کد خبر: ۵۴۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۲۰

"گفت‌وگو با انگلیس خط قرمز نظام نیست"

معاون پارلمانی و امور کنسولی وزیر امور خارجه با بیان این که هیچ زمانی رابطه ما با انگلیس قطع نشده است، افزود: حتی پس از حادثه سفارت انگلیس نیز این کشور قطع رابطه را اعلام نکرد و آنچه اتفاق افتاد به نوعی تعلیق موقت روابطمان بود.
معاون پارلمانی و امور کنسولی وزیر امور خارجه با بیان این که گفت وگو با مقامات انگلیس جزو خط قرمزهای اعلام شده نظام نیست، گفت: مذاکرات دیپلماتیک و یا بازگشایی سفارتخانه ها به معنی مواضع یکسان یا فراموشی ماهیت تاریخی کشورها نیست.

 به گزارش «تيک»، «حسن قشقاوی» در حاشیه مراسم ختم مادر آیت اللـه هاشمی شاهرودی در جمع خبرنگاران درباره تاثیر اظهارات دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس و مذاکرات هسته ای گفت: اینگونه اظهارات ناشایست ارتباطی با دیدارهای دیپلماتیک به طور مستقیم ندارد و ضرورتا ناقض گفت وگوهای دیپلماتیک نیست.

وی ادامه داد: در هفته دفاع مقدس قرار داریم و همانطور که می دانید در زمان جنگ؛ چه زمانی که نیروهای ما پیروز می شدند و چه زمانی که علی الظاهر شکست می خوردند مذاکرات دیپلماتیک ما جمع نمی شد و مرتبا هیات های مختلف گفت وگوهای دیپلماتیک داشتند. این روش در زمان امام (ره) وجود داشت و پس از آن نیز در حال حاضر با رهبری رهبر معظم انقلاب تداوم دارد.

معاون پارلمانی و امور کنسولی وزیر امور خارجه با بیان این که هیچ زمانی رابطه ما با انگلیس قطع نشده است، افزود: حتی پس از حادثه سفارت انگلیس نیز این کشور قطع رابطه را اعلام نکرد و آنچه اتفاق افتاد به نوعی تعلیق موقت روابطمان بود. خواهش می کنیم در تعبیرها نگاهی به قانون شود و غیرقانونی موضع نگیریم.



** نیاز350 هزار ایرانی مقیم انگلیس به خدمات کنسولی / فقط 100 نفر انگلیسی در ایران هستند

قشقاوی همچنین درباره آخرین اخبار از بازگشایی سفارتخانه های ایران و انگلیس، اظهار داشت: بین کاردارهای غیرمقیم رابطه وجود دارد. گشایش سفارتخانه ها در حد کاردار مقیم ضرورتا به این معنی نیست که مواضع سیاسی ما و انگلیس در بحث منطقه ای و یا جهانی یکسان است.

معاون پارلمانی و امورکنسولی وزیر امور خارجه اضافه کرد: واقعیت این است که تعداد 350 هزار نفر ایرانی در انگلیس هستند و فقط 100 نفر انگلیسی در ایران هستند، که این 350 هزار ایرانی در انگلیس نیاز به خدمات کنسولی دارند.

قشقاوی ادامه داد: ما به عنوان معاون کنسولی از این که بخش کنسولی سفارتخانه ها فعال شود استقبال می کنیم. نمی توانیم نسبت به سرنوشت 350 هزار ایرانی که عموما از فرهیختگان جامعه هستند بی تفاوت باشیم.

وی درباره آزادی برخی از زندانیان ایرانی خارج از کشور نیز گفت: تاکنون شاهد آزادی های خوبی از کشورهایی مانند سوریه ، یمن و برخی کشورهای شرق آسیا بوده ایم که نیازی به رسانه ای شدن آن ها نبود.

معاون وزیر امور خارجه عملکرد وزارت متبوعش را در زمینه آزادی زندانیان بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: از حدود سه هزار و 500 نفر زندانی ایرانی در خارج از کشور هر ساله مقدمات آزادی یک سوم از آنها را فراهم می کنیم که این نشان می دهد یکی از فعال ترین وزارتخانه ها در دفاع از حقوق اتباع خود در خارج از کشور وزارت خارجه است و نمره عالی را در دفاع از حقوق شهروندان دارد.

*ایرنا