کد خبر: ۵۳۶۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۷۴

صنعا در دامن آتش و انفجار

اگر چه ديروز اوايل صبح خبرهايي از مذاكره و توافق بين دولت و معترضان يمني منتشر شده بود اما تا اواسط روز لحن گزارش‌ها درباره صنعا تغيير يافت. خبرگزاري رويترز از يمن گزارش داد كه شاهدان در صنعا، پايتخت يمن، از گلوله‌باران شديد ساختمان تلويزيون دولتي اين كشور و آتش سوزي آن خبر مي‌دهند. منابع عربي هم از وقوع دو انفجار نزديك ساختمان وزارت كشور يمن در صنعا گزارش داد.

اين در حالي بود كه پيشتر رسانه‌ها از شب آرام صنعا، پايتخت يمن و آغاز مسالمت‌آميز روز شنبه گزارش داده بودند. در همين حال اخباري مبني بر دستيابي به توافقي براي آتش‌بس موقت منتشر شد. نماينده سازمان ملل به يمن نيز اعلام كرد كه توافقي درخصوص تعدادي از مسائل ميان طرف‌هاي ذي‌ربط به دست آمده است. گفته مي‌شد قرار است ديداري ميان جمال بن عمر، فرستاده سازمان ملل به يمن با عبد‌ربه منصور هادي، رييس‌جمهوري اين كشور به اين منظور صورت بگيرد. جمال بن عمر در روزهاي اخير مذاكراتي با عبدالمالك حوثي، رهبر حوثي‌ها داشت. يكي از افراد نزديك به حوثي‌ها نيز از حل 98 درصد مشكلات خبر داده بود.

اين خبرها پس از آن منتشر شده بود كه جنگنده‌هاي يمني عصر جمعه دو پايگاه حوثي‌ها را در شمال صنعا هدف قرار داده بودند و درگيري‌هاي شديدي هم در نزديكي مقر تلويزيون رسمي يمن در منطقه الجراف در شمال صنعا رخ داده بود. ميدان‌هاي تحصن معترضان در صنعا هم با مسلسل‌هاي سنگين و متوسط و گلوله‌هاي خمپاره مورد حمله قرار گرفته بودند كه بر اثر آن ? نفر كشته و تعدادي نيز زخمي شدند.

در واقع از مجموع روندها در يمن اينگونه به نظر مي‌رسد كه در اين كشور بحران زده، دست‌هاي ديگري نيز وارد عمل شده‌اند. حوثي‌ها توسل به خشونت را رد مي‌كنند و از آغاز اعتراض‌ها بر مسالمت‌آميز بودن اعتراض‌ها و درخواست‌هاي اصلاح‌طلبانه و نه براندازانه تاكيد دارند اما ورود افراد ناشناس به صحنه خشونت‌ها موجب كشته شدن ده‌ها تن از معترضان شده است. در پي اين تحولات جنبش انصارالله هم درباره اوضاع يمن در صورت ادامه بي‌توجهي حكومت به خواسته‌هاي مردم كه اين جنبش رهبري آن را به‌عهده دارد، هشدار داده است. دولت يمن از حمايت عربستان سعودي برخوردار است و بيم آن مي‌رود كه همچون تحولات سال 2011 با حمايت مالي، تسليحاتي و سياسي رياض، سركوب در يمن شدت يابد.

اما برخي محافل سياسي يمن ابراز اميدواري مي‌كنند توافقنامه حل سياسي اوضاع يمن بين جنبش انصارالله و حكومت يمن امضا شود تا اوضاع در اين كشور آرام شود. بر اساس گزارش‌ها احتمالا توافقنامه يادشده شامل چند بند است و بر آتش‌بس فوري در صنعا، تشكيل يك دولت شراكت ملي با حوثي‌ها يا نمايندگان آنها، انتخاب نخست وزير كاردان، كاهش قيمت سوخت به پنج دلار براي هر گالن تاكيد مي‌كند تا اينكه چادرهاي تحصن در داخل شهر صنعا بعد از تشكيل اين دولت شراكت ملي برچيده شود. توافقنامه همچنين بر ارجاع عاملان قتل تظاهرات‌كنندگان به دستگاه قضايي تاكيد دارد.