کد خبر: ۵۴۸۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۹۴

روز باشکوه ورزش ایران با صید 4 طلا و دو برنز/ غوغای فرنگی

 کاروان ورزش ایران در پایان یازدهمین روز بازی های آسیایی اینچئون تعداد طلاهای خود را به عدد 14 رساند. در این روز کشتی فرنگی با دو طلا و یک برنز غوغا کرد.

 به گزارش «تيک»،  یازدهمین روز بازی‌های آسیایی اینچئون با کسب 2 مدال طلا توسط حبیب‌الله اخلاقی و مهدی علیاری توسط کشتی‌گیران فرنگی‌کار ایران و همچنین دو مدال طلای احسان حدادی در پرتاب دیسک و مسعود حجی‌زواره در تکواندو به پایان رسید. سوسن حاجی‌پور در تکواندو بانوان و سعید عبدولی در کشتی فرنگی نیز دو مدال برنز به دست آوردند.


آغاز با تک برنز سوسن حاجی پور
عملکرد بسیار خوب بانوان ایران در بازی های آسیایی اینچئون امروز با یک مدال دیگر هم تداوم یافت. مدالی که اگرچه می توانست رنگ بهتری هم داشته باشد اما سوسن حاجی پور به همان برنزی که بعد از شکست مقابل حریف چین تایپه ای خود متحمل شد، قناعت کرد.

امروز و در رشته تکواندو در وزن 53- کیلوگرم بانوان سوسن حاجی پور بعد از دو پیروزی با نتیجه 5 بر صفر مقابل "هوانگ یان فن" از چین تایپه شکست خورد و به مدال برنز بسنده کرد. حاجی‌پور در وقت اول ضربه سر خورد و با دو اخطاری که گرفت چهار امتیاز از دست داد. در وقت دوم هیچ یک از دو مبارز امتیازی به دست نیاوردند. در وقت سوم حریف تایلندی با ضربه هوگوی حاجی‌پور یک امتیاز دیگر گرفت تا کار برایش بسیار سخت شود. این مبارزه با نتیجه 5 بر صفر به سود یان فن تمام شد. وی برای رسیدن به این مرحله در دور اول "فاریزا" از قزاقستان و در دور دوم "سارریتا" از تایلند را شکست داده بود. حاجی پور در بازیهای آسیایی 2010 گوانگجو در وزن 57- کیلوگرم برنز گرفته بود.

حجی زواره جور کاپیتان هم کشید
مسعود حجی زواره امروز و در روز اول مسابقات تکواندو بازی های آسیایی جور یوسف کرمی کاپیتان ناکام تیم ملی ایران را هم با صید یک طلا کشید. تکواندوکار وزن 74-کیلوگرم مردان ایران امروز در فینال نیکیتا رافالویچ نماینده ازبکستان را شکست داد و اولین طلای تکواندو ایران و یازدهمین طلای کاروان ایران را کسب کرد.

در راند اول فینال این وزن دو مبارز با احتیاط کار را دنبال کردند تا امتیاز از دست ندهند با این حال حجی‌زواره در تایم دوم یک امتیاز گرفت و البته با دو اخطار یک امتیاز از دست داد. در ادامه تکواندوکار ازبک هم اخطار دیگری گرفت و نمایده ایران 2 بر یک پیش افتاد. در ادامه مبارزه 2 بر 2 شد و در حالی که حجی‌زواره یک ضربه سر به حریف زد این امتیاز محسوب نشد. تا کار به راند طلایی کشیده شود.

در راند طلایی حجی‌زواره امتیاز اول را گرفت و با قهرمانی اولین طلای تیم تکواندو را به دست آورد. وی برای رسیدن به این مرحله در دور اول "دوانگ" از ویتنام، "جاسوانت"از هند و "موریسون" از فیلیپین را شکست داده بود. حجی زواره مسابقات قهرمانی آسیا در 2010 قزاقستان طلا و در مسابقات 2012 ویتنام نقره گرفت.

طلای با ارزش حدادی در پرتاب دیسک

احسان حدادی یکی از ورزشکارانی بود که در این دوره از مسابقات حتی کسی به غیر از مدال طلایش فکر نمی کرد. او که عنوان قهرمانی دور قبل بازی های آسیایی و نقره المپیک لندن را در کارنامه داشت، به راحتی هرچه تمام تر طلایی دیگر را برای خودش و کاروان ایران به ارمغان آورد.
احسان حدادی که پیش از آغاز بازی‌ها در اردوهای کیش، روسیه و آلمان حضور داشت، در پرتاب نخست دیسک را 56 متر و 37 سانتی پرتاب کرد و در پرتاب دوم هم رکورد 65 متر و 11 سانتی متر را به نام خود ثبت کرد.

پرتاب سوم وی خطا بود و در پرتاب چهارم نیز رکورد 63 متر و 77 سانتی متر را ثبت کرد و پیش از پایان رقابت‌ها، طلای خود را قطعی ساخت. پرتاب پنجم وی 64 متر و 89 سانتی متر بود. حدادی در پرتاب ششم نیز رکورد 64 متر و 47 سانتی متر را ثبت کرد.

حق کشی در روز روشن
امروز به شکلی عجیب و البته ظالمانه حق کشتی‌گیر بدشانس ایران را پایمال کردند. سعید عبدولی که در یک کشتی کاملا یک طرفه انواع و اقسام فنون را روی کشتی گیر کره ای پیاده کرد و حتی او را با ضربه فنی شکست داد، به خاطر اعمال نفوذ کره ای ها در میان تعجب همگان بازنده اعلام شد تا یکی از اصلی ترین شانس های کسب طلای کشتی فرنگی ایران در مسیر کسب مدال برنز قرار گیرد.

پس از این سعید عبدولی ، نماینده وزن 71 کیلوگرم ایران برای کسب مدال برنز مقابل کریشانکات یاداف از هند به روی تشک رفت و در پایان موفق شد با نتیجه‌ 6 بر صفر حریف خود را شکست داده و به مدال برنز این بازی‌ها دست یابد.

عبدولی پس از این مبارزه به علت تنگی نفس روی تشک کشتی دراز کشید و برای بهبود حال او دستگاه اکسیژن آوردند. سعید عبدولی در کشتی رده‌بندی حریف هندی را در 30 ثانیه 4 بار فیتو زد و 8 امتیاز گرفت اما داوران امتیازها را از او گرفتند. کشتی صفر بر صفر دنبال شد!

در ادامه عبدولی حریفش را به پل زد و خاک کرد و 4 امتیاز گرفت. او در وقت دوم هم حریفش را خاک کرد و 2 امتیاز دیگر هم کسب کرد و در نهایت 6 بر صفر به پیروزی رسید.

عبدولی که دو طلای جهان در سال‌های 2011 و 2009 و همچنین مدال دو مدال برنز آسیا در سال‌های 2009 و 2014 را در کارنامه خود دارد در رقابت‌های صبح امروز (سه شنبه) در دور اول استراحت کرد و سپس در مرحله یک چهارم نهایی مقابل ماکسات یرژپوف از قزاقستان چهار بر یک به برتری دست یافت.

کار بزرگ حبیب الله اخلاقی
حبیب‌الله اخلاقی نماینده وزن 80 کیلوگرم کشورمان با پیروزی در دیدار نهایی مقابل حریف ژاپنی امروز کشتی فرنگی را طلایی کرد.

حبیب‌الله اخلاقی امروز بعد از پیروزی 9 بر یک مقابل در دور نخست (مرحله یک‌چهارم نهایی) مقابل جعفر خان از قطر راهی مرحله نیمه نهایی شد. وی در این مرحله نیز با نتیجه 9 بر صفر از سد بسیکی سالدادزه، نایب قهرمان آسیا از ازبکستان گذشت و فینالیست شد. اخلاقی در فینال نیز با نتیجه 5 بر یک مقابل تاسوکاسا تسوروماکی، نایب قهرمان بازی‌های آسیایی گوانگجو از ژاپن به پیروی رسید و مدال طلا را بر گردن آویخت.

طلای اخلاقی سیزدهمین طلای کاروان ورزشی ایران در این رقابت‌ها بود. اخلاقی در بازی‌های آسیایی گوانگجو نیز به مدال طلا رسیده بود.

طلای علیاری و غوغای کشتی فرنگی
در ادامه رقابت‌های کشتی فرنگی بازی‌های آسیایی در 4 وزن اول که از صبح امروز آغاز شده بود، مهدی علیاری نماینده وزن 98 کیلوگرم کشورمان هم با پیروزی در دیدار ‌نهایی مقابل حریف چینی به مدال طلا دست یافت.

مهدی علیاری در وزن 98 کیلوگرم پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم و مرحله یک‌چهارم نهایی با نتیجه 9 بر یک مقابل نوزات صالح از سوریه به برتری رسید و گام به نیمه‌نهایی گذاشت. وی در این مرحله نیز با نتیجه 3 بر یک از سد یرولان ایسکاکوف دارنده مدال‌های طلا و نقره آسیا از قزاقستان گذشت و فینالیست شد. علیاری در فینال نیز در کمتر از 3 دقیقه دی ژیائو، دارنده مدال‌های نقره و برنز قهرمانی آسیا از چین را با نتیجه 8 بر صفر شکست داد و طلایی شد.
امروز هم چنین ورزشکاران ایران در رشته های کبدی، دو ومیدانی، بوکس و قایقرانی به مصاف حریفان خود رفتند و به توفیقاتی رسیدند.

در جدول توزیع مدال ها بعد از چین، کره جنوبی و ژاپن، قزاقستان فعلا با 15 طلا در رده چهارم است و ایران با 14 طلا زنگ خطر را برای این حریف خود به صدا در آورده است.

*جام جم ورزشی