کد خبر: ۵۴۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۵۰

انتقاد آیت الله هاشمی از تندروها: الان، مثل سالهای نخست پس از دفاع مقدس است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از اعضای مجمع کارآفرینان ایران، با اشاره به طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای، خاطر نشان کرد: مجموعه‌ی اتفاقات و موضع‌گیری‌ها نشان می‌دهد ایران و کشورهای 1+5 نمی‌خواهند به شرایط قبل برگردند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از اعضای مجمع کارآفرینان ایران، با اشاره به طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای، خاطر نشان کرد: مجموعه‌ی اتفاقات و موضع‌گیری‌ها نشان می‌دهد ایران و کشورهای 1+5 نمی‌خواهند به شرایط قبل برگردند.

به گزارش «تیک»، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر این‌که «ایران به دنبال ساخت سلاح و بمب هسته‌ای نیست و این موضوع را در جنگ تحمیلی به خوبی ثابت کرده است»، اظهار داشت: دین مبین اسلام هرگز به مسلمانان اجازه نمی‌دهد که از علم و دانش برای ساخت سلاح‌های کشتار جمعی و بمب اتمی استفاده کنند.

وی با بیان این‌که پایبندی ایران به مقررات بین‌المللی به اثبات رسیده است، افزود: ملت ایران، حق طبیعی، قانونی و مسلم خود می‌داند که از دانش هسته‌ای برای پیشرفت و توسعه کشور همچون سایر کشورهای دنیا بهره ببرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تأسف از کارشکنی‌های همیشگی تندروها در همه مسایل کشور گفت: این بار نیز همچون گذشته تندروهای دو طرف فضای همکاری را قبل از مذاکرات غبارآلود کرده بودند.

هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خویش با بیان اهداف جمهوری اسلامی برای حل مسأله هسته‌ای، رونق اقتصادی را باعث برگشت شرایط کشور به جایگاه مستحق ایران در جوامع بین‌المللی دانست و گفت: نباید بگذاریم استعدادهای درخشان جوانان ایرانی و حق مردم ایران در برخورداری از مواهب الهی، به خاطر نارضایتی یک اقلیت محدود هدر رود.

وی در بخش دیگری از سخنانشان با تقبیح نگرش منفی به بخش خصوصی و کارآفرینی در کشور بیان کرد: اگر فرهنگ کارآفرینی رواج و توسعه نیابد و به عنوان یک ارزش مهم تلقی نشود، کشور همچنان در رکود باقی خواهد ماند که همراه با تورم باعث فلاکت اقتصادی می‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به آیات و روایات مختلف اسلام درباره کارآفرینی و اهمیت کار و تلاش برای تأمین مایحتاج زندگی، اشاره و تصریح کرد: عبادت تنها روزه، نماز و قرائت ادعیه نیست، بلکه بویژه در شرایط کنونی اقتصاد کشور، کارآفرینی درست و اصولی نیز یکی از بهترین و برترین عبادات است.

هاشمی رفسنجانی، اصلاح فرهنگ کار و کارآفرینی را از ضروریات خواند و افزود: اصلاح این فرهنگ، کار چندان سختی نیست، چرا که ذات و سرشت انسان‌ها در هر جامعه‌ای تلاش و کوشش را می‌پسندند.

وی اضافه کرد: اگر کارآفرینی که در فرهنگ ما افتخار محسوب می‌شود، جدّی گرفته می‌شد، اکنون بیکار نداشتیم و مهاجرپذیر بودیم، نه اینکه شاهد خروج انسان‌های باهوش از کشور باشیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تعبیر زالو صفت بودن برای کارآفرینان متعهد و دلسوز را ظلم به نظام، کشور، مردم و جوانان برشمرد و گفت: کارآفرینی مقدس است که با ایجاد اشتغال، کرامت انسانی مردم را حفظ می‌کند.

وی با بیان این‌که عدم توجه صداوسیما و تریبون‌های رسمی به مسایل عمیق فرهنگی و اقتصادی، باعث ایجاد شبهه در جوانان و مردم جامعه می‌شود، گفت: از صراحت‌های قرآنی می‌گذرند و یک حدیث غیرمستند از یک نسخه خطی قدیمی را محور گفت‌وگوهای خویش قرار می‌دهند که برخلاف حرکت جمعی افکار عمومی دنیاست.

هاشمی رفسنجانی خطاب به مجمع کارآفرینان، داشتن یک تریبون رسمی و مکتوب را از نیازهای آنان دانست و افزود: شما باید ضمن دفاع از صنعت، مردم را از دستاوردها و نتایج کار خود مطلع و راه‌کارهای ایجاد شغل را به آنها بیان کنید و تجربیات خود را از این طریق در اختیار آنها قرار دهید تا هر روز به جمع شما تلاشگران اضافه شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خویش در پاسخ به گلایه‌های بعضی از حاضران نسبت به شرایط اقتصادی، با یادآوری شرایط کشور در نخستین سال‌های پس از پایان جنگ، گفت: الان هم می‌توانیم با همکاری همه مردم و مسؤولان، شور و اشتیاق سازندگی را در کشور ایجاد کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این نکته که «عرضه و تقاضا، رونق اقتصادی می‌آورد»، یادآور شد: وقتی در سال‌های پس از جنگ، همه کشور کارگاه سازندگی، راه‌سازی و عمرانی شد، بیکاری از 16 به 9 درصد کاهش یافت و سطح زندگی مردم به حد مطلوبی رسید.

هاشمی رفسنجانی افزود: اگر سیاست خارجی ما در دولت گذشته این‌چنین مخدوش نمی‌شد، الان می‌توانستیم از صادرات خدمات، یک منبع عظیمی درآمدی ایجاد کنیم.

وی همچنین در ادامه با اشاره به فضای سیاسی منطقه و گسترش اقدامات گروه‌های تروریستی، گفت: از دل طالبان که دست‌پرورده غربی‌ها برای خروج شوروی از افغانستان و سپس مزاحمت برای ایجاد مزاحمت برای ایران بودند، داعش بیرون آمد که الان تبدیل به ماری در آستینشان شده و سعی دارند با حملات هوایی او را از بین ببرند، غافل از آنکه آنها در خانه‌های مردم مخفی شده‌اند و حملات زمینی تنها راه مبارزه با آنهاست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه غربی‌ها دریافتند که ایران یک کشور قدرتمند در منطقه است، خاطر نشان کرد: به همین دلیل است که ائتلاف بین‌المللی مبارزه با گروه داعش دست نیاز به سوی ایران دراز کرده و می‌داند بدون کمک ایران نمی‌شود از شرّ داعش نجات پیدا کرد.

وی با ابراز تعجب از سخنان نسنجیده‌ای که بعضاً علیه ایران می‌گویند، گفت: دفاع از گروه‌های مقاومت را تروریست پروری و حمایت از گروه‌های تروریستی منافقین را دفاع از حقوق بشر می‌دانند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری مجموعه ترورهایی که علیه مردم و مسؤولین جمهوری اسلامی شده است، گفت: ایران مظلوم‌ترین قربانی تروریسم است، چون ظالمان جهانی پناهگاه تروریست‌ها هستند.

وی اتفاقات افغانستان، سوریه، عراق و غزه را سندی برای حمایت قدرت‌های جهانی از گروه‌های تروریستی و تروریست دولتی صهیونیستی دانست و گفت: کسانی که در سوریه و عراق به تروریست‌ها کمک می‌کردند، الان برای مقابله با همان تروریست‌ها دست به کار شدند.