کد خبر: ۵۴۶۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۳

معاون وزیر علوم: سال آینده از نظر اعتبارات، چشم‌انداز روشنی نداریم

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: چشم‎انداز روشنی از نظر اعتبارات برای دانشگاه‎ها در سال آینده وجود ندارد.

 به گزارش «تيک»، منطقه زنجان، دکتر محمدحسین امید در مراسم تودیع و معارفه روسای دانشگاه زنجان با اشاره به بدهی 1500 میلیارد تومانی دانشگاه‏‎های کشور، اظهارکرد: از طرفی حدود سه هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌کاره مانده است که به پیمانکاران بدهی دارند که دلیل آن افتتاح بی‎رویه، بی‌ضابطه و بی‎پشتوانه در چند سال اخیر بوده است، از سوی دیگر قیمت ارز و تحریم‎ها سبب این مشکلات مالی شده است.

وی تصریح‌کرد: اگر سالانه 500 میلیارد تومان با احتساب تورم برای اتمام این پروژه‎ها خرج شود پروژه‎ها تمام نمی‌شود، بنابراین امسال سال سختی است و برای سال آینده نیز چشم‎انداز روشنی وجود دارد.

امید با اشاره به اینکه شاخص‎های مورد انتظار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رسیدن به نسبت 17 دانشجو به ازای یک هیئت علمی است، خاطرنشان‌کرد: این شاخص هم‌اکنون در کشور به جز چند دانشگاه 25 نفر است. این در حالی است که در دانشگاه زنجان این میانگین 28 نفر است و باید تلاش شود تا پایان برنامه پنجم توسعه به حد مطلوب برسد، البته باید تأکید کرد که این شاخص در دانشگاه پیام نور اسفناک است.

این مسئول تأکید کرد: نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان از دیگر شاخص‎های مورد توجه وزارت علوم و تحقیقات و فناوری است که این نسبت در دانشگاه‎های مادر باید به 50 درصد برسد که رئیس جدید دانشگاه با ادامه برنامه‎های قبلی می‎تواند این روند را اصلاح کند، چرا که دکتر افشارچی در این زمینه قدم‌های مؤثری برداشته است.

وی ادامه داد: نسبت کارکنان و اساتید نیز یکی دیگر از شاخص‎های مورد توجه است که این شاخص در دانشگاه زنجان خوب است، چرا که به ازای هر هیئت علمی یک کارمند باید در دانشگاه وجود داشته باشد که متأسفانه وضعیت این شاخص در برخی دانشگاه‎ها مطلوب نیست.

معاون وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه زنجان دانشگاه معتبری است و قطعاً می‌‏تواند بهتر از این نیز باشد، گفت: دکتر افشارچی تلاش شبانه‌روزی داشته است و در سمت خود موفق بوده و با اقتدار دوره مدیریتی خود را به پایان رسانده است.

وی افزود: در مدت مدیریت وی دانشگاه زنجان محیط آرامی داشت و مدیر آن پرقدرت، معتدل و پرتلاش بود و در این دانشگاه صادقانه کار می‎کرد، لذا تا پایان دوره مدیریت خود در این سمت باقی مانده و به کار خود ادامه داد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه زنجان نیز در این مراسم، گفت: دانشگاه مبدأ تحولات و رشد جامعه است؛ به گونه‎ای که در احادیث مختلف احترام به عالم مورد توجه بوده است، ولی متأسفانه در برخی محافل، احترام به دانشمندان مورد توجه نیست.

حجت ‏الاسلام "علی قهرمانی" افزود: دانشگاه محل تولید علم، معرفت و معنویت است که دیگران باید از آن خط بگیرند و خود را تابع دانشمندان بدانند. دانشگاه کارخانه آدم‎سازی و تحولات بنیادین و ریشه‎ای است.

در این مراسم رئیس سابق دانشگاه زنجان خاطرنشان کرد: امیدواریم رئیس جدید دانشگاه مشی معتدل گذشته را ادامه دهد و در آینده دانشگاه زنجان روزهای آفتابی ‏تری را تجربه کند.

محسن افشارچی اظهارکرد: شکرنعمت، تلاش برای دوام آن نعمت است، لذا همواره تلاش کردم شکرگزار این نعمت باشم. زمانی که دانشگاه زنجان را تحویل گرفتم دانشگاه، ملتهب و زخم خورده بود و بسیاری از خواسته‎ها مغفول مانده بود، پس با همکاری دوستان تصمیم بر این شد دانشگاه را به حالت بشاش بر‎گرداندیم، لذا استراتژی پرهیز از هر نوع اصطکاکی را برگزیدیم.

وی تصریح کرد: جلوی هیچ هیأت علمی به علت متفاوت اندیشیدن نایستادم و شخصاً برنامه‎های اعضای هیأت علمی را پیگیری کردم و در حد توانم به همه کمک کردم. همچنین بسیاری از خواسته‎های دانشجویان مانند خوابگاه روی زمین مانده بود، لذا با حضور در کنار دانشجویان و زندگی با آنان خواسته‏‎های آنان را درک کرده و در حل مشکلات آنها کمک کردم.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: دو استراتژی مقام معظم رهبری که علم باید سلطه کند و قوی باشیم در دستور کار قرار گرفت، لذا توسعه تحصیلات تکمیلی در دستور کار قرار گرفت و در چهار سال گذشته تعداد پذیرش در دوره کارشناسی ثابت ماند و تعداد دانشجویان ارشد از 1300 نفر به 2000 نفر رسید و میزان پذیرش دانشجوی دکترا نیز 350 نفر شد. البته این افزایش پذیرش دانشجو همراه با حفظ کیفیت و استانداردهای لازم بود؛ چرا که معتقدیم دوره‎های تحصیلات تکمیلی باید توسعه یافته و کیفی شود، یعنی به سوی دانشگاهی که دانش‌بنیان است و تولید می‎کند، حرکت کنیم.

وی عنوان کرد: درخواست داریم دانشگاه‎های شهرستان‎ها توسعه یافته و به آن‌ها اعتماد شود؛ چرا که در کشورهای توسعه‌یافته دانشگاه‎هایی که تولید علم می‎کنند زیاد هستند، لذا با اعتماد به دانشگاه‎های رده 2 باید به این مهم دست یافت. همچنین در چهار سال گذشته ارتباطات بین‎المللی دانشگاه زیاد شد که نمونه آن برگزاری کنفرانس‎های بین‎المللی با حضور مهمانان معتبر بود و دانشگاه همواره در مسیر کیفی‌سازی حرکت کرده است.

افشارچی تأکید کرد: گرفتن سند دانشگاه، ساخت 12 هزار مترمربع ساختمان آموزشی، شفاف‌سازی و حسابرسی و توسعه فضای ورزشی، توسعه فضای سبز، کاشت 80 هزار اصله درخت، ایجاد 20 هکتار چمن، افزایش 285 درصدی پژوهش، افزایش 40 درصدی مقالات، جدا کردن معاونت فرهنگی از معاونت دانشجویی و تعامل با دستگاه‎ها از سایر اقدامات انجام گرفته در چهار سال گذشته بود.

بنابراین گزارش، رئیس جدید دانشگاه زنجان نیز در این جلسه گفت: وجود دانشگاه برای زندگی امروزی هر جامعه‎ای مهم و اساسی است. دانشگاه کانون ارشاد و دانایی و پرورش‌دهنده زنان و مردانی است که چرخ‌های جامعه را می‏‌چرخانند و باید عنوان کرد چهره فردای جامعه بر سیمای امروز دانشگاه‎ها یافت می‌شود. در واقع دانشگاه یک نهاد اجتماعی است که ریشه آن مردم هستند، لذا باید منادی ارزش‎های تشکیل‌دهنده جامعه باشد و در راه اعتدال حرکت کند.

خلیل جمشیدی افزود: امروزه وضع پژوهش از نظر سرمایه‎گذاری و آمادگی نیرو برای پژوهش مطلوب نیست و زمانی را که استاد باید صرف پژوهش کند به دلیل مشکلات مالی به تدریس می‎گذراند. از سوی دیگر دستگاه‎های دولتی دانشگاه‎ها را کمتر پشتوانه پیشرفت خود می‌دانند، لذا ایجاد پیوند با این دستگاه‎ها ضروری است. در واقع دانشگاه باید خود را متعهد کند تا توانایی‎های خود را به اثبات برساند.

وی خاطرنشان کرد: در دانشگاه‎ها دانش‎اندوزی مطلق مدنظر نباشد و این در حالی است که هنوز آموزش نقش اصلی دانشگاه است و مردم هنوز علم را کسب کردنی می‎دانند که این موضوع ضرر ریشه‎ای برای علم و پیشرفت دارد. این در حالی است که اگر توانایی اشخاص بر خلاقیت بوده و هدف پرورش خلاقیت مدنظر قرار گیرد دانشجویان می‎توانند از اساتید خود فراتر روند. رشد تفکر به شرایط پیچیده و آرامش سیاسی نیاز دارد، لذا تلاش مضاعف برای عبور از حد آستانه توسعه‌یافتگی سبب همگانی با دستگاه‎های اجرایی می‎‌شود.

همچنین دکتر امید در حاشیه مراسم تودیع و معارفه روسای دانشگاه زنجان، در جمع خبرنگاران در خصوص جذب اعضای هیئت علمی گفت: بر اساس اسناد مربوط به قانون پنجم توسعه باید 12 هزار نفر هیئت علمی جذب می‎شد که تاکنون 7500 نفر جذب شده است که بقیه افراد نیز در ماه‏‎های باقی‌مانده جذب خواهند شد، لذا در پورتالی که مهلت ثبت‏‌نام آن تا 31 شهریور بود از افراد متقاضی ثبت‏ نام شد و وضعیت آن‌ها در حال پیگیری است که بر اساس ظرفیت‎ها برخی امسال و برخی نیز سال آینده جذب خواهند شد.

وی در خصوص افزایش سرانه کالبدی، خاطرنشان کرد: دانشگاه زنجان از نظر میزان سرانه فضای کالبدی فقیر است که بخشی از آن با کمک دولت و در اولویت قرار گرفتن تخصیص‎‎ها حل می‎شود و بخش دیگری نیز با کمک مردم زنجان حل خواهد شد، چرا که دولت نمی‏‌تواند به تنهایی این مشکلات را حل کند. در این راستا بنیاد حامیان دانشگاه راه‎اندازی شد و دعوت می‎شود در هر زمینه‎ای به دانشگاه کمک کنند.

امید در خصوص سهم تحقیقات، اظهارکرد: متاسفانه وضعیت تحقیقات در کشور خوب نیست و با ابلاغ سیاست کلان علم و فناوری میزان سهم تحقیقات از تولید ناخالص داخلی باید 10 برابر شود که 6 سال فرصت داریم این میزان را از 4 دهم درصد به 4 درصد برسانیم. با توجه به اینکه بودجه آموزش عالی ناچیز است و مشکلات رفاهی، دانشجویی و آموزشی در اولویت قرار دارد و اجتناب‌ناپذیر نیز است، در کسری بودجه به پژوهش آسیب می‌رسد، به گونه‎ای که میزان 15 درصد اعتبارات دانشگاه که باید به بخش پژوهش اختصاص یابد در بسیاری از دانشگاه‎ها به زیر 5 درصد می‎رسد.

وی در خصوص نسبت هیئت علمی به دانشجویان در دانشگاه پیام‌نور تصریح کرد: این نسبت در دانشگاه پیام نور مطلوب نیست، لذا به این دانشگاه ماموریت اصلاح داده شده است، چرا که این دانشگاه در مقطعی افزایش بی‎رویه دانشجو را داشته است، لذا با محدود کردن تعداد دانشجویان پذیرش شده و با رعایت استانداردها به وضعیت مطلوب خواهیم رسید که برای رسیدن به حد مطلوب دو سال فاصله نیاز است.

*ایسنا