کد خبر: ۵۴۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۵۵۱
روزنامه در اشتاندارد:

رای 30 میلیونی در انتظار حسن روحانی/احمدی نژاد با «بهار» گفتن به استقبال انتخابات ریاست جمهوری می رود

اگر فردا انتخابات برگزار شود، 30 میلیون مرد و زن ایرانی، روحانی را انتخاب خواهند کرد. در انتخابات سال 2013، وی تقریبا 19 میلیون رای به دست آورد.
در اشتاندارد نوشت: رئیس جمهور با دیوید کامرون و فرانسوا اولاند در نیویورک دیدار کرد.

به گزارش «تیک»، نتایج دو نظرسنجی مستقل انجام شده در ایران که مدت کوتاهی قبل از سفر حسن روحانی به نیویورک منتشر شد، نشان می‌دهد که مردم همچنان نظر مثبتی به رئیس جمهور، بیش از همه به علت در پیش گرفتن سیاست‌های تنش‌زدایی وی، دارند.

براین اساس، اگر فردا انتخابات برگزار شود، 30 میلیون مرد و زن ایرانی، روحانی را انتخاب خواهند کرد. در انتخابات سال 2013، وی تقریبا 19 میلیون رای به دست آورد.

در حالی که تقریبا همه رسانه‌های ایران نگاه خوش‌بینانه‌ای به نیویورک و مذاکرات در حال انجام بر سر برنامه هسته‌ای ایران، بین ایران و گروه 1+5 (قدرت‌های دارای حق وتوی سازمان ملل متحد به علاوه آلمان)دارند، چند تن از حامیان فعال محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق نظرات مخالفی ارائه می‌دهند : تلاش روحانی برای عادی‌سازی، بازی خطرناکی با آتش است.آنها به طور غیر مستقیم تهدید می‌کنند، اگر روحانی با دیدار با اوباما، رئیس جمهور آمریکا در نیویورک موافقت کند، خواستار استیضاح وی در مجلس خواهند شد.

"بالانبردن بی‌دلیل انتظارات"

روحانی در مصاحبه‌ای با روزنامه نگارانی که او راهمراهی کرده بودند، گفت برگزاری جلسه‌ای بین او و اوباما به برخی مقدمات نیاز دارد که هنوز فراهم نشده‌اند. او و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، همچنین سعی می‌کنند سطح انتظارات را در ایران خیلی بالا نبرند و در چندین مصاحبه تاکید کردند که هنوز موانعی وجود دارد که دو طرف باید بر آن غلبه کنند.

گام کوچکی با کامرون

برای اولین بار پس از انقلاب 1979در ایران، رئیس دولت ایران و نخست وزیر انگلیس دیدار و گفتگو کردند: روحانی، به جز دیوید کامرون، به طور مستقیم با فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه نیز در مورد وضعیت خاورمیانه و همکاری‌های آینده با اروپا صحبت کرد . حتی با کامرون برای از سرگیری فعالیت سفارتخانه‌های دو کشور نیز توافق شد. روابط بین لندن و تهران چهار سال پیش، زمانی که تعدادی از دانشجویان سعی کردند سفارت انگلیس در تهران را اشغال کنند، قطع شد.

هم زمان، احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق و از صحنه خارج شده، تلاش می‌کند بار دیگر وارد عرصه شود. او در دایره پیروان خود با اشاره به انتخابات مجلس در یک سال و نیم دیگر از "بهار تازه‌ای" سخن گفت.

این سخنان باعث شد بسیاری از رسانه‌ها در ایران بار دیگر سیاست‌های وی را که در تمام زمینه‌‌ها شکست خورده بود، به او یادآور شوند و فهرستی از اعضای سابق دولت وی و نزدیکانش را که به رشوه خواری، استفاده از رانت و جرائم مشابهی در دادگاه محکوم شده یا در انتظار حکم نهایی هستند، منتشر کنند