کد خبر: ۵۴۵۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۶۰۷
یو اس آ تودی:

اوباما عاجزانه به دنبال توافق هسته ای است و روحانی هم از آن آگاه شده

روحانی - رئیس جمهور ایران – روز جمعه خواهان تجدید اعتماد میان کشورش و ایالات متحده شد و گفت :«بر روی سنگ نوشته نشده است» که روابط میان دو کشور همیشه نامطلوب خواهد بود.
یو اس آ توید نوشت:  روحانی - رئیس جمهور ایران – روز جمعه خواهان تجدید اعتماد میان کشورش و ایالات متحده شد و گفت :«بر روی سنگ نوشته نشده است» که روابط میان دو کشور همیشه نامطلوب خواهد بود.

به گزارش «تیک»، روحانی طی یک کنفرانس خبری اظهار داشت مردم ایران به دلیل سیاست های گذشته امریکا، به این کشور اعتماد ندارند، ولی «این اعتماد باید بازگردد. مردم ایران باید بیاموزند که دوباره اعتماد کنند و طرف مقابل نیز باید بار دیگر این اعتماد را جلب کند.»

هر دوکشور از هنگام انقلاب سال 1979 میلادی ایران که به سرنگونی شاه مورد حمایت امریکا انجامید، با یکدیگر قطع رابطه کردند. اگر ایران و گروه شش قدرت جهانی تحت رهبری امریکا به دستیابی یک توافق نهایی در مورد محدود کردن برنامه هسته ای ایران در سال جاری و رفع تحریم ها امید دارند، تجدید این اعتماد ضروری و مهم است.

روحانی که در مراسم گشایش مجمع عمومی سازمان ملل در هفته جاری شرکت کرده است، خواهان تداوم مذاکرات در مورد برنامه مناقشه انگیز هسته ای ایران شده که به گفته او برای مقاصد صلح آمیز منظور شده است، ولی ایالات متحده می گوید هدف از این برنامه تولید تسلیحات هسته ای می باشد.

کنفرانس خبری روحانی یک روز بعد از انتقاد او از کشورهای غربی به دلیل مداخله در مناقشه خاورمیانه صورت گرفت. او آنها را به تسلیح ستیزه جویان متهم کرد که اکنون به گروه های تروریستی مانند دولت اسلامی تبدیل شده اند که امریکا با آن ها مشغول نبرد است.

روحانی به ستایش از مذاکره کنند گان حاضر در جمع شش قدرت جهانی پرداخت که برای رسیدن به یک توافق هسته ای تلاش می کنند. او گفت:«من هرگز در گذشته شاهد یک چنین عزم جدی نبوده ام. » ولی او همچنین خواهان امتیازات بیشتر شد تا ایران با هرگونه توافق برسربرنامه هسته ای مناقشه انگیز خود موافقت کند.

 روحانی گفت:«گام هایی به جلو برداشته شده است، ولی این گام ها چنان قابل توجه نبوده اند. اگر بناست که به یک توافق برسیم، باید گام های بیشتری رو به جلو برداشته شود ....ما برای رسیدن به یک توافق باید شاهد رفع همه این تحریم ها باشیم.»

یک مقام ارشد دولت امریکا که به دلیل مجاز نبودن به اظهارات آشکار در مورد گفتگوهای هسته ای، به شرط فاش نشدن نامش سخن می گفت، جمعه شب به خبرنگاران گفت این تازه ترین دور از مذاکرات بسیار فشرده بود، ولی بدون هیچ توفقی به پایان رسید.

این مقام گفت گفتگو های اخیر شامل دیدار میان کارشناسان هسته ای، نشست های محرمانه میان ایران وشش کشور درگیر در مذاکرات، نشست های گروهی و گفتگو میان کشور های غیر عضو مذاکرات و مقام های ایرانی بود.

مقام مذکور گفت تقریباً در تمام این مذاکرات، مساله مبارزه با داعش نیز مورد گفتگو قرار گرفت که همچنین یک موضوع اصلی در مجمع عمومی سازمان ملل در این هفته به شمار می رفت.

خبرگزاری آسوشیتد پرس روز جمعه گزارش داد که دیپلمات های امریکایی پیشنهادی را در دست بررسی دارند که به ایران اجازه می دهد تقریباً نیمی از ده هزار دستگاه سانتریفوژ در حال چرخش خود را حفظ کند، ولی همچنین از ایران می خواهد که میزان گاز اورانیوم تزریق شده به دستگاه ها را کاهش دهد تا بیش از یک سال برای غنی سازی مواد کافی برای ساخت یک کلاهک هسته ای زمان نیاز باشد.

دیوید البرایت - بازرس تسلیحاتی سابق سازمان ملل و رئیس موسسه غیر انتفاعی علوم و امنیت ملی - می گوید یک چنین پیشنهادی ظاهر سازی خواهد بود، زیرا به سرعت قابل بازگشت است.

مارک دبوویتس - تحلیل گر در بنیاد دفاع از دموکراسی ها و طرف مشورت دولت اوباما که در مورد تحریم ها علیه ایران در برابر کنگره شهادت داده است - می گوید ظاهراً روحانی انعکاس دهنده یک ایران «سرشار از اطمینان» کامل برای رسیدن به یک توافق مطلوب است.

دبوویتس می گوید ایران تحت توافق موقت توانسته است میلیادرها دلار از تسهیل تحریم ها عایدی کسب کند و در گفتگو برای حصول یک توافق هسته ای دائمی نیز امتیازاتی را از امریکا به دست آورده است از جمله : اجازه تداوم غنی سازی سوخت هسته ای به ایران ، موافقت با این نکته که توافق نهایی سرانجام روزی منعقد خواهد شد، پذیرش کنار گذاشتن موضوع موشک های دوربرد ایران از مذاکرات و پیشنهاد این که ایران در عوض برچیدن تجهیزات تولید سوخت هسته ای، فقط لوله های مرتبط کننده سانتریفوژها را قطع کند.

دبوویتس می گوید:«آنها متوجه شده اند که ایالات متحده با انعطاف بیش از حد می خواهد با دادن امتیاز به یک توافق برسد.»