کد خبر: ۵۳۷۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۱۷۷
نشریه روسی:

5+1 به شدت تضعیف شده، ایران این فرصت بی نظیر را از دست ندهد

اگر واشنگتن به راستی مخالف ناکام ماندن مذاکرات پیرامون برنامه هسته ای است، در این صورت چه مانعی داشت، تا از ایران نیز برای شرکت در کنفرانس پاریس دعوت می کرد ؟ اما، به نظر می رسد که در کاخ سفید، با هنرهای ظریف دیپلماسی آشنایی ندارند.
نشریه روسی راسیسکایا گازتا نوشت: چند روز دیگر در نیویورک، نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد آغاز به کار خواهد کرد که به اعتقاد کارشناسان، طی آن، پیدایش تحولی در مذاکرات طولانی مدت پیرامون برنامه هسته ای ایران محتمل است.

به گزارش «تیک»، افزون بر آن، بخشی از تحلیلگران در ارتباط با جنگی که امریکا علیه «دولت اسلامی» به راه انداخته است، به این باور رسیده اند که در حال حاضر، واشنگتن و تهران «در یک سنگر» واقع شده اند. و این در حالی است که در وزارت امور خارجه روسیه توصیه می کنند که برای تعبیر و تفسیر رویدادها تعجیلی نشان داده نشود. زیرا، امریکا هنوز اقداماتی را پی می گیرد که می تواند بار دیگر تمایل ایران را برای انجام مصالحه از بین ببرد.

انتظار می رود که عصر روز جمعه به وقت مسکو، در نیویورک، مدیران سیاسی «گروه 1+5» (پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان) با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، دیدار کنند. به این ترتیب، دور جدید مذاکرات پیرامون برنامه هسته ای ایران آغاز خواهد شد. دیدار هماهنگ کننده مدیران سیاسی «گروه 1+5» تحت ریاست کاترین اشتون، نماینده ارشد اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، که در روز پنجشنبه برگزار شد، پیش درآمد این دیدار بوده است.

سرگی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، به خبرنگاران گفت: «گفتگوهایی که در روزهای اخیر در جریان بود، از جمله گفتگوهای دو جانبه با ایرانی ها، امیدوار کننده بوده و در مجموع، نشان دهنده جدیت بسیار و آمادگی کامل ایرانی ها برای برگزاری دور بعدی مذاکرات بوده است و «گروه 1+5» نیز چنین بوده است».

در وزارت امور خارجه امریکا به خبرنگاران خبر داده اند که احتمال دارد، در حاشیه اجلاس 69 مین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، جان کری، وزیر امور خارجه امریکا، نیز با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی اش، دیدار دو جانبه ای داشته باشد. نماینده رسمی وزارت امور خارجه امریکا تصریح کرده که طرفین ابعاد مختلف «پرونده هسته ای» تهران و همچنین سایر مسایل را بررسی خواهند کرد. وی در خصوص جزئیات این رایزنی دیپلمات ها سخنی نگفت. در این میان، نماینده وزارت امور خارجه اشاره کرد که هنوز انتظار نمی رود که در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، و [آقای] حسن روحانی، همتای ایرانی اش، دیداری داشته باشند: «در حال حاضر، از این دیدار کمترین سخنی در میان نیست. به خوبی روشن است که رئیس جمهور برای این دیدار آمادگی دارد که در عمل به عزم ایران مربوط می شود».

و اما، تهران نیز اندیشه های خود را دارد. اول این که در حال حاضر، گروه «1+5» به طور بی سابقه ای ضعیف شده است. و اگرچه، ریابکوف تصریح کرده که فشارهای اعمالی بر روسیه از طریق تحریم ها از سوی امریکا و اتحادیه اروپا تاثیری در قرار مسکو مبنی بر رسیدن به ثمره های مورد نظرش ندارد و «در مشی کشور نیز کمترین انحرافی مشاهده نمی شود»، از نظر همه روشن است که در شرایط کنونی ایرانی ها برای انجام مانورهای دیپلماتیک به امکانات بیشتری دست یافته اند.

دوم، امریکا هنوز آشکارا ایران را کشور «درجه دو» می پندارد که می بایست فقط زمانی طرف گفتگو باشد که امریکایی ها علاقمند آن باشند. زیرا، واشنگتن در موارد دیگر، آشکارا منافع ایران را نادیده می گیرد.

یکی از نمونه های این بی اعتنایی، برخورد آشکارا غیر دوستانه غرب با تهران در کنفرانس بین المللی روز دوشنبه در پاریس، پیرامون مسایل امنیتی در عراق بوده است. از نمایندگان ایران برای شرکت در این کنفرانس دعوت نشده بود.

وقتی از سازمان دهندگان سئوال کردیم که چرا در فهرست شرکت کنندگان در کنفرانس، نام نماینگان ایرانی قید نشده، پاسخ دادند: «ابتدا، باید آنان از ابتکار عمل ما در خصوص تشکیل ائتلافی برای مبارزه با «دولت اسلامی» حمایت کنند، تا ما نیز آنها را دعوت کنیم». منبع دیپلماتیکی در وزارت امور خارجه روسیه اشاره کرده: «اما، فرانسوی ها کاری به این شرایط مقدماتی ندارند، در حالی که با امریکایی ها در ارتباط تنگاتنگی قرار دارند».

به عبارت دیگر، در پاریس بار دیگر به ایرانی ها نشان داده شد که «جایگاه خود را بدانند». در چنین شرایطی، کاملا منطقی است که تهران بار دیگر در مذاکرات، موضع یار سازش ناپذیر را پیش گیرد.

و دلیل این که ریابکوف در مورد پیدایش سازش های مشخص در جریان روند جدید مذاکرات ابراز تردید می کند نیز همین نکته بوده است. وی افزود: «همچنین اطمینانی به این نیست که دیدار وزیران «گروه 1+5 و ایران» نیز عملی شود. وی در این مورد نیز ابراز تردید کرده که بعد از پایان گیری هفته وزیران مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 27 سپتامبر، طرفین برای آماده شدن تا روز 24 نوامبر فرصت کافی خواهند داشت یا خیر .

یک منبع دیپلماتیک ایرانی آگاه از روند مذاکرات با گروه «1+5» نیز با وی هم عقیده است: «عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، و مجید تخت روانچی در نیویورک با سران نماینگان روسیه و امریکا دیدار کرده اند. این رایزنی را می توان از جنبه درک متقابل مواضع همدیگر ثمر بخش نامید. اما، هنوز مواضع طرفین به طور کلی از همدیگر به دور قرار گرفته اند و در مورد قرابتشان نیز پیشرفت محسوسی حاصل نشده است.

و اما، اگر واشنگتن به راستی مخالف ناکام ماندن مذاکرات پیرامون برنامه هسته ای است، در این صورت چه مانعی داشت، تا از ایران نیز برای شرکت در کنفرانس پاریس دعوت می کرد ؟ اما، به نظر می رسد که در کاخ سفید، با هنرهای ظریف دیپلماسی آشنایی ندارند.