کد خبر: ۵۳۸۵۱
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۲۶۱

میراثی دیگر از «احمدی نژاد»/وقتی رالی به تخت‌جمشید می‌رسد!

این پیام ابتدا در فضای مجازی و در تلفن‌های همراه دست به دست شد: «خبرهای خوبی برای طرفداران رشته اتومبیل‌رانی در راه است. از 31 شهریور تا چهارم مهر قرار است رالی بین‌المللی شیراز برگزار شود.» مسابقه‌ای که خود یک اتفاق مهم در حوزه‌ی ورزش کشور می‌تواند باشد، اما پس از مدتی به این خوشحالی برخی نگرانی‌ها اضافه شد؛ چون طبق شنیده‌ها، قرار است این اتفاق در محوطه‌ی جهانی «تخت جمشید» رخ دهد.


به گزارش ایسنا، در آن پیام این توضیحات نیز آمده بود: «نخستین رالی بین‌المللی در تاریخ اتومبیل‌رانی کشور در شیراز و در پیست 250 کیلومتری برگزار می‌شود ... همه چیز تقریبا آماده به نظر می‌رسد و فدراسیون اتومبیل‌رانی و موتورسواری ایران هم تلاش کرده است زیرساخت‌های لازم را برای برگزاری این رالی‌ بین‌المللی فراهم کند.»


در واقع استارت این کار از زمان ریاست حمید بقایی، رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خورده شد، در آن زمان که این اتفاق تقریبا در سکوت خبری برگزار شد و رسانه‌های چندانی از آن مطلع نشدند، رالی در جاده‌ی منتهی به تخت جمشید برگزار شده بود.


اما اکنون شنیده می‌شود بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده از گذشته و با وجود مخالفت شدید اداره کل میراث فرهنگی استان فارس، همچنان با اصرار برخی از مسئولان شهری مانند استانداری، قرار است این مسابقه‌ی بین‌المللی در محوطه‌ی جهانی تخت‌جمشید برگزار شود. آن‌هم با ماشین‌هایی که در این‌گونه از مسابقات با بنزین هواپیما کار می‌کنند و آلودگی زیادی از خود تولید می‌کنند. همچنین به دلیل سرعت زیاد آن‌ها، لرزش‌های شدیدی به این محوطه‌ی تاریخی وارد می‌شود.


هرچند بر اساس برنامه از پیش اعلام شده، قرار بود این مسابقه از 31 شهریور آغاز شود، اما به نظر می‌رسد به دلیل پیگیری‌های اداره کل میراث فرهنگی استان فارس، این برنامه یک روز به تاخیر افتاده است و از سه‌شنبه 1 مهرماه در تخت جمشید برگزار می‌شود.


اما این اتفاقات در حالی برای محوطه‌ی جهانی «تخت جمشید» قرار است رخ دهد که حبیب شهبازی - معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس - چند روز پیش و پس از مطرح شدن برگزاری این مسابقه‌ی بین‌المللی اعلام کرد که «هیچ مجوزی برای برگزاری رالی در تخت جمشید از سوی فدراسیون اتومبیل‌رانی درخواست و از طرف این اداره کل صادر نشده است.»


وی تأکید کرد: اگر افراد متقاضی برگزاری رالی یا برنامه‌ای در محوطه اثر جهانی تخت جمشید هستند باید تقاضای خود را به طور رسمی به اداره کل میراث فرهنگی استان فارس و رئیس این پایگاه جهانی ارائه کنند.»


او همچنین خبر داده بود که «در مسابقه‌ی رالی سال گذشته یک نفر جان خود را از دست داد و تأثیر مخرب برگزاری چنین مسابقاتی بر این اثر جهانی از جمله دلایلی است که منجر به صادر نکردن مجوز برای این برنامه می‌شود.»


اما اکنون به نظر می‌رسد این مسابقه‌ی رالی همچنان قرار است به قوت خود باقی بماند، هر چند خبرنگار ایسنا تا این لحظه در پیگیری‌هایی که برای تماس با مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان فارس داشته است، موفق به صحبت با هیچ‌کدام از مسئولان نشده است.


شهبازی به خبرنگار ایسنا اعلام کرد، هر صحبتی که لازم بوده است در این زمینه داشته باشد، پیش از این مطرح کرده است و صحبت‌های دیگر را به عهده‌ی مدیرکل استان فارس مصیب امیری سپرد که وی نیز به دلیل حضور در جلسه امکان پاسخگویی نداشت.