کد خبر: ۵۳۶۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۲۸۷

وقتی شهرداری تهران هیچ اهمیتی برای چنارهای ولیعصر قائل نیست!

چنارهای خیابان ولیعصر قدمتی بالای ۷۰ سال دارند. خيابان ولیعصر به دستور رضاشاه در سال ۱۳۰۷ ساخته شد و در سال ۱۳۱۸ ادامه آن تا تجریش آماده شد.
به تازگی چند چنار تنومند و کهنسال خیابان ولیعصر هم‌چون دفعات گذشته از کمر یا پایه قطع شده‌اند.

به گزارش «تیک»، نگاهی بر تنه به جای مانده از این درختان نشان می دهد که بسیاری از این درختان از "پوسیدگی یا انحراف" به دور بوده‌اند.

محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفته خیابان ولیعصر مهمترین معبر شناخته شده تهران است که چنارهای آن عمری نزدیک به یک قرن دارند اما این خیابان زیبا و ارزشمند امروز دچار بیچارگی شده و به انسان دردمندی می‌ماند که از بی‌کسی به حال خود رها شده باشد.

آن‌طور که در این گزارش به نقل از مهدی معمار زاده کارشناس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آمده شهرداری طی چند سال گذشته نشان داده است برای درختان خیابان ولیعصر اهمیت چندانی قایل نیست و برای نجات آن‌ها هیچ گونه حساسیتی به خرج نمی‌دهد.

این کارشناس سازمان میراث فرهنگی گفته جایگزینی نهال‌های تازه و شیوه کاشت آن‌ها در دو سوی خیابان ولیعصر نشانه‌ای از یک رخداد برنامه‌ریزی شده است که از تعریض این خیابان خبر می‌دهند.

خیابان ولیعصر بلندترین خیابان شهر تهران

پیش از این هومان خاکپور فعال محیط زیست به روزنامه "آرمان" گفت چنار یکی از دیرزیست‌ترین درختان است و عمر آن به بیش از هزار سال می رسد. با توجه به این موضوع احتمال این‌که درخت چنار با عمر ۵۰ تا ۱۰۰ دچار خشکیدگی و پوسیدگی شود بسیار کم است.

چنارهای خیابان ولیعصر قدمتی بالای ۷۰ سال دارند. خيابان ولیعصر به دستور رضاشاه در سال ۱۳۰۷ ساخته شد و در سال ۱۳۱۸ ادامه آن تا تجریش آماده شد.

همان زمان به دستور رضاشاه در دوطرف خیابان به فاصله کمی از هم چنار کاشتند. خیابان ولیعصر به طول ۱۸ کیلومتر است از میدان راه‌آهن تهران شروع و به میدان تجریش در منطقه شمیرانات ختم می‌شود. خیابان ولیعصر بلندترین خیابان شهر تهران و همچنین بلندترین خیابان خاورمیانه است.