کد خبر: ۵۴۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۶

ولید معلم:سوریه در کنار ائتلاف ضدداعش است

وزیر امور خارجه سوریه با اشاره به این مساله که کمپین حملات هوایی آمریکا باید شامل تمامی گروه‌های شبه نظامی در سوریه باشد، گفت: مقابله با تروریسم، سوریه را در کنار دشمنان عربی و غربی خود در مقابله با یک دشمن واحد و مشترک قرار داده است.

به گزارش «تيک»، ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس با تاکید بر افزایش حملات هوایی تحت رهبری آمریکا علیه داعش و گروه‌های شورشی مخالف بشار اسد، رییس جمهوری سوریه گفت: آنها (شبه‌نظامیان) همگی یک ایدئولوژی مشابه دارند.

معلم افزود: آنها ایدئولوژی افراط‌گرایی مشابهی دارند. من آمریکا را به خاطر داشتن سیاست دوگانه‌اش در قبال تروریست‌ها در سوریه محکوم می‌کنم، چراکه واشنگتن برای برخی از این گروه‌ها به تامین کمک‌های مالی، تسلیحات، آموزش‌های نظامی می‌پردازد و همین امر باعث افزایش خشونت و تروریسم می‌شود.

وی تاکید کرد: اینچنین اقداماتی از جانب آمریکا باعث ایجاد بستری مناسب برای تداوم افراط‌گرایی در کشورهایی چون سوریه، عراق و لبنان می‌شود. گروه داعش، النصره و سایر گروه‌های افراطی مخالف دولت اسد در یک طرف قرار دارند و همگی باید نابود شوند.

وی در پاسخ به این مساله که آیا باید علیه ارتش آزاد سوریه نیز حملات هوایی صورت گیرد یا خیر، گفت: این گروه اصلا وجود ندارد و این کل حقیقت است. ما در کنار و در راستای ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا علیه داعش قرار داریم. ما با این گروه تروریستی می‌جنگیم و آنها هم با این گروه می‌جنگند، چراکه این گروه دشمنی مشترک برای همگی ما محسوب می‌شود.

ماه گذشته میلادی المعلم گفته بود که هرگونه حمله هوایی علیه داعش بدون کسب اجازه و موافقت دولت دمشق نوعی تهاجم علیه سوریه محسوب می‌شود، اما در این مصاحبه گفت: دمشق از مطلع شدن بابت حملات هوایی آمریکا علیه این گروه تروریستی تا حدودی رضایت دارد چراکه رییس جمهوری آمریکا پیش از حمله به مواضع داعش در هفته گذشته دولت سوریه را از بابت این مساله مطلع کرده بود. واشنگتن 24 ساعت پیش از انجام حملات هوایی علیه مواضع این گروه تروریستی دور پیام جداگانه به دولت دمشق ارسال کرد. البته این پیام‌ها شبیه به هم بودند و این مضمون را داشتند: ما (آمریکا) از ارتش و دولت سوریه حمایت نمی‌کنیم. تا به امروز ما از این پیام‌ها رضایت داریم چون هدف از انجام این حملات هدف قرار دادن مواضع داعش در سوریه و عراق بوده و به همین دلیل باعث خشنودی ماست.

المعلم درباره موضع سوریه در قبال پیوستن پنج کشور عربی حوزه خلیج فارس به ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا علیه داعش گفت: ما از آنها درخواستی نداشتیم. این مساله به خود آنها مربوط می‌شود. تا زمانی که آنها تنها داعش را هدف قرار می‌دهند، سوریه حضورشان در این ائتلاف را محکوم نمی‌کند.

نخست‌وزیر سوریه اعضای ائتلاف مذکور را به عنوان حامیان اصلی گروه‌های مسلح تروریستی محکوم کرد، اما نامی از آنها نیاورد.

وی ادامه داد: ارتش سوریه در حال مقابله با داعش است تا مناطقی را که این گروه تصرف کرده پس بگیرد. حضور سفیر و نماینده سازمان ملل در سوریه یک امر ضروری است اما به این معنا نیست که این نماینده باید در امور داخلی سوریه دخالت کند.

*ایسنا