کد خبر: ۵۳۶۶۱
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۵۵

آيت‌الله ري‌شهري: اقدامات دولت در پديد آوردن آرامش و اميدواري قابل توجه است

 آيت‌الله ري‌شهري با اشاره به آشنايي ?? ساله خود با حجت‌الاسلام روحاني گفت: رييس‌جمهور محترم و دولت خدمتگزار بايد مراقب نفوذ شيطان‌هاي انسان‌نما باشند. به گزارش فارس، گزيده اظهارات نخستين وزير اطلاعات كشور به شرح زير است:

علت استعفاي من بيشتر در مورد انتخاب رييس سازمان حج و زيارت بود؛ چون بعثه مقام معظم رهبري ارتباط مستقيم با حضرت آقا دارد و اصولا حج از شؤون رهبري است و دخالت‌هايي كه برخي اطرافيان رييس‌جمهور در مورد انتخاب رييس‌سازمان مي‌كردند، مشكل‌ساز مي‌شد.

بزرگ‌ترين بحران كشور بحران قائم‌مقام رهبري است. چون اگر آن اتفاق مي‌افتاد و اين بحران مهار نمي‌شد، مسير انقلاب را عوض مي‌كرد. هيچ كس باور نداشت كه بتوان با اين حركت مقابله كرد و بنده تقريبا هيچ كس را در آن زمان كمك كار خود نمي‌ديدم. به ما مي‌گفتند(البته از سر دلسوزي و مصلحت انديشي) كه شما اين كار را نكن. اين شخص(آيت‌الله منتظري) رهبر مي‌شود و بعد تو بايد از ايران بروي. من در دلم مي‌خنديدم و مي‌گفتم اين وظيفه شرعي من است و بايد آن را انجام دهم.

يك بار كه بنده به اصفهان رفته بودم، پرونده اين شخص(مهدي هاشمي) را ديدم. وقتي پرونده را در اطلاعات اصفهان مشاهده كردم، ديدم مدارك قتل‌ها و كشتن مرحوم شمس‌آبادي بسيار روشن است و واضح بود كه بايد با اين شخص برخورد شود ولي آنها نه تنها آزاد بلكه در پست‌هاي مهمي مشغول بودند.

سيستم‌هاي اطلاعاتي بيگانه، گاهي اوقات ممكن است با 10 واسطه، افراد را تحت تاثير قراردهند، آن هم توسط اشخاصي كه انسان به آنها اعتماد كامل دارد. ممكن است فرد بعد از 20- 30 سال بفهمد با چند واسطه تحت تاثير فلان جريان يا شخص بوده است. يك پروسه خطرناك جاسوسي براي نفوذ و رخنه وجود دارد كه افراد بايد هميشه هوشيار و آگاه باشند، كه شياطين انس و جن هميشه از طريقي نفوذ مي‌كند كه انسان به آن اطمينان دارد.

يكي از مهم‌ترين مباحث در مقطع تاسيس وزارت اطلاعات، نحوه اداره آن به شكل وزارتخانه يا يك سازمان مستقل بود. برخي اعتقاد به وزارتي بودن اطلاعات داشتند تا از طريق مجلس بتوان بر عملكرد آن نظارت كرد.

بنده در اواخر مسووليتم در وزارت اطلاعات به اين نتيجه رسيدم كه اين مجموعه بايد زيرنظر بالاترين مقامات نظام باشد و حضرت امام(ره) هم حرفي نداشتند و استدلال‌هايي هم وجود داشت اما برخي اين موضوع را به مصلحت نمي‌دانستند و مي‌خواستند وزارت اطلاعات زيرمجموعه دولت بماند. در هيچ نظامي، سيستم اطلاعاتي زيرنظر دولت نيست و فراتر از دولت‌هاست زيرا دولت‌ها مي‌آيند و مي‌روند و سيستم اطلاعاتي بايد فراتر از آنان باشد و زيرنظر عالي‌ترين مقام كشور اداره شود. حضرت امام(ره) هم اين موضوع را پذيرفته بودند اما مسائلي پيش آمد كه نمي‌خواهم باز كنم و نشد كه اين كار بشود و در حال حاضر نيز شرايطي وجود دارد كه عملا اين امر محقق نمي‌شود.

به حضرت امام(ره) عرض كردم و گفتم در حال حاضر اطلاعات «هفت خط» است. يك خط از سپاه مي‌آيد كه آن هم خودش دو خط است. يك خط از نخست‌وزيري، يك خط از كميته يك خط از كجا و... تعبير من اين بود كه اين تشكيلات در حال حاضر «هفت خط» است و اگر من با يكي از اين خط‌ها ببندم، بقيه مخالفت مي‌كنند.

خدمت امام(ره) گفتم بدانيد از اين به بعد ممكن است خيلي پشت سر ما حرف بزنند و بعد هم در جلسه ديگري به حضرت امام(ره) پيشنهاد كردم كه ايشان توصيه بفرمايند كارمندان اين وزارتخانه وارد جناح‌هاي سياسي نشوند، به دنبال اين پيشنهاد بود كه ايشان حضور جناح‌ها و احزاب سياسي را در وزارت اطلاعات تحريم كردند.

اعتدال به معناي كوتاه آمدن از ارزش‌ها نيست. اعتدال در هر زمينه‌يي معناي خاص خودش را دارد و براي اعتدال سياسي نمي‌توان يك معناي كلي ارايه داد.

در برخوردهاي سياسي بايد زماني تند رفت، زماني كند و زماني ميانه. فقط بايد محور تعيين كرد و محور اصلي كه حجت شرعي است، رهبري است. جايي كه ولي فقيه گفت تند برو، تند مي‌رويم و اگر نظر ايشان چيز ديگري بود، بايد به همان عمل كرد.

آقاي روحاني هم‌دوره بنده، آقاي محمدي گلپايگاني و شماري ديگر از دوستان معروف است و من بيش از 50 سال است كه ايشان را به ذكاوت، امانت و ديانت مي‌شناسم و هرشب براي موفقيت ايشان دعا مي‌كنم. موفقيت دولت، در واقع موفقيت جمهوري اسلامي و حاكي از كارآيي نظام اسلامي است. برخي از اقداماتي كه در اين دولت صورت گرفته، مثل نظام سلامت بسيار مثبت است، به ويژه آرامش و اميدواري كه در جامعه پديد آمده قابل توجه است كه بخشي از اين آرامش مرتبط با عملكرد موفقيت‌آميز نسبي دولت در حوزه سياست خارجي و اقتصاد است كه البته تا رسيدن به نقطه مطلوب فرصت و تلاش بيشتري لازم است. اما آنچه عرض كردم بدين معنا نيست كه اشتباهي وجود ندارد؛ امثال ما و هيچ كس مصون از اشتباه نيست، بنده تصور مي‌كنم عملكرد دولت به ويژه در زمينه‌هاي فرهنگي نيازمند نقد عالمانه و منصفانه است.

با درنظر گرفتن تجربه عملكرد دولت‌هاي گذشته، رمز موفقيت رييس محترم جمهوري و دولت خدمتگزار در چند جمله عبارت است از توكل حقيقي به خداوند سبحان، توجه عملي جدي به رهنمودهاي خيرخواهانه مقام معظم رهبري به ويژه توصيه‌هاي اخير ايشان در هفته دولت، مراقبت هوشيارانه از نفوذ شيطان‌هاي انسان‌نما، استفاده از مشاوران صالح و صادق و داراي صراحت و دلسوز و نقدپذير.