۶ و آيفون ۶ پلاس هر دو، اندازه صفحه نمايش‌هاي جديد با رزولوشن‌هاي تازه‌اي را در اختيار گرفته‌اند، اما بايد قبول کنيم که ۶ پلاس وارد يک قلمرو جديد شده است. اپل به تازگي به قلمرو فبلت‌ها وارد شده است و توسعه دهندگان تا بتوانند اپليکيشن‌هايي را براي اين صفحه نمايش بهينه کنند مطمئنا مدت زماني طول خواهد کشيد يا اينکه شايد بسياري از توسعه دهندگان ترجيح دهند همان اپليکيشن‌هاي بهينه شده براي آيفون ۶، در ۶ پلاس نيز با کمي کشيدگي اجرا شود.

آيپد ميني ۷.۹ اينچي تقريبا ۲.۵ اينچ اختلاف اندازه صفحه نمايش با ۶ پلاس دارد. ممکن است تراکم پيکسل يکساني نداشته باشند اما صفحه نمايش بزرگتر تفاوت اصلي آن‌ها به حساب مي‌آيد. آيپد ميني داراي نسبت صفحه 4:3 است در حالي که آيفون ۶ پلاس نسبت صفحه 16:9 را در اختيار دارد. براي تماشاي فيلم‌ها شما به نسبت 16:9 نياز خواهيد داشت. اما براي مقالات، سند‌ها و کتاب‌ها و وب‌گردي شبيه به کامپيوتر، به نسبت 4:3 بيشتر احتياج داريد. در واقع هر کدام از اين نسبت‌ها مي‌توانند محتويات متناسب با نسبت صفحه نمايش خود را بهتر نمايش دهند و حس بهتري را به بيننده منتقل کنند.


براي مثال خواندن يک کتاب کميک بر روي هر دو دستگاه (تصوير بالا) مي‌تواند منظور ما را بهتر برساند:آيفون ۶ پلاس و آيفون ۶ صفحه نمايش‌هايي شفاف‌تر دارند، اما بزرگي صفحه نمايش و قرارگيري متقارن محتوا بر روي آيپد ميني، لذت خواندن کتاب‌ها در اين آيپد را بسيار بهتر و لذت‌بخش‌تر مي‌کند.


براي هر بخشي از دستگاه که نياز به تايپ کردن باشد، مي‌توان حداقل يک کيبورد جانبي را به آيپد ميني متصل کرد يا حتي با انگشتان خود به راحتي مشغول به تايپ کردن شد. اما آيفون ۶ پلاس در اين زمينه تفاوت زيادي با آيفون ۶ ندارد؛ هر دو آن‌ها حس نوشتن با گوشي‌ها را منتقل مي‌کنند نه تبلت‌ها. البته ممکن است براي برخي‌ها اين اندازه صفحه در نوشتن راحت باشد، اما تجربه من در اين مورد يکسان نبود. آيپد مي‌تواند در تنگنا‌ها تبديل به لپ‌تاپ شما شود اما نسخه پلاس از انجام اين کار معذور است.

اپليکيشن‌ها: آيفون ۶ و آيپد پلاس را شکست مي‌دهند
هزاران اپليکيشن اختصاصي شده در اپ‌استور براي آيپد موجود است. تمام آن‌ها براي نمايش در حالت تمام صفحه آيپد‌ها بهينه شده‌اند.آيپد ميني‌ مي‌تواند تمام اپليکيشن‌هاي آيپد را اجرا کند. با اينکه صفحه نمايش ميني کوچک‌تر است اما رزولوشن آن شبيه به آيپد اير است و حتي اپليکيشن‌هاي آيپد در آيپد ميني زيبا‌تر نمايش داده مي‌شوند.

آيفون ۶ نيز به زودي اپليکيشن‌هاي بهينه شده‌اي را دريافت خواهد کرد. اما انگار ۶ پلاس در بين آيفون ۶ و آيپد‌ها گير کرده و تبديل به يک وصله ناجور شده است. فبلت‌ها در حالت افقي خود باز هم نمي‌توانند تجربه يک تبلت را در اختيار شما بگذارند و جايگزين آن شوند. آن‌ها تبديل به رده جديدي از دستگاه‌هاي اپل شده‌اند. با اين حال هنوز اين موضوع درست است که بسياري از مردم دوست ندارند تبلت و فبلت را در کنار يکديگر داشته باشند.

اگر مي‌خواهيد دايم با سرويس‌هاي اينترنت سيم‌کارت آنلاين باشيد، عکس بگيريد، اخبار بخوانيد يا پيام‌هاي دريافتي را چک کنيد، يک گوشي هوشمند بزرگ مي‌تواند تعداد زيادي از نياز‌هاي شما را برطرف کند. به همين خاطر فعلا بعيد به نظر مي‌رسد که آيفون ۶ پلاس بتواند جايگاه آيپد اپل را تهديد کند. اين موضوع را شرکت اپل هم مي‌داند.

خواستن دستگاه‌هاي قابل کنترل
بسياري از افراد هستند که دوست دارند با استفاده از يک دست اکثر کار‌هاي خود با گوشي را انجام دهند. عکس بگيرند، تايپ کنند و به راحتي آن دستگاه را در جيب خود قرار دهند. همين افراد آيفون ۶ کوچک را ترجيح مي‌دهند و آن را بهترين انتخاب تلقي مي‌کنند زيرا مي‌توان به راحتي با يک دست صفحه نمايش ۴.۷ اينچي را کنترل کرد و بر بخش‌هاي مختلف صفحه نمايش نيز دسترسي پيدا کرد.

همچنين اشخاصي هستند که اپليکيشن‌هاي اختصاصي آيفون ۶ را رها نخواهند کرد و از صفحه نمايش بزرگتر ۶ پلاس چشم خواهند پوشيد. آيا شما نيز از اين دسته افراد هستيد؟ آيا فکر مي‌کنيد آيفون ۶ پلاس مي‌تواند جايگاه آيپد ميني را در قلب شما بگيرد و بخاطر ۵.۵ اينچ صفحه نمايش از نمايشگر ۷.۹ يا ۹.۷ اينچ آيپد بگذريد؟ در بخش نظرات، ديدگاه خود را با ما و دوستان خود در ميان بگذاريد.