کد خبر: ۵۳۸۲۷
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۵۳

زنگ خطر کمبود ویتامین D به صدا در آمد

طبق بررسی‌های متعددی که از سال‌ها پیش در رابطه با وضعیت ویتامین D سرمی و علائم بالینی ناشی از کمبود آن در گروه‌های سنی مختلف صورت گرفته است، کمبود این ویتامین در بسیاری از مناطق کشور مشهود می باشد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ویتامین D که از طریق پیش ساز خودش که در زیر پوست وجود دارد و در اثر تابش مستقیم نور خورشید به پوست ساخته می‌شود بنابراین تک منبعی نیست و تنها از طریق غذا تأمین نمی‌شود و این طبعاً به نفع ماست اما متأسفانه آمار و ارقام چیز دیگری را نشان می‌دهند.


این مطالعات سال‌هاست که کمبود ویتامین D را به خصوص در مناطق شهری ما نشان داده‌اند اما عملاً اقدام جبرانی صورت نگرفته است. بنابراین کم کم کمبود این ویتامین دارد جای خودش را در جامعه ما باز می‌کند و این زنگ خطریست که به ما می‌گوید سلامتیمان از این منظر در معرض خطر است.


بنابر این گزارش، ویتامین D یکی از ریز مغذی‌های عمده مورد نیاز انسان است که در ساخت توده استخوانی، تنظیم فشار خون و قدرت انقباضی قلب نقش مؤثری دارد. اصلاً این ویتامین ساخته شده که کلسیم را از روده و کلیه جذب و بازجذب کند و نگذارد مفت و مجانی از بدن خارج شود. اصلاً آمده تا از پوکی استخوان، شکستگی‌ها و دردهای استخوانی پیشگیری کند.


حالا بماند که محققان اندر فواید این ویتامین مقالات جدید چاپ می کنند! که مثلاً بررسی انجام شده توسط دانشگاه انگلیسی اکستر هشدار داده است که کمبود شدید ویتامین دی؛ خطر ابتلای سالمندان آمریکایی به اختلالات حافظه و آلزایمر را را تا 394 درصد افزایش می‌دهد کمبودش هم در کودکان موجب نرمی استخوان‌ها می‌شود و در بزرگسالان علاوه بر نرمی استخوان‌ها، باعث درد مزمن استخوان‌ها به خصوص در ناحیه کمر و پشت و خستگی مزمن می‌شود.


به هر دلیلی که فردی از نور آفتاب محروم شود، دچار کمبود ویتامین می‌شود. نور آفتاب وقتی به پوست بدن می تابد، ماده‌ای که در زیر پوست وجود دارد می‌تواند ویتامین مورد نیاز بدن را بسازد. کمبود ویتامین در شهرها بیشتر از نواحی روستایی دیده می‌شود. دود، گرد و غبار، آلودگی هوا، هوای ابری و استفاده از کرم‌های ضدآفتاب مانع رسیدن نور آفتاب به پوست بدن شده و در نتیجه ویتامین D ساخته نمی شود.


افرادی که شب کار هستند و روزها می‌خوابند، کسانی که در آب و هوای سرد زندگی می کنند و مجبورند داخل منزل بمانند، افراد ناتوان که قادر به حرکت نیستند و نمی توانند در معرض نور خورشید قرار گیرند و افرادی که تمام سطح بدن خود را با لباس می پوشانند بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین قرارمی گیرند.


حال باید چه کرد با این کمبود؟


1- قرار گرفتن در معرض آفتاب مستقیم(نه از پشت شیشه): به مدت 15 دقیقه در روز دست و پای خود را در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دهید.


2- از 15 روزگی قطره A+D را برای نوزادان تهیه کرده و تا حداقل یک سالگی به آنها بخورانید و البته روزی 10 دقیقه دست و پای کودک را در فصول مناسب در معرض آفتاب قرار دهید.


3- روغن کبد ماهی که به صورت دارو مصرف می شود نیز منبع غنی ویتامین D می‌باشد. جگر، تخم مرغ، شیر و ماهی‌های چرب مثل ماهی آزاد، کپور، قزل آلا، ساردین هم منابع خوبی از ویتامین D هستند.


4- خوردن شیر را نه فراموش کنید نه به تعویق بیاندازید، شیر و لبنیات مثل ماست، پنیر، کشک از منابع فوق العاده خوب کلسیم و ویتامین D با هم هستند مخصوصاً شیرهایی که با ویتامین D غنی شده‌اند و روی آنها این علامت را می‌بینید: D+، با مصرف یک لیوان شیر غنی شده با ویتامین D 30-25% نیاز روزانه افراد به این ویتامین برآورده می شود.