کد خبر: ۵۴۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۳۴

مدال‌آور طلایی مالزی دوپینگی بود!

مدال طلایی ووشوکار اهل مالزی بعد از مثبت شدن تست دوپینگ از او گرفته شد.
 
 به گزارش «تيک»، این سومین ورزشکاری بود که تست دوپینگ او در بازی‌های آسیایی مثبت اعلام شده است اما اولین مدال‌آور در بین این سه ورزشکار بود.
 
تای چو ژون 22 ساله در مسابقات ووشوی زنان نانچوآن و نان دائو مدال طلا کسب کرده بود. امروز (سه‌شنبه) بعد از ظهر به صورت رسمی اعلام شد که در نمونه ادرار این ورزشکار که قبل از مسابقه از او گرفته شده بود مواد غیر قانونی وجود دارد.
 
بنابراین مقام و مدال این ورزشکار از او گرفته شد. ضمنا پرونده‌ این ورزشکار به فدراسیون بین‌المللی ووشو و فدراسیون ووشوی آسیا فرستاده خواهد شد تا اقدامات لازم درباره او انجام شود.
 
به این ترتیب ورزشکار اهل اندونزی مدال طلا، ورزشکار چین مدال نقره و ورزشکار دیگر اهل اندونزی مدال برنز برتر خواهند گرفت.
 
مواد یافته شده در نمونه این ورزشکار اغلب در داروهای لاغری و رژیمی وجود دارند اما به دلیل مشکلاتی که برای قلب و عروق ایجاد می‌کنند از عرضه عمومی خارج شده‌اند. طبق قانون WADA این ماده غیرقانونی است و طبق قوانین استفاده از آن دو سال تعلیق به همراه دارد. اگر ورزشکار بتواند اثبات کند که به صورت غیر عمد آن را استفاده کرده است می‌تواند جریمه خود را کاهش دهد.
 
به این ترتیب کشور مالزی تنها دو مدال طلا دارد. از بازی‌های آسیایی 1994 هیروشیما این اولین بار است که در بازی‌های آسیایی به دلیل دوپینگ مدال طلا از ورزشکاری گرفته می‌شود.

*ایسنا