کد خبر: ۵۴۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۷۱

مشاور وزیر جهادکشاورزی: تولید گندم کشور به مرز 10 میلیون تن رسید



مشاور وزیر جهادکشاورزی و مدیر طرح محوری گندم از تولید حدود 10 میلیون تن گندم طی سال زارعی 93 - 92 در کشور خبر داد و گفت: حدود هفت میلیون تن از محصول تولید شده توسط مراکز دولتی خریداری شده است.

 به گزارش «تيک»، اسماعیل اسفندیاری پور روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: حدود سه میلیون تن از گندم تولید شده نیز توسط بخش خصوصی خریداری و یا در اختیار کشاورزان برای تهیه آرد یا بذر سال آینده قرار دارد.

به گفته وی، امسال خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان توسط مراکز دولتی حدود دو میلیون تن بیشتر از سال گذشته بوده است.

وی هم چنین با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی پایدار در تولید گندم برنامه پنج ساله دارد، اظهار کرد: نیاز کنونی کشور به گندم برای تمامی مصارف انسانی و صنعتی مجموعا 11 میلیون تن درسال است.

اسفندیاری پور، توزیع بذر اصلاح شده با قیمت مناسب، توزیع به موقع انواع کود شیمیایی، افزایش تولید در واحد سطح و توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار را از مهمترین محورهای کاری برای رسیدن به تولید پایدار گندم در کشور برشمرد و اضافه کرد: اکنون میانگین تولید گندم آبی کشور حدود سه تن در هکتار است که در پایان برنامه پنج ساله خودکفایی گندم باید به چهار هزار و 500 کیلوگرم در هکتار افزایش یابد.

وی تصریح کرد: امسال برای توسعه سیستم های آبیاری نوین در مجموع مبلغ 13 هزار میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده که در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی، همچنین از ذخیره انواع کود شیمیایی برای سال زراعی آینده خبر داد و از کشاورزان خواست از هم اکنون کود مورد نیاز مزارع خود را تهیه نمایند.

*جام جم