کد خبر: ۵۳۷۶۵
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۵۸

واکنش ميرکريمي به انتخاب «امروز» براي اسکار

ايسنا/ رضا ميرکريمي پس از معرفي فيلم «امروز» به عنوان نماينده سينماي ايران در اسکار 2015 درباره احساسش از اين انتخاب گفت: از اعضاي کميته انتخاب متشکرم و هر فيلمي را از ميان نامزدها انتخاب مي‌کردند برايم قابل احترام بود.

اين کارگردان ادامه داد: فيلم‌هاي شايسته‌ ديگري هم بودند که به دليل عدم اکران جايشان در فهرست نامزدها خالي بود. به هر حال اميدوارم «امروز» نماينده خوبي براي سينماي ايران باشد.

ميرکريمي درباره اينکه تصور نمي‌کند اين انتخاب به دليل ارسال نشدن فيلم «يه حبه قند» به عنوان نماينده ايران به آکادمي اسکار در دو سال قبل بوده است، پاسخ داد: اين را بايد از اعضاي کميته انتخاب بپرسيد. فقط در مورد خودم مي‌توانم بگويم من خاطره طلبکارانه‌اي از آن موضوع نداشته و ندارم.

هيات انتخاب فيلم‌هاي ايراني، فيلم سينمايي «امروز» به کارگرداني رضا ميرکريمي را به عنوان نماينده ايران در اسکار معرفي کرد.

ديگر رقباي «امروز» فيلم‌هاي «آذر، شهدخت، پرويز و ديگران»، «استرداد»، «برف»،‌ «تنهاي تنهاي تنها»، «چ»، «خسته نباشيد»، «خط ويژه»، «زندگي مشترک آقاي محمودي و بانو» و «سر به مُهر» بودند که فيلم ميرکريمي با توجه به آن‌چه «اکران موفق در ايران و بازخوردهاي قابل تامل در جشنواره تورنتو» عنوان شده، نظر هيات انتخاب را براي معرفي به فرهنگستان علوم و هنرهاي سينمايي جلب کرده است.

البته فيلم «يه حبه قند» ميرکريمي پيش از اين در سال 1391 به عنوان نماينده ايران در اسکار انتخاب شده بود، اما در نهايت به دليل تصميم مسئولان وقت سينمايي که اسکار را تحريم کرده بودند، اين فيلم موفق به راهيابي به آکادمي نشد.

«امروز» در حالي به عنوان بيست‌و ‌دومين نماينده سينماي ايران به اسکار معرفي شده است که در سال 1390 فيلم «جدايي نادر از سيمين» به کارگرداني اصغر فرهادي طلسم دريافت اين جايزه از سوي ايران را شکست.

پيش‌تر هم فيلم «بچه‌هاي آسمان» ساخته‌ مجيد مجيدي که در سال ۱۳۷۷ به عنوان نماينده‌ ايران به اسکار معرفي شده بود، براي اولين‌بار در جمع نامزدهاي بهترين اسکار غير انگليسي‌زبان در سال ۱۹۹۹ انتخاب شد.