کد خبر: ۵۳۶۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۸۷

صلاحيت افراد منصوب در وزارت علوم وزير اطلاعات را به مجلس كشاند

اعتماد| دفتر استيضاح فرجي‌دانا به پايان رسيد، اما حكايت عزل و نصب‌هاي او در وزارت علوم و بازگشت دانشجويان ستاره‌دار به تحصيل همچنان ادامه دارد. اكنون كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس وزير اطلاعات را احضار كرده تا توضيحات او را درباره «صلاحيت‌ها در حوزه وزارت علوم، استعلام‌هاي مرتبط با دانشجويان و برخي دانشگاه‌ها» بشنوند. توضيحاتي كه قبلا بارها به اعضاي اين كميسيون ارايه شد اما آنها را قانع نكرد. اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس خيلي پيش‌تر از استيضاح فرجي‌دانا و بيش از هر چيز ديگر بر اين عقيده بودند كه پنج معاون وزير سابق علوم صلاحيت حضور در اين وزارتخانه را ندارند.

 آنها مي‌گفتند صلاحيت اين افراد توسط وزارت اطلاعات محرز نشده است. چيزي كه وزارت علوم در دوره فرجي‌دانا به طور مكرر آن را رد مي‌كرد. رد آن اما نتوانست زمينه ادامه كار فرجي‌دانا در وزارت علوم را فراهم كند و همين موضوع يكي از مسائلي شد تا منتقدان دولت فشارهاي خود را بر اين وزارتخانه تشديد كنند. موضوعي كه در جلسه استيضاح فرجي‌دانا هم توسط استيضاح‌كنندگان بارها مورد سوال قرار گرفت. هر چند در آن جلسه وزير وقت علوم توضيحاتي درباره اين ابهام به نمايندگان داد اما نه تنها آن توضيحات آنها را براي دادن راي منفي به بركناري او قانع نكرد كه حتي هنوز هم مساله‌ اصلي آنها كه «حضور افراد فاقد صلاحيت در وزارت علوم» مي‌دانند يكي از دغدغه‌هاي طيف سياسي نزديك به جبهه پايداري را تشكيل مي‌دهد.

ديروز در همين رابطه سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس از حضور وزير اطلاعات در كميسيون متبوعش خبر داده و گفته: «وزير اطلاعات براي بررسي برخي از صلاحيت‌ها در حوزه وزارت علوم، استعلام‌هاي مرتبط با دانشجويان و برخي دانشگاه‌ها مهمان كميسيون آموزش مجلس است.» به گفته قاسم جعفري اين جلسه بعد از ظهر امروز تشكيل خواهد شد. او گفته كه «وجود برخي تناقضات بين وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و وزارت اطلاعات در خصوص نتايج استعلامات افراد مشغول در حوزه وزارتي وزارت علوم، دانشگاه‌ها و برخي دانشجويان، دليل حضور محمود علوي در كميسيون آموزش مجلس است. »

قاسم جعفري با بيان اينكه كميسيون آموزش مجلس در پي شفاف‌سازي موضوع تاييد صلاحيت‌هاي صورت گرفته در حوزه انتصابات وزارت علوم‌ است، افزوده: «دعوت از وزير اطلاعات جهت بررسي برخي از تاييد صلاحيت‌ها و استعلام‌هاي صورت گرفته در خصوص مسوولان مختلف منصوب شده در حوزه ستاد وزارتي يا برخي از دانشگاه‌هاست.» وي ادامه داده: «هر نوع انتصابي كه در حوزه وزارت علوم يا دانشگاه‌ها صورت مي‌گيرد بايد تاييد وزارت اطلاعات را داشته باشد. » سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با يادآوري وجود تناقضات در خصوص چگونگي تاييد صلاحيت برخي از دانشجوياني كه مشكلاتي داشتند، گفته: «براي روشن شدن موضوع و رفع تناقض بين وزارت علوم و اطلاعات، وزير اطلاعات در كميسيون آموزش حاضر خواهد شد.»

 بدين‌ترتيب به نظر مي‌رسد كه اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس كه اكثر آنها از طيف اقليت مجلس و نزديكان جبهه پايداري هستند حتي بعد از موفقيت در بركناري فرجي‌دانا قصدي براي عقب‌نشيني از مواضع قبلي خود را ندارند. چه آنكه اختلافات بر سر محور ديگر استيضاح وزير علوم، يعني بحث بورسيه‌هاي غيرقانوني هم در هفته‌هاي اخير نه‌تنها كاسته نشد بلكه با تشكيل دو كميته موازي در كميسيون آموزش و تحقيقات و وزارت علوم ابعاد جديدي نيز پيدا كرد. اختلافاتي كه به نظر مي‌رسد نزديكان جبهه پايداري در ديگر حوزه‌ها همچون عزل و نصب‌هاي وزارت علوم و همين طور بحث دانشجويان ستاره‌دار نيز عزمي براي كاهش آن ندارند.

اين همه در شرايطي است كه موضوع معرفي وزير علوم پيشنهادي دولت به مجلس هم يكي از موارد مورد تاكيد استيضاح‌كنندگان فرجي دانا بوده و آنها در روزهاي تعطيلي تابستاني مجلس بر اين موضوع اصرار داشتند كه سياست‌هاي وزارت علوم بايد تغيير كند و دولت هم بايد وزيري با رويكرد متفاوت از فرجي‌دانا به مجلس معرفي كند. با اين وجود دولت تاكيد دارد كه سياست‌هاي دوره فرجي‌دانا در وزارت علوم ادامه پيدا خواهند كرد. رييس‌جمهور تنها ساعتي بعد از بركناري فرجي‌دانا در پيامي گفته بود كه وزير علوم بعدي هم ادامه‌دهنده راه او خواهد بود. راهي كه تنها طي 9 ماه منجر به بركناري نخستين وزير علوم دولت يازدهم شد.