کد خبر: ۵۴۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۶۲
روحانی در کنفرانس خبری:

مگر همیشه در نیویورک باید با اوباما تلفنی صحبت کنیم؟/پیشرفت ها بسیار کنده بوده است

رییس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه جهان باید برای مبارزه با تروریسم و ریشه های آن برنامه ریزی کند، گفت: تروریسم هیچ ربطی به ادیان آسمانی از جمله اسلام ندارد.
رییس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه جهان باید برای مبارزه با تروریسم و ریشه های آن برنامه ریزی کند، گفت: تروریسم هیچ ربطی به ادیان آسمانی از جمله اسلام ندارد.

به گزارش «تیک»، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی این مطلب را در نشست خبری با خبرنگاران در نیویورک بیان کرد.

رییس جمهوری گفت: بمباران هوایی یک کار نمایشی است و نتیجه ای بدنبال نخواهد داشت.

روحانی گفت: در سال های گذشته هزاران بار بمباران های هوایی برای مبارزه با تروریزم انجام شد، ولی امروز می بینیم که تروریزم گسترش یافته و قوی تر شده است.

رییس جمهوری گفت: مقطع امسال اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با درد و رنج بزرگی در منطقه خاورمیانه و مواجهه مردم بی گناه این منطقه با تروریست های وحشی مقارن شده است.

روحانی افزود: یک صدا و ندایی که امسال در سازمان ملل مشابه یکدیگر به گوش می رسید خطر خشونت و افراطی گری و تروریست در منطقه و جهان بود و این همان نکته ای است که من سال گذشته در اجلاس مجمع عمومی تاکید کردم و مجمع نیز در نهایت با تصویب قطعنامه ای جهان عاری از خشونت را به تصویب رساند.

وی ادامه داد: امروز وظیفه داریم مقابل این خطر جهانی برنامه ریزی درستی انجام دهیم و بدانیم که ریشه های آن کجاست و به جد با آن مبارزه کنیم.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه مبارزه نمایشی با تروریست نمی تواند ما را به هدف ثبات و امنیت در منطقه رهنمون کند، گفت: تروریست منابع مختلفی دارد بنابراین اگر می خواهیم با آن مبارزه کنیم باید آن را قطع کنیم و روشن کنیم که آن چه در این خشونت از لحاظ ایدئولوژیکی ادعا می شود دروغ و نابجاست.

روحانی تاکید کرد: باید بدانیم این خشونت ربطی به هیچ یک از ادیان الهی و آ سمانی از جمله اسلام ندارد و در این رابطه بار مبارزه بر دوش علما، فرهیختگان و نویسندگان است.

وی ادامه داد: باید منابع انسانی تروریسم را قطع کنیم و کشورهایی که مسیر عبور و مرور تروریست ها هستند باید به وظایف و مسوولیت هایشان عمل کنند و نگذارند گروه های تروریستی افراد را از کشورهای مختلف جهان جذب و جلب کنند.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: کشورهایی که تاکنون به گروه های تروریستی کمک کرده اند یا بخش های خصوصی در آن کشورها با اجازه دولت و با اطلاع دولت های خودشان به تروریست ها کمک کرده اند باید احساس مسوولیت کنند و کمک های مالی را به گروه های تروریستی قطع کنند.

روحانی اظهارداشت: ممکن است افراد بگویند تروریست ها برخی از پادگان ها و منابع تسلیحاتی همان کشورها را تصرف کرده و به دست آورده اند اما سلاح هایی در اختیار تروریست قرار دارد که در انبارهای آن کشورها یافت نمی شود؛ معلوم است که این سلاح ها ساخت کجاست و از کجا آمده است.

وی با بیان اینکه همه کسانی که تروریست ها را تسلیح کرده اند باید از این کار دست بردارند، افزود: باید منابع ایدئولوژیکی، انسانی، مالی و تسلیحاتی تروریست ها را قطع کنیم چرا که با بمباران چند نقطه، تروریسم از بین نخواهد رفت.

رییس قوه مجریه گفت: از سال 2001 تا کنون که هزاران بار، کار بمباران هوایی در کشورها و مناطق مختلف تحت عنوان مبارزه با تروریسم انجام شده است امروز نتیجه آن را چنین می بینیم که تروریسم گسترش یافته، قوی تر شده و دارای جاذبه بیشتری برای برخی از ناآگاهان شده است.

روحانی تاکید کرد: پس از ابتدا به فکر کار نمایشی نباشیم و به کار ریشه ای بپردازیم و ریشه های تروریسم را بخشکانیم.

رییس جمهوری در پاسخ به پرسشی در خصوص اقدامات ایران برای مقابله با تروریست، گفت: تروریسم تنها در منطقه خاورمیانه باقی نخواهد ماند و نه تنها امروز پشت دروازه کشورهای اروپایی بلکه در قلب این کشورها در حال تحرک است.

روحانی افزود: قبل از آنکه کشوری به مردم و ارتش عراق کمک کند، ایران در حوادث اخیر در عراق پیشتاز و پیشقدم بود و ایران به دعوت مردم عراق پاسخ داد و به دولت و مردم عراق کمک کرد.

وی ادامه داد: اگر آن هماهنگی ها و آن کمک ها نبود شاید امروز بغداد هم در اختیار تروریست ها بود بنابراین ایران عملا با تروریست مبارزه می کند و مبارزه ایران با تروریست و افراط گرایی یک مبارزه جامع است به این معنی که از همه نظر مقابل تروریست ایستاده است تا ریشه آن خشکانده شود.

رییس جمهوری گفت: این که دیگران دنبال ائتلاف هستند یا نیستند، ما از جزییات آن مطلع نیستیم اما من به سهم خود درباره این که هدف از بمباران در سوریه چیست، در تردیدم و بر این نکته تاکید می کنم که مبارزه با یک گروه تروریست و تقویت دیگر گروه های تروریستی عملی متناقض و متضاد است.

روحانی افزود: همه تروریست ها بد هستند و تروریست ها به خوب و بد تقسیم نمی شوند که به یکی کمک باید تسلیحاتی و مالی شود و دیگر گروه بمباران شود.

وی ادامه داد: خواست من که در سخنرانی مجمع عمومی نیز مطرح شد این است که امروز تروریست ها با هم متحد شده اند و همه خشونت طلبان را از سراسر جهان جذب می کنند که باید دست به دست هم دهیم چرا که این موضوع شوخی نیست.

رییس جمهوری با بیان اینکه هیچ گاه خاورمیانه مثل امروز در معرض بی ثباتی و خشونت نبوده است و تنها در این منطقه نیز باقی نخواهد ماند، گفت: یادمان باشد بمبی که همه باید از آن بترسیم بمب خشونت است که هر روز در نقطه ای از جهان در حال انفجار است.

روحانی تاکید کرد: باید تصمیم قاطع و جامع بگیریم تا اساس تروریسم، خشونت و افراط گرایی از بین برود.

در ادامه این نشست خبرنگاری از روحانی پرسید: در طول مدت حضورتان در نیویورک در نشست های خبری مختلف از شما درباره سرنوشت کسانی مانند جیسون رضاییان سووال کرده اند، اقدامات دولت برای مشخص شدن سرنوشت ایرانیان ربوده شده در منطقه مانند افرادی که در حج ربوده شده اند چه بوده است؟

وی پاسخ داد: فرد دستگیر شده که اکنون در ایران در دوران بازجویی به سر می برد، طبیعی است که این دوره بازجویی باید پایان یابد، کار دادستان تمام شود و این پرونده به دادگاه برده شد در صورتی که دادستانی او را مجرم بداند ممکن است در مرحله دادستانی تبرئه شود.

رییس جمهوری گفت: اگر در مرحله دادستانی کیفر خواست برای او صادر شد به دادگاه می رود و برای او حکم صادر می شود البته آنچه اهمیت دارد این است که روند نسبت به همه آنانی که در کشورهای مختلف به هر اتهامی بازداشت می شوند باید عادلانه، حقوقی و در چارچوب قانون رفتار شود و همه کسانی که بازداشت شده اند باید حق داشتن وکیل برای دفاع از خودشان داشته باشند.

روحانی اظهارداشت: ایرانیانی هم هستند که در آمریکا یا در کشورهای دیگر به خواست دولت آمریکا دستگیر و زندانی شدند که ما نسبت به سرنوشت همه آنان حساسیم.

وی ادامه داد: همه باید تلاش کنیم زندانیانی را که امکان آزادی برایشان وجود دارد و روند قضایی درباره آنان طی شده و دولت ها می توانند کمک کنند برای آزادی آنان کمک کنیم البته در این زمینه از طرق مختلف با مقام های آمریکایی در تماس بودیم، پیشتر گفت و گو شده است و این گفت و گوها همچنان ادامه دارد.

رییس جمهوری گفت: امیدواریم این گفت و گوها در نهایت به آزادی همه افرادی که از نظر قانونی امکان آزادیشان وجود دارد منتهی شود.

خبرنگار دیگری از رییس جمهوری سووال کرد: آقای روحانی شما در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره روابط خود با ایالات متحده صحبت کردید و مواضعی که شما درباره داعش بیان کردید متفاوت از مواضعی بود که رییس جمهور ایالت متحده بیان کرد. شما این روابط را در منطقه چگونه دنبال می کنید؟

روحانی پاسخ داد: این که روابط ما با امریکا در طول سال های بعد از انقلاب در طی 35 سال روابطی پرتنش و در بسیاری از مقاطع خصمانه بوده است و مردم ما از این نظر نسبت به آمریکا عصبانی بوده اند و عصبانی هستند.

رییس جمهوری گفت: ما هیچ وقت گذشته را فراموش نمی کنیم و مردم ما نیز دنبال این نیستند که گذشته را نه فراموش کنند و نه از گذشته بگذرند اما در عین حال باید همه ما به فکر آینده باشیم و منافع بلند مدت دو ملت را مد نظر قرار دهیم.

روحانی افزود: البته ملت های ما همیشه روابط خوبی داشته اند و مردم ما به مردم آمریکا احترام می گذاشته اند و مردم آمریکا به مردم ما احترام می گذارند و بحث بر سر سیاست دولت هاست و بحث بر سر مردم نیست.

وی ادامه داد: ما خواهان آن هستیم که سیاست آمریکا حداقل در مسیر درست منافع مردم آمریکا قرار بگیرد چون این خصومت با مردم ایران حتما به نفع مردم آمریکا نبوده بلکه به ضرر مردم آمریکا بوده است.

رییس شورای عالی امنیت ملی گفت: اگر ما در زمینه مساله هسته ای به توافق برسیم این توافق به معنی اولین گام در اعتماد است و شما می دانید مسایل ما با آمریکا غیر از مواردی که ما قابل بحث می دانیم و این مباحث را مهم می دانیم، مهمتر از آن موارد بی اعتمادی است یعنی مردم بی اعتماد هستند و ما باید این اعتماد را برگردانیم و مردم ایران باید اعتماد کنند.

روحانی اظهارداشت: البته اعتماد یک شبه ساخته نمی شود بلکه یک نردبانی است که پلکان آن زیاد است اما در نهایت اگر ما پای خود را روی این نردبان بگذاریم، در نهایت به بامی می رسیم که آن بام اسمش منافع دو ملت و دو کشور است.

وی ادامه داد: امیدوارم پله اول به خوبی طی شود و سرآغازی برای حرکت به سمت منافع دو ملت باشد؛ همان طور که من در یک مصاحبه دیگر نیز تصریح کردم بنا نیست برای همیشه روابط با آمریکا تنش آلود و یا خصمانه باشد و به هر حال یک روزی بین دو کشور روابط برقرار می شود.

رییس جمهوری گفت: ما باید زمان درست و صحیح آن را پیدا کنیم و دو دولت مکلفند قدم به قدم شرایطی را فراهم کنند که آینده بهتر از گذشته نتیجه آن شرایط باشد.

رییس جمهور سلامی ایران در ادامه کنفرانس خبری روز جمعه در نیویورک با اشاره به اینکه هیچ گاه تحریم نتوانسته کارساز باشد، گفت:ایران هیچ گاه دست از فعالیت صلح آمیز قانونی خود بر نخواهد داشت و غنی سازی در ایران ادامه می یابد.

رییس جمهوری همچنین با اشاره به روند مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و 1+5 گفت: در موضوع هسته ای و مذاکرات ایران و گروه 1+5 از سال گذشته تاکنون پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته ایم و به رغم همه اختلافات و مسایلی که داشتیم، توانستیم در ژنو تحت عنوان اقدام مشترک به توافق کوتاه مدت دست پیدا کنیم.

روحانی افزود: پس از پایان آن توافق باز هم توافق کردیم که زمان را تمدید کنیم اما فکر می کنم بعد از 12 سال فراز و نشیب باید نسبت به آینده و در این باره شجاعانه تصمیم بگیریم.

وی تاکید کرد: البته باید بدانیم به هیچ عنوان تحریم مسیر صحیح و درستی نبوده است و ادامه آن کارساز نخواهد بود چرا که تحریم به ضرر همه ملت ها و دولت هایی است که تحریم کننده و یا تحریم شونده هستند و هیچ گاه تحریم نتوانسته کارساز باشد و در این که ملت ایران کاملا در هدف فناوری صلح آمیز هسته ای متحد است هرگز کارگر نخواهد بود.

رییس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه ایران هیچ گاه دست از فعالیت صلح آمیز قانونی خود بر نخواهد داشت و غنی سازی در ایران ادامه می یابد، گفت: هر توافقی که در آن مسئله ادامه غنی سازی در خاک ایران محفوظ نشده باشد از نظر ما قابل قبول نخواهد بود.

روحانی افزود: تحریم ها به طور کامل باید برداشته شود و در هر توافقی که مسئله پایان تحریم به صراحت و قاطعانه بیان نشده باشد آن توافقنامه از دیدگاه مردم ایران قابل قبول نخواهد بود.

وی ادامه داد: ایران همانند گذشته همه فعالیتش تحت نظر آژانس و در چارچوب مقررات بین المللی خواهد بود.

رییس جمهوری گفت: ما به فکر یک معامله و مصالحه برد-برد هستیم، مصالحه ای که احترام دو طرف در آن حفظ شده باشد و به نفع دو طرف باشد و مصالحه ای که از یک سمت حقوق مردم ایران ملحوظ شده باشد و از طرف دیگر شفافیت لازم برای اعتماد برای کشورهایی که احتمالا نگرانی دارند تامین شده باشد و این همان معامله برد-بردی است که ما در پی آن و دنبال آن هستیم.

روحانی اظهارداشت: زمان باقی مانده برای توافق کوتاه است و پیشرفت هایی که در روزهای گذشته ما مشاهده کرده ایم، بسیار بسیار کند بوده است و باید حرکت سریع تر باشد و با توجه به واقعیت ها بتوانیم این توافق را به نتیجه برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه این توافق نه فقط به نفع ایران و 1+5 بلکه به نفع ثبات و امنیت کل منطقه خواهد بود، تصریح کرد: توافق هسته ای آغازی برای راه طولانی همکاری و مشارکت است و ملت ایران بسیار علاقه مند است که اعتماد و اطمینان لازم را کسب کند و این توافق می تواند پایه خوبی برای اعتماد دو طرف باشد و فضا را برای مشارکت و همکاری فراهم کند.

رییس جمهوری در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به انتقاداتی که در خصوص توافقات هسته ای در مجلس ایران وجود دارد چه اقداماتی برای دستیابی به توافق کامل هسته ای صورت گرفته است؟ گفت: این خیلی طبیعی است که در یک مساله مهم مثل مسئله هسته ای نظرات کاملا یکسان در سطح کشور نباشد.

روحانی افزود: مذاکرات با پشتوانه قاطبه مردم انجام می شود و همه مسوولان عالی رتبه نظام از جمله رهبر معظم انقلاب با این مذاکره موافق هستند و تنها راه منطقی هم مذاکره خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر دو طرف به توافق برسند، البته هر کدام درباره موضوعات داخلی خود مسوولیت هایی دارند که باید این مسوولیت را به عهده بگیرند و آن را به اتمام برسانند.

رییس جمهوری در پاسخ به سووال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه در مذاکرات ایران و 1+5 موضوع تحریم ها را به چه صورت دنبال می کنید؟ گفت: تحریم ها غیر انسانی است، چه از طرف آمریکا و اروپا و چه قطعنامه هایی که از طرف سازمان ملل تصویب شده است.

روحانی با تاکید بر اینکه تمامی تحریم هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده است باید برداشته شود، افزود: در زمینه تحریم با مسوولان و شخصیت های مختلف از کشورهای گوناگون چه عضو گروه 1+5 و غیر از آن صحبت کردیم که همه به اتفاق معتقدند که باید توافق به سرعت صورت گیرد و معضلات در این زمینه حل شود.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران تعدیل های ممکن در چارچوب منافع خودش را انجام داد و این طرف مقابل است که اینک نسبت به خواسته های خود باید تجدید نظر کند تا به سرعت به توافق برسیم.

رییس شورای عالی امنیت ملی همچنین در پاسخ به سووال خبرنگاری در خصوص شرایط حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، گفت: اگر شما از مردم ایران سووال کنید و اگر به جامعه ایران سفر کنید می بینید که بعد از انتخابات سال گذشته که انتخابات پر شوری بود، امروز در جامعه ما آرامش، وحدت و انسجام بیشتری احساس می شود.

روحانی اظهارداشت: مساله حقوق بشر هر کشور، مربوط به آن کشور است و در چارچوب فرهنگ آن کشور باید مورد بازبینی و بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: به عنوان رییس جمهور یکی از وظایف من اجرای قانون اساسی است و به اصول قانون اساسی و حقوق شهروندی بسیار پایبندم و در انتخابات سال گذشته به آن قول دادم و هم اکنون در همان مسیر حرکت می کنم.

رییس جمهوری گفت: شرایط را در ایران از لحاظ مسایل اجتماعی، حقوقی و قضایی نسبت به گذشته بسیار مناسب تر می دانم و گزارش گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل نمی تواند معیاری برای بیان واقعیت ها باشد.

روحانی افزود: اگر شما به ایران سفر کنید و از مردم بپرسید در می یابید که شرایط جامعه، دانشگاه ها، احزاب و گروه ها نسبت به گذشته کاملا متفاوت است.

رییس جمهوری در پاسخی به سووال خبرنگاری دیگری درخصوص آینده همکاری های هسته ای جمهوری اسلامی ایران و روسیه ، گفت: همکاری های هسته ای ایران با روسیه همواره صلح آمیز بوده است و شما می دانید که یک نیروگاه برق هسته ای در بوشهر داریم که توسط روسیه تکمیل شده و سوخت آن هم توسط این کشور تامین می شود و هم اکنون در حال مذاکره برای قراردادهای دیگر در زمینه برق هسته ای هستیم.

روحانی با بیان اینکه توافق هسته ای با 1+5 شرایط را برای همکاری با روسیه و همچنین با سایر کشورها فراهم خواهد کرد، افزود: برخی از کشورهایی که دارای توان بالای هسته ای هستند از هم اکنون به ما پیشنهاد داده اند که بعد از توافق هسته ای ما می توانیم همکاری داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: اساسا در اساسنامه آژانس بین المللی هسته ای همه کشورهایی که دارای فناوری صلح آمیز هسته ای هستند مکلفند در زمینه فناوری صلح آمیز به دیگران کمک کنند.

رییس جمهوری گفت: امیدواریم پس از توافق زمینه ای برای مشارکت با کشورهای مختلف در زمینه مسایل مختلف از جمله فناوری صلح آمیز هسته ای یا نیازهای صلح آمیز هسته ای ایران ایجاد شود.

روحانی همچنین در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا ایران آمادگی دارد به آمریکا در مقابله با داعش در عوض مصالحه در مساله هسته ای کمک کند؟ اظهارداشت: فکر می کنم این تعبیر ممکن است خیلی دقیق نباشد، ما به آمریکا درباره داعش کمک کنیم یا آمریکا به ما کمک کند؟ ما که چهار سال است داریم با داعش مبارزه می کنیم و می جنگیم.

وی ادامه داد: ما که در عراق بالاترین کمک را به مردم عراق کردیم برای این که داعش را پس برانیم و خود دولت عراق و مسوولان اقلیم کردستان عراق و مسوولان بخش های مختلف عراق گفته اند که اگر کمک ایران نبود شهرهای ما سقوط می کرد.

رییس جمهوری گفت: آمریکا نسبت به داعش کاری نکرده است و چند تا بمباران هوایی که گروه های تروریستی را از بین نمی برد. آمریکا از سال 2001 تاکنون در افغانستان و پاکستان مشغول بمباران است، آیا تروریسم در این کشورها تمام شده است؟

روحانی با تاکید بر اینکه همه باید حواسمان باشد مبارزه جدی و واقعی را با تروریسم را آغاز کنیم، افزود: مبارزه باید فرهنگی باشد و پیشگیری از کمک مالی و تسلیحاتی انجام شود.

وی ادامه داد: مسئله مهمتر این است که جوامع مختلف را از جمله جوامع خاورمیانه را آگاهی بدهیم تا محیط زیست را برای تروریسم تنگ کنیم چرا که تا محیط زیست برای آن ها تنگ نشود مبارزات و بمباران هوایی نمی تواند به طور کلی کارساز باشد و هر روز گروه های تروریستی در یک کشور اجتماع می کنند و فاجعه می آفرینند.

رییس قوه مجریه در باره دیدارهایش با رهبران کشورهای انگلیس، فرانسه و همچنین گروه کشورهای 1+5 چه تاثیری می تواند بر موضوع هسته ای داشته باشد؟ گفت: در دیدار با سران کشورهای اشاره شده درباره موضوع هسته ای گفت و گو کردیم و به آن ها گفتیم زمانی که پیش روی ماست زمان طولانی نیست بنابراین باید تلاش بیشتری صورت گیرد اگر چه در برخی موارد اختلاف نظرهایی بین ما و آن ها وجود دارد.

روحانی اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران درباره موضوع هسته ای کاملا شفاف است و آژانس در طول 12 سال گذشته بازرسی های مختلفی از قسمت های مختلف فعالیت های صلح آمیز هسته ای داشته و تا کنون هزاران بازرسی را از فعالیت های هسته ای ایران داشته و در گزارش های متعدد بر صلح آمیز بودن و عدم انحراف در فعالیت های ایران تاکید کرده است.

وی ادامه داد: در توافق هایی که در سال 2003 و 2005 و همچنین در توافقی که به تازگی در ژنو درباره موضوع هسته ای صورت گرفت جمهوری اسلامی ایران همیشه پایبند به مذاکرات و اجرای آن بوده است و همه ناظر بودند که ایران به توافقات صورت گرفته در این مذاکرات پایند بوده است.

رییس جمهوری گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگز به دنبال بمب هسته ای نبوده و در پی فعالیت های صلح آمیز هسته ای است.

روحانی همچنین در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه بسیاری در جهان از این که ایران می خواهد به مبارزه ضد تروریسم ملحق شود خوشحالند اما ایران از گروه هایی مانند حزب الله یا دولت بشار اسد حمایت می کند آیا شما تصور می کنید که ایران روزی از این گروه ها حمایت نکند؟ افزود: تعجب می کنم شما گروهی را که در لبنان عضو دولت و پارلمان و مورد احترام مردم و مقامات سیاسی هستند تروریست می دانید.

وی ادامه داد: حتی در ملاقات های من با مقامات این کشورها آن ها از مقاومت تجلیل می کنند بنابراین آیا مقاومت یک مردم ضد تجاوز را باید لقب تروریسم دهیم؟

رییس شورای عالی امنیت ملی گفت: مگر حماس با انتخابات و رای مردم روی کار نیامده است؟ پس چطور آرای مردم را در کشوری قبول نمی کنید و آن را تروریسم می دانید و آن هم بعد از تجاوز رژیم صهیونیستی در غزه و حمله به خانه ها و کودکان.

روحانی اظهارداشت: همه دنیا و شبکه های اجتماعی و افکار عمومی به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی اعتراف کردند؛ حال آیا به جای تجلیل از مقاومت باید به آنها لقب تروریسم بدهیم؟ من نشنیدم که حماس در جایی از دنیا در آمریکا یا آسیا دست به اقدامی زده باشد بلکه همه ترورها مربوط به گروه های دیگر است.

وی با بیان اینکه در بحث تروریسم مذهب و دین مطرح نیست زیرا تروریست ها ضد دین هستند، خاطرنشان کرد: درباره تروریسم تعبیر سنی و غیرسنی و شیعه و غیر آن نادرست است بلکه باید بگوییم تروریست هایی که ادعا می کنند سنی یا شیعه هستند والا اساس دین اسلام بر رحمانیت و هم زیستی مسالمت آمیز است.

روحانی ادامه داد: ما پیش از این منافقین را به عنوان یک گروه شیعه تروریست می دانستیم که متاسفانه در کشورهای غربی لانه کردند و حتی امروز در آمریکا نیز حضور دارند بنابراین نخستین مبارزه ما با یک گروه تروریستی شیعه بود و این نشان می دهد که فرقی نمی کند که گروه تروریستی دارای چه مرام و مذهبی باشد؛ ما تروریست را ضد شیعه، ضد سنی و ضد دین می دانیم.

رییس جمهوری در ادامه در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه آیا احتمال تکرار تماس تلفنی با رییس جمهور آمریکا وجود دارد؟ گفت: ما باید در پی اهداف بلند باشیم، تلفن و امثال این ها که مساله مهمی نیست.

روحانی تاکید کرد: مهم این است که ما چگونه به سمت آینده بهتر و به سمت رفع مشکلات حرکت کنیم؛ حرکتی که به نفع مردم جهان، ملت ها و دو ملت ایران و آمریکا باشد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال همکاری ایران با غرب علیه گروهک تروریستی داعش نیز گفت: در موضوع مبارزه با داعش ما به عنوان دولتی مسوولیت پذیر در قبال مساله مبارزه با تروریسم به وظیفه خودمان تاکنون عمل کردیم.

روحانی ادامه داد: باز هم حمایت خود را از مردم و دولت عراق و هر دولت یا کشوری که در برابر تروریسم گرفتار باشد و از ما درخواست کند ادامه خواهیم داد.

رییس جمهوری گفت: ما سالیان دراز با تروریسم در افغانستان حتی قبل از 11 سپتامبر مبارزه کردیم؛ پیش از این تاریخ نیز از گروه هایی که در برابر طالبان ایستاده بودند حمایت می کردیم بنابراین در سوابق فعالیت ها در این باره ما پیشتاز مبارزه علیه تروریسم در منطقه هستیم.

روحانی افزود: اگر دیگران می خواهند در زمینه تروریسم کاری کنند، این آغازیست و باید ببینیم در مقام عمل چه کار می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فکر می کنید تماس تلفنی که سال پیش با اوباما داشتید، تکرار شود؟ گفت: مگر همیشه باید دو رییس جمهوری تلفنی با هم حرف بزنند؟ به هر حال یک زمانی به یک دلیلی تلفن شد و ما تلفنی با هم صحبت کردیم.

رییس جمهوری تصریح کرد: بنا نیست هر سفری که به نیویورک می آییم با تلفنی تمام شود؛به هر حال این چیزی نیست که جزو برنامه ما باشد. در برنامه ریزی ما در این سفر، نه برنامه ملاقات و نه برنامه ریزی تماس تلفنی وجود دارد.

روحانی اظهارداشت: آنچه که در برنامه ریزی ما قرار دارد برداشتن گام های رو به جلو برای حل مسایل مهم جهانی و منطقه ای و مشارکت بیشتر مردم ها و دولت ها با یکدیگر است.