کد خبر: ۵۳۸۴۶
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۱۶

جزئيات گزارش مجلس از سوخت سرطان زا بالاخره آماده شد/پرونده بنزين آلوده روي ميز لاريجاني

 پرونده جنجالي بنزين‌هاي آلوده در مسير پرپيچ وخم خود، اين روزها به ميز علي لاريجاني رئيس مجلس رسيده و پس از آن بايد براي رسيدگي نهايي به قوه قضائيه ارسال شود. بعد از حدود يک سال جدال بر سر آلوده بودن بنزين‌هاي توليد پتروشيمي گزارش مجلس شوراي اسلامي آماده شده و همه منتظر تصميم گيري نهايي درباره آن هستند. از ابتداي روي کار آمدن دولت يازدهم راز بنزين توليد پتروشيمي‌هاي کشور فاش شد.

 

بنزيني که يوسف رشيدي، سرپرست مرکز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست درباره آن گفته بود”محصولات پتروشيمي تنها شبيه به بنزين است و داراي آروماتيک بالايي است.” بنزيني متشکل از مقادير زيادي بنزن (يک ماده سرطان زا) و مواد شيميايي ديگر.

 

سازمان محيط زيست براي اولين بار اين موضوع را اعلام کرد. به گفته مسئولان محيط زيست ماده توليدي بنزين به حساب نمي‌آيد؛ بلکه ماده اي شبيه آن و با ترکيب مواد شيميايي خطرناکي است که علاوه بر آلوده کردن محيط زيست براي انسان هم بسيار خطرناک است. موضوعي که مسئولان دولت نهم و دهم آن را تکذيب کردند. سيد مسعود ميرکاظمي وزير نفت دولت دهم که در حال حاضر رييس کميسيون انرژي مجلس نيز هست ضمن انکار اين موضوع آن را سياسي کاري خوانده بود. وي همچنين همه تقصيرها درباره بنزين آلوده پتروشيمي‌ها را به گردن دولت اصلاحات و اعتدال انداخته بود.

 

جدال بر سر بنزين‌هاي آلوده موجب شد تا لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي کميسيون بهداشت را مسئول بررسي وضعيت بنزين و ارائه گزارش کند. گزارشي که به تازگي از طرف کميسيون بهداشت به رييس مجلس داده شده و عابد فتاحي عضو اين کميسيون درباره آن به”تدبير” مي‌گويد:”نشست‌هايي با حضور متخصصان برگزار شد. نتيجه نهايي که در حال حاضر به رييس و هيات رييسه مجلس تقديم شده حاکي از آن است که بنزين‌هاي توليدي پتروشيمي در دولت قبل آلوده و خطرناک براي انسان و محيط زيست بوده است.»

 

فتاحي به گزارش کميسيون بهداشت و درمان مجلس درباره بررسي بنزين‌هاي آلوده اشاره و عنوان مي‌کند:”در جلسه‌هايي که در کميسيون بهداشت برگزار شد، کارشناسان متعددي شرکت کردند. کارشناسان محيط زيست، شهرداري تهران، نيروهاي انتظامي، وزارت بهداشت حضور داشتند و درباره بنزين‌هاي آلوده و بي کيفيت نشست‌هايي داشتيم.» عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس ضمن تاکيد به مضر بودن بنزين‌هاي توليدي در دولت قبل مطرح مي‌کند:”متخصصان به اين موضوع اعتقاد داشتند که ساخت بنزين از مواد شيميايي آلودگي‌هاي شديدي را در هوا ايجاد مي‌کند.

 

ضرر و زيان‌هاي آن منجر به بيماري‌هاي پوستي، ناراحتي‌هاي تنفسي، به خصوص در افرادي که گرفتگي‌هاي قلب و عروق دارند ايجاد مي‌کند.» او نسبت به توليد بنزين‌هاي با کيفيت پايين انتقاد مي‌کند و توضيح مي‌دهد:”از قديم مطرح مي‌شود که دولت‌ها مسئول خوشبختي ملت‌هاي خود هستند. مسئول هستند تا مشکلات ملت‌هاي خود را رفع کنند و هيچ منتي هم در اين خصوص سر مردم ندارند. آن‌هايي که پا جلو مي‌گذارند بايد به حدي توان داشته باشند که بتوانند به مردم کمک کنند.

 

به اين بهانه که بنزين کم است نبايد با عجله به پتروشيمي برويم از مواد شيميايي بنزين تهيه کنيم. انسان‌ها امروزه در همه جهان افکار، زبان، کردار مشترک دارند. مي‌توانيم به سمتي برويم که منافع ما در آن قرار گرفته است. به همين خاطر فکر مي‌کنم که توليد بنزين از مواد شيميايي هم براي مردم خيلي مشکل ساز بود و هم براي محيط زيست و.... ما فايده اي از توليد اين نوع بنزين نديديم.»فتاحي درباره مضر بودن بنزين‌هاي توليد شده در دولت قبل مي‌گويد:”ما درباره اين نوع بنزين از مسئولاني که در اين رابطه وجود داشتند و مسئوليت داشتند سوال کرديم. خودشان اعتراف کردند که براي انسان، محيط زيست، حتي اتومبيل و... مضر است. گزارشي در اين خصوص در کميسيون بهداشت و درمان تهيه و به رييس مجلس تقديم شد.»

 

اين نماينده مجلس درباره صحبت‌هايي که در تکذيب سرطان زايي بنزين آلوده و سياسي کاري از طرف مسئولان دولت قبل مطرح شده، به”تدبير” مي‌گويد:”طرح توليد بنزين آلوده و توليد آن در دولت قبل شکل گرفته است. کار را مي‌توان انجام داد اما انجام کار بايد از راه درست باشد. اين که مطرح مي‌شود موضوع بنزين‌هاي آلوده سياسي است درست نيست، ما بايد منافع ملي را در نظر بگيريم. آن چيزي که در کميسيون مطرح شده اين است که بنزين‌هاي آلوده هم بر انسان‌ها و هم بر محيط زيست تاثير منفي داشته است.» فتاحي عنوان مي‌کند:”کميسيون بهداشت نسبت به بهداشت و سلامت و درمان مردم در همه مواردي که وجود دارد خيلي زياد حساس است. بنزين بايد به سمت توليد با شرايط استانداردهاي جهاني برود.»

 

عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي درباره ادعاهاي مطرح شده از طرف مسئولان دولت قبل تاکيد مي‌کند:”مسئولان دولت قبل اعلام مي‌کنند که با اعلام کم شدن بنزين در بازار ما به اين اقدام انقلابي يعني توليد بنزين پتروشيمي دست زديم، هم نگاه جهادي داشتيم و هم با توجه به اقتصاد مقاومتي اين کار صورت گرفته است. اما به هر حال دوستان بايد در برابر اين اقدامات پاسخ‌گو باشند.» او درباره برخوردي که با مسببان طرح بنزين پتروشيمي انجام خواهد شد مي‌گويد:”کميسيون بهداشت و درمان تنها وظيفه تهيه گزارش را داشته، بقيه موارد به رييس و هيات رييسه مجلس و قوه قضاييه باز مي‌گردد.»

 

منبع: روزنامه ابتکار