کد خبر: ۵۳۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۴۵۹
نگاه لس انجلس تایمز به بازخورد طرح هسته ای آمریکا در ایران:

چه اصولگرایان و چه اصلاح طلبان مخالف پیشنهاد جدید کاخ سفید به تهران هستند

پیشنهاد امریکا که هدف آن رفع مشکلی اساسی در مذاکرات هسته ای با ایران است، با تردید محافظه کاران و سایر جناح های سیاسی در تهران روبرو شده است.
لس انجلس تایمز نوشت: پیشنهاد امریکا که هدف آن رفع مشکلی اساسی در مذاکرات هسته ای با ایران است، با تردید محافظه کاران و سایر جناح های سیاسی در تهران روبرو شده است.

به گزارش «تیک»، مذاکره کنندگان امریکایی پیشنهاد کرده¬اند که ایران به جای جمع آوری سانتریفوژهای خود، اتصالات آنها را قطع و آنها غیر فعال کند. این بخشی از طرحی است که تضمین می کند که ایران[ در صورت لزوم] نتواند به سرعت به قابلیت [تولید]سلاح های اتمی دست یابد.
این ماشین ها اورانیومی تولید می کنند که امکان استفاده از نوع غنی شده با عیار بالای آن به عنوان سوخت بمب – هسته ای، وجود دارد.

نمایندگان پنج قدرت جهانی هم اکنون در سرگرم دیدار با مذاکره کنندگان ایرانی در نیویورک هستند تا به توافقی دست یابند که فعالیت برنامه هسته ای ایران را در ازای کاهش تحریم های اقتصادی محدود سازد.

براساس این پیشنهاد امریکا، ایران می تواند بگوید که سانتریفوژ ها را جمع آوری نکرده است.

اما در مطلبی که در روز یکشنبه در ستون خبر گزاری فارس چاپ شد و دیدگاه های اصولگرایان را بازتاب می دهد، علیرضا کریمی، تحلیل گر محافظه کار، این رویکرد را نوعی «نمایش خطرناک» توصیف کرده است که هدف از آن « فریب افکار عمومی» است.

[چرا که ] برای ایران فقط « غنی سازی نمایشی» باقی می ماند که برای توسعه و تحقیقات مورد نظر این کشور کافی خواهد بود، ولی ایران را به هدف دستیابی به ظرفیت غنی سازی لازم برای تولید برق نزدیک تر نخواهد ساخت.

نادر کریمی جونی، تحلیل گر اصلاح طلب، که طرفدار دستیابی به توافق است، در مصاحبه ای گفت، او نیز این پیشنهاد را « نمایشی» می داند که هدف از آن کاهش مشکل مجاب کردن مردم است.

او گفت حسن روحانی، رییس جمهورایران، قصد دارد در طول مذاکرات با « حسن نیت» با تمام توان برای دستیابی به قرارداد تلاش کند. او گفت، اما در هر نوع توافقی که حاصل شود باید این شرط آیت ... خامنه ای، رهبر معظم، مبنی بر اینکه ایران باید اجازه ایجاد ظرفیت غنی سازی در مقیاس صنعتی را داشته باشد، لحاظ شود.

جونی گفت، مسئولان امریکایی به قدر کافی با هوش هستند که این این مساله را بفهمند.

پیشنهاد امریکا در زمانی مطرح می شود که دو جناح، تا کنون، با بن بست مساله[ میزان] ظرفیت غنی سازی برای ایران مواجه بوده اند.آنها در جستجوی راه حل هایی بوده اند که به نیازهای سیاسی داخلی هرجناح و نیاز های فنی آن بپردازند.

کارشناسان هسته ای می گویند گرچه جمع آوری [ ماشین های سانتریفوژ] شیوه مطمئنی برای کند کردن روند دستیابی به مرحله تولید سلا ح های اتمی است، اما قطع اتصالات سا نتریفوژها نیز، بسته با اینکه چگونه انجام شود، می تواند رسیدن به آن مرحله تولید سلاح اتمی را روز ها و ماه ها به تاخیر بیاندازد.

دیپلمات ها هنوز مشخص نکرده اند که چه رویکردی را مد نظر دارند.

اما یک مسئول ارشد امریکایی که نمی تواند خود را معرفی کند، به طور ناشناس در روز شنبه گفت جمع آوری لوله¬هایی که سانتریفوژ ها را به صورت به آبشار ( سیستم زنجیره¬ای غنی سازی) به هم وصل کرده است« یکی از وقت گبر ترین بخش های این فرایند پیچیده است».