کد خبر: ۵۴۳۱۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۲۰۳
فارین پالسی مطرح کرد:

شباهت شگفت آور سخنان روحانی و اوباما در سازمان ملل!

کامرون نخستین نخست وزیر انگلیس بود که از زمان انقلاب سال 1979 با همتای ایرانی خود دیدار می کرد. وی افزود : چنانچه آنها برای چنین اقداماتی آماده باشد باید از این تعامل استقبال کرد.
فارن پالسی در گزارشی به قلم "الیاس گرول" تحت این عنوان که  "گشایش ایران در برابر غرب وارد مرحله جدیدی می شود" نوشت : زمانیکه حسن روحانی رئیس جمهور ایران یک سال پیش برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل وارد مقر این سازمان در نیویورک شد ، آغاز مناسبات دوستانه ایران با غرب کلید خورد. وی در اقدامی بی سابقه با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تلفنی گفتگو کرد . پس از آن توافقنامه موقت هسته ای با قدرت های غرب به امضاء رسید. تحریم ها علیه این کشور کاهش یافت و اوضاع اقتصادی ایران سامان گرفت. سران غرب درصدد برقراری مناسبات دوستانه با ایران برآمدند و فضای سیاسی حاکم بر خاورمیانه تحت الشعاع چنین تحولی قرار گرفت.

به گزارش «تیک»، در ادامه این گزارش آمده است: اساس مناسبات دچار تحولاتی شده: آمریکا و متحدانش می دانند بدون همکاری ایران نمی توانند داعش را در عراق و سوریه شکست دهند. روحانی بیست و پنجم سپتامبر در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت : توافق نهایی در ارتباط با برنامه هسته ای صلح آمیز ایران می تواند سرآغاز همکاری چندجانبه ای باشد که هدفی جزء تقویت صلح ، امنیت و توسعه را در منطقه و آنسوی آن دنبال نمی کند.

اظهارات روحانی همچنین نشان داد کمک ایران برای نابودی داعش احتمالا به امضاء توافقنامه هسته ای نهایی مشروط خواهد بود.

"گری سیمور" مشاور ارشد سابق اوباما در امور خلع سلاح مدعی شد: ما می خواهیم فاصله با ایران را همچنان حفظ کنیم.
 
با وجود این ، فرانسه خواهان آن است که ایران نقش رسمی تری در مبارزه با ائتلاف علیه داعش ایفا کند و دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل ایران را یک شریک بالقوه خطاب کرد. وی گفت : مقامات ایران می توانند به مقابله با تهدیدهای داعش کمک و در تامین ثبات هرچه بیشتر عراق و سوریه ایفای نقش کنند.

کامرون نخستین نخست وزیر انگلیس بود که از زمان انقلاب سال 1979 با همتای ایرانی خود دیدار می کرد. وی افزود : چنانچه آنها برای چنین اقداماتی آماده باشد باید از این تعامل استقبال کرد.
 
روحانی تاکید کرد مذاکره کنندگان که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر دیدار می کنند هنوز دو ماه فرصت دارند تا پیش از مهلت زمانی 24 نوامبر به توافق دست یابند.

وی خاطر نشان کرد انتخابات سال گذشته فرصت تاریخی را فراهم کرد که نباید از دست داده شود.

"گری سیمور" که اکنون ریاست گروه اتحاد علیه ایران هسته ای را بر عهده دارد اعلام کرد بحران ناشی از اقدامات داعش در منطقه زمینه را برای دستیابی به توافق هسته ای و یا دست کم ترغیب دو طرف به ادامه تلاش ها فراهم کرده است . این در حالی است که ممکن است مهلت زمانی برای دستیابی به توافق هسته ای بار دیگر نیز تمدید شود.

روحانی در سخنان روز پنجشنبه خود گفت : ایرانی ها نمی توانند به همکاری امنیتی کشورشان با آنهایی اعتماد کنند که اقدام به تحریم این کشور و مانع تراشی در مسیر تامین نیازهای اولیه آنها همچون تامین مواد غذایی و دارو کرده اند.
 
اظهارات وی به طرز شگفت آوری به سخنان اوباما شباهت داشت که بخش اصلی سخنان روز چهارشنبه وی در مجمع عمومی سازمان ملل به مبارزه با افراط گرایی اختصاص داشت.

روحانی گفت تهاجم نظامی علیه افغانستان و عراق و مداخله نادرست در تحولات سوریه نمونه های آشکار این راهبرد اشتباه در خاورمیانه است و حملات هوایی بهترین راه برای برخورد با پدیده ای همچون داعش نیست.