کد خبر: ۵۳۷۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۱۱

معاون وزير امور خارجه: سفر آقاي ظريف به عربستان در حال بررسي و تنظيم است

ايسنا: معاون وزير امور خارجه با حضور در جلسه عصر امروز کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس توضيحات مبسوطي در رابطه با تحولات منطقه و به ويژه گروه‌هاي تروريستي و ائتلاف عليه آنان ارائه کرد.

اميرعبداللهيان در جلسه امروز کميسيون امنيت مجلس، اظهار کرد: جمهوري اسلامي ايران اقدامات آمريکايي‌ها در طرح تشکيل ائتلاف عليه داعش را فريبکارانه مي‌داند، چرا که آمريکايي‌ها به دنبال جاي پا در منطقه هستند تا شکست‌هاي خود در سوريه و عراق را به نام مقابله با داعش جبران کنند.

معاون وزير امور خارجه با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري، گفت: بيانات رهبري در ارتباط با اهداف آمريکايي‌ها در تشکيل ائتلاف محاسبات غربي و آمريکايي‌ها را بر هم زد. البته هدف آمريکايي‌ها اين است که با حضور نظامي در سوريه به بهانه مقابله با داعش، از حکومت و ملت سوريه انتقام بگيرند.

وي خاطرنشان کرد: : تصور آمريکايي‌ها از عراق نيز غلط بود، آنها فکر مي‌کردند بحران سياسي عراق منجر به اختلافات خواهد شد و در نتيجه بحران، عراق را فرا خواهد گرفت و آمريکايي‌ها مي‌توانند مجددا به عراق بازگردند ولي وحدت سياسي و ملي در عراق نقشه آنها را نقش بر آب کرد.

به گفته وي، حوادث يمن نيز در حال عبور از بحران و رسيدن به يک توافق است؛ اگرچه غربي‌ها به دنبال تسويه حساب‌هاي خودشان هستند.

اميرعبداللهيان در خصوص روابط ايران و عربستان نيز اظهار کرد: دو کشور ايران و عربستان از کشورهاي بزرگ منطقه هستند و بايد در جهت کاهش خصومت‌ها گام بردارند و تنش‌ها با منطق و معقولانه مديريت شود.

وي تصريح کرد: بنابراين نبايد اجازه داده شود که دولت‌هاي خارج از منطقه دخالت کنند، عربستان خطر داعش را حس مي‌کند و به دنبال نجات از دست اين خطر است.

معاون وزير امور خارجه ادامه داد: با توجه به اين‌که به لحاظ سياسي، جمهوري اسلامي ايران پاسخ آخرين سفر سعودي‌ها به ايران را نداده، سفر آقاي ظريف به عربستان سعودي در حال بررسي و تنظيم است.

همچنين در جلسه امروز منصور حقيقت‌پور عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز در مورد رديابي و اقدامات لازم جهت شناسايي مبدأ حرکت پهپادي که با هدف سايت هسته‌اي نطنز به فضاي کشورمان تجاوز کرده بود و با چشمان تيزبين پدافند کشور شناسايي و به دام افتاد توضيحاتي را ارائه کرد.

وي تأکيد کرد که بايد کشوري که مبدأ حرکت پهپاد بوده تنبيه شود و به همين لحاظ بسته‌اي هم تهيه شده است.