کد خبر: ۵۴۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۲۱

83 درصد مردم ما نمازخوان هستند!


معاون آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: اجلاس سراسری نماز، چهارم و پنجم دی ماه در استان خوزستان برگزار می‌شود.
 
 به گزارش «تيک»، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد موسوی هوایی در نشست خبری درباره اجلاس نماز با بیان این‌که «باید برای گسترش نماز در جامعه همه رسانه‌ها فعالیت گسترده‌ای داشته باشند» اظهار کرد: انسان برای عبودیت خلق شده و با نماز می‌تواند به سمت این عبودیت پیش برود.
 
وی تصریح کرد: نماز زیر مجموعه عبودیت خدا است و همه ما باید در بحث گسترش آن مشارکت داشته باشیم. پیامبر و ائمه (ع) تمدن اسلامی را براساس نماز پایه‌گذاری کردند و امروز بشر نیز پس از گسترش علم و پیچ و خم‌های تاریخی باز هم به سمت عبودیت خدا پیش می‌رود و نظام جمهوری اسلامی به دنبال تشکیل تمدن نوین اسلامی است.
 
معاون آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان این‌که «تا به حال 22 اجلاس سراسری نماز برگزار شده است» گفت: موضوع امسال اجلاس سراسری نماز « نماز و تعالی فرهنگی» است. کمیته علمی اجلاس به عهده سازمان تبلیغات است و اگر بتوانیم کاری برای آقای قرائتی که ید طولایی در راستای ترویج نماز دارند انجام دهیم، کار با ارزش و مهمی است. چرا که ایشان یک شخصیت بزرگ و موفق در کشور ما است.
 
موسوی هوایی در ادامه با اشاره به تفاوت این اجلاس با سایر اجلاس‌ها خاطرنشان کرد: ما در کمیته علمی این اجلاس سعی کرده‌ایم یک مدل تحقیقاتی در نماز ارائه بدهیم و بحث‌های خود را به صورت مقاله در شش سرفصل اصلی مطرح کردیم.
 
وی در ادامه با اشاره به سرفصل‌های اصلی تأکید کرد: سرفصل اول مفهوم شناسی تعالی فرهنگی در پرتوی نماز، سرفصل دوم در رابطه با مبانی و اصول تعالی فرهنگی در پرتوی نماز، سرفصل سوم با عنوان سیاست‌ها و راهکارهای تعالی فرهنگی در مبانی نماز، سرفصل چهارم در رابطه با شاخص‌ها و نماز و سرفصل پنجم در رابطه با آثار و دستاوردهای تعالی فرهنگی در پرتوی نماز و سرفصل ششم موانع و آسیب‌شناسی‌ها در پرتوی نماز است.‌
 
معاون آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی تأکید کرد: سرفصل اول ما می‌تواند به نوعی یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری را پاسخگو باشد. در سرفصل دوم به بحث توحید‌، اسلام ناب محمدی سیره و سبک زندگی اهل بیت (ع) مسجد محوری، ولایت و دفاع مقدس می‌پردازیم. در سرفصل سوم باید بتوانیم بگوییم که جامعه قرآنی چه جامعه‌ای است و چه نمادها و شاخص‌هایی باید داشته باشد. در سرفصل بعدی فضایل اخلاق و سبک زندگی ایرانی و اسلامی را در پرتوی نماز مورد بررسی قرار می‌دهیم و در پایان بعد از پیگیری تمام این مراحل باید بدانیم که موانع و آسیب‌هایی که در بحث نماز در جامعه داریم چیست و این مبحث را با دو عنوان به صورت کتابخانه‌ای و پژوهشی دنبال می‌کنیم.
 
موسوی‌هوایی ادامه داد:‌ در این سرفصل‌ها ما چالش‌های رسانه‌های جمعی و فعالیت‌های آنها را در راستای تعالی فرهنگی در موضوع نماز مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم که آیا آنها دارند در راستای مسائل نماز گام بر می‌دارند یا نه. همچنین چالش‌های فضای مجازی و تعالی فرهنگی نیز مورد بررسی و بحث قرار داده‌ایم. یکی از آسیب‌هایی که دررابطه با بحث تعالی فرهنگی وجود دارد خرافه‌هاست که ما باید جلوی آن را بگیریم. با توجه به اینکه این اجلاس در ماه محرم و صفر برگزار می‌شود هیچگاه نباید این اصل را فراموش کنیم که عقلانیت شیعی در فعالیت‌های فرهنگی بسیار مهم است.
 
وی ادامه داد: سازمان تبلیغات بعد از 13 سال انتصاب آقای خاموشی نسبت به مسئله نماز فعالیت‌های بسیار زیادی را انجام داده‌اند. این کار وظیفه ما است. طبق آیات قرآنی آنهایی که در جامعه قدرتی دارند باید به دنبال ترویج و اقامه نماز باشند. اگر می‌خواهیم واقعا جرائم در جامعه ما کاهش پیدا کنند باید روی مسئله نماز کار کنیم. رسانه‌ها باید برای کودکان، نوجوانان و هر قشری برنامه خاصی داشته باشد. در مدرسه، خانه، مسیر رفت و آمد، سریال‌هایی که پخش می‌شود همه باید به گونه‌ای باشند که به فرهنگ نماز بپردازند.
 
معاون آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی تأکید کرد: اجلاس سراسری نماز در چهارم و پنجم دی ماه در استان خوزستان برگزار می‌شود و اکنون مقدمات اجلاس را در مناطقی که قرار است این اجلاس فعالیت کند شروع کرده‌ایم. ما پنج استان را محور قرار داده‌ایم و سایر استان‌ها زیر مجموعه این پنج استان قرار می‌گیرد و تا پایان آبان ماه شرکت کنندگان فرصت دارند مقالات خود را ارسال کنند.
 
موسوی‌هوایی تأکید کرد : برای فرستادن مقالات می‌توانند به سایت www.namaz.ir مراجعه کنند و مقالاتی که به این اجلاس فرستاده می‌شود آن مقالاتی که سطح بالایی داشته باشند قطعا چاپ می‌کنیم و سایر مقالات را در سایت اجلاس می‌گذاریم.
 
وی در پایان گفت: در اداره پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات برای ترویج دین از سال 55 تا 90 پژوهش بسیار زیادی انجام شده است و طبق شاخص‌های آماری که ما داریم که آخرین شاخص ما در سال 90 است،‌ بیش از 83 درصد مردم ما نمازخوان هستند و 99 درصد نیز به نماز معتقد هستند. ما این پژوهش‌ها را با آمار میدانی 21 هزار نفری یا 18 هزار نفری به دست آورده‌ایم و بلوک‌های ما نیز به صورت کاملا تصادفی بوده است.
 
در پایان این مراسم از پوستر فراخوان مقالات « نماز و تعالی فرهنگی » رونمایی شد.

*ایسنا