کد خبر: ۵۴۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۰۷
نشریه الاتحاد امارات:

به راه افتادن تب انتخابات در ایران با عدم پیشرفت مذاکرات هسته ای

این مسوول که خواست نامش فاش نشود گفت:"مذاکرات پیشرفت محسوسی درخصوص موضوعات مورد اختلاف نداشته است و دو طرف تصمیم گرفته اند به زودی مذاکرات را از سر بگیرند".
نشریه الاتحاد امارات نوشت: آخرین دور مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در نیویورک پایان یافت. همچنین خبرگزاری فارس دیروز از مسوولی ایرانی نقل قول کرد مذاکرات در آینده ای نزدیک از سر گرفته می شود.

به گزارش «تیک»، این مسوول که خواست نامش فاش نشود گفت:"مذاکرات پیشرفت محسوسی درخصوص موضوعات مورد اختلاف نداشته است و دو طرف تصمیم گرفته اند به زودی مذاکرات را از سر بگیرند".

گروه 1+5 و تهران به مدت هشت روز در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در تلاش برای احراز پیشرفت در پرونده هسته ای ایران از طریق برگزاری دیدارهای چند جانبه و دو جانبه مذاکرات فشرده ای بایكدیگر داشتند. موضوع هسته ای ایران بیش از ده سال است که موجب نگرانی جامعه بین الملل بوده است. لازم به ذکر است گروه 1+5 دربردارنده آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان می باشد.

تهران، مسکو، واشنگتن و پاریس به عدم تحقق پیشرفتی تعیین کننده در مذاکرات نیویورک اذعان کردند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در کنفرانسی مطبوعاتی در سازمان ملل متحد گفت:" پیشرفتی که در روزهای اخیر صورت گرفته بسیار کند بوده و زمان برای رسیدن به توافق بسیار کم است."
او افزود" توپ در زمین مذاکره کنندگان با ما است. پیشرفتی که تا الان صورت گرفته چشمگیر نبوده است. باید تلاش خود را بیشتر کنیم".

مسئله غنی سازی اورانیوم و لغو تحریم های بین المللی اقتصادی دو نقطه اصلی اختلاف نظر میان دو طرف است.

قدرت های بزرگ مظنون هستند که تهران در تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای به بهانه برنامه صلح آمیز می باشد، اما تهران بارها این ادعاها را رد کرده است.

ایران روی دور هفتم مذاکرات حساب کرده بود. در این دور از مذاکرات، دیدارهای سری و مهمی در دو مرحله میان محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و کاترین اشتون، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا صورت گرفت.

سه طرف به هیچ نتیجه ای نرسیدند، زیرا در این مذکرات که مهم ترین موضوعات مورد اختلاف در موضوع هسته ای ایران مطرح شد، تمامی طرف ها بر شرط های خود پافشاری کردند. ایران خواستار لغو یکباره تحریم ها در برابر پذیرش کاهش تعداد سانتریفیوژها بود، اما آمریکا این مسئله را نپذیرفت و به پیشنهاد لغو تدریجی تحریم ها و مذاکره بر سر موضوع موشکی ایران و بازدید سایت های نظامی و تعطیلی برخی سایت های هسته ای این کشور اصرار ورزید.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران دیروز به روزنامه نگاران گفت" نارضایتی رهبران کشورها را از طولانی شدن مذاکرات احساس کردم و همه تاکید داشتند که باید در سریع ترین زمان این مسئله حل و فصل شود، به ویژه این که همه، چه کشورهای اروپایی یا غیر اروپایی و کشورهای منطقه، از به تاخیر افتادن رسیدن به راه حل زیان می بینند و همه کشورها خواستار حل سریع مسئله هستند تا از این طریق روابط اقتصادی توسعه یابد.

روحانی تاکید کرد ایران به هیچ عنوان دست از فعالیت صلح آمیز قانونی خود بر نخواهد داشت و غنی سازی در ایران ادامه می یابد.

او در این کنفرانس مطبوعاتی به روند مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 اشاره کرد و گفت در موضوع هسته ای و مذاکرات ایران و گروه 5+1 از سال گذشته تاکنون پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته ایم و به رغم همه اختلافات، توانستیم در ژنو تحت عنوان اقدام مشترک به توافق کوتاه مدت دست پیدا کنیم.

رقبای دولت روحانی از عدم دستیابی به توافق با آمریکا در موضوع هسته ای اظهار رضایت کردند.
اسماعیل کوثری، نماینده محافظه کار در این باره اظهار داشت اینان(غرب) مورد اعتماد نیستند و به وعده های خود با دیگران پایبند نیستند.

از سوی دیگر، روزنامه "کیهان" محمد جواد ظریف را متهم کرد او از شورای روابط خارجی آمریکا در خواست حل و فصل رضایت بخش موضوع هسته ای ایران را داشته، زیرا این مسئله به نفع جناح رئیس جمهور روحانی در انتخابات آینده مجلس است.

حسین شریعتمداری دیروز در سرمقاله خود در روزنامه "کیهان" گفت: وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش یکی از روزنامه نگاران زن گفته است" اگر مذاکرات هسته ای شکست بخورد، انتخابات آینده مجلس به نفع تندرو ها خواهد بود"