کد خبر: ۵۴۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۸۱

پشت پرده تصادف خونين سرويس مدرسه در مرزن آباد

اين سرويس تحت نظارت هيچ ارگاني نبود
تصادف خونين سرويس مدرسه مرزن آباد زنگ هشدار را به صدا درآورد.

 به گزارش «تيک»، خانواده اين دانش آموزان در حالي از پيکان براي سرويس مدرسه استفاده کرده بودند که تاکيد شده است سرويس ها بايد مورد تاييد آموزش و پرورش و راهور باشند.

    امسال مسئولان آموزش و پرورش تصميم گرفتند امور مربوط به رفت و آمد دانش آموزان را به شرکت هاي خصوصي بسپارند. در همين ارتباط حتي هماهنگي هايي با پليس راهنمايي و رانندگي صورت گرفت تا خودرو هايي غير از اين سرويس ها حق انتقال دانش آموزان را نداشته باشند. هر چند که در آغاز راه اجراي اين طرح هستيم و مدت زمان زيادي از شروع فصل درس و مدرسه نمي گذرد اما در همين مدت کوتاه حوادث رخ داده براي دانش آموزان هنگام انتقال از مدرسه به خانه يا بالعکس بسيار تلخ بوده و زنگ بحران را به صدا درآورده است.

    نخستين حادثه در غرب مازندران رقم خورد. در جريان اين حادثه که ساعت12و55 دقيقه ظهر روز يکشنبه 6 مهر رخ داد، 6 دانش آموز سوار بر يک پيکان دچار سانحه رانندگي شدند. سه دانش آموز که حالشان خوب بود زود از بيمارستان مرخص شدند اما يک دانش آموز ديگر وضعيت رضايت بخشي ندارد.

    قاسمي مديرکل آموزش و پرورش هفته گذشته در برابر رسانه ها با قاطعيت اعلام کرده بود سرويس مدارس را به يک شرکت خصوصي سپرده است و آن ها بايد در برابر هرگونه تخلفي پاسخگو باشند. اينکه چرا و چگونه با وجود اين همه تاکيدات بازهم والدين امور رفت و آمد فرزندان خود را به خودرو هايي غير از اين شرکت سپرده اند، حکايت از نظارت ضعيف آموزش و پرورش بر برنامه هاي مصوب خود دارد.

چرا والدين درباره گرفتن سرويس مدرسه بخوبي توجيه نشده اند؟ آيا اگر اين حادثه با مرگ تلخ 6 دانش آموز فاجعه اي را در نخستين روزهاي آغاز ماه مهر و دانش رقم مي زد و خانواده هايي را با مرگ عزيزانشان داغدار مي کرد، متوليان امور درس و مدرسه مي توانستند طرح ناموفق خود را توجيه کنند.

    بر اساس اعلام مقامات مسئول چالوس در اين سرويس مدرسه 6 دانش آموز سوار شده بودند در حالي که براساس قانون بايد 4 مسافر در خودرو سوار شوند. حالاچرا اين راننده جداي از اين که سرويس اين شرکت طرف قرارداد باشد يا خير، دو مسافر بيش از ظرفيت اعلام شده سوار کرده بود.
    در سوي ديگر ماجرا اعلام شده است قربانيان حادثه از گروه هاي سني مختلف بوده اند؛ اعم از دختر و پسر. دختراني که در مقطع دبيرستان بوده اند و دانش آموزان دوره راهنمايي پسر! مگر نه اين که سرويس ها بايد با هر مدرسه اي جداگانه قرارداد داشته باشند!

    خلاصه اين که بايد به انتظار نشست و ديد مسئولان آموزش و پرورش استان مازندران و همکارانشان در اين اداره چه توجيهي براي اين حادثه در هفته نخست مهر و مدرسه خواهند داشت؟ به نظر مي رسد اگر مسئوليت اين کار به يک شرکت خصوصي سپرده شده است، بايد ابزارهاي نظارتي براي جلوگيري از تخلف نيز تعريف شده باشد.

    «محمدناصر زندي» فرماندار چالوس با بيان اين که چهار دانش آموز مرزن آبادي بعد از ظهر يکشنبه 6 مهر در دوراهي ماسال مرزن آباد در اثر تصادف يک پيکان سواري با يک نيسان دچار سانحه شده اند، گفت: اين دانش آموزان پس از انتقال به بيمارستان آيت الله طالقاني چالوس تحت درمان قرار گرفتند. خودروي پيکان حامل دانش آموزان به عنوان سرويس اياب و ذهاب آن ها نبود بلکه اين سرويس از طرف خانواده هاي دانش آموزان مسئوليت رفت و آمد آن ها را برعهده داشته است.

    «محمدصادق فرزيب» مدير اداره آموزش و پرورش چالوس نيز گفت از مجموع چهار دانش آموز سانحه ديده سه نفر در مقطع ابتدايي و يک نفر نيز در مقطع دبيرستان بوده اند.

    وي با اعلام اين که خودروي پيکان، سرويس دانش آموزان نبوده است، اظهار داشت: در خودروي پيکان علاوه بر دانش آموزان افراد ديگري هم حضور داشتند و به دليل کمبود دانش آموز در روستاها دانش آموزاني که به مدارس شهر مي آيند از خودروهاي خطي براي اياب و ذهاب استفاده مي کنند.

    فرزيب ادامه داد: بر اساس نظر کارشناسي پليس راه در اين تصادف، خودروي نيسان به عنوان مقصر شناخته شد.

    «حديث گردکلي» رئيس شبکه بهداشت و درمان چالوس نيز با اشاره به اين که در اين حادثه دو دانش آموز دختر و چهار پسر و راننده پيکان دچار مصدوميت شده اند، گفت: حال دو نفر از مصدومان اين حادثه که يک دختر و يک پسر هستند، وخيم گزارش شده است.

*روزنامه ایران