کد خبر: ۵۴۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۵۹

چرا باید برای دندان قروچه نتانیاهو در نیویورک کف زد؟

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نطق روز دوشنبه خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، همه آنچه را که حسن روحانی در مجموعه سخنان خود در نیویورک مطرح کرده بود اثبات کرد.

 به گزارش «تيک»، نتانیاهو که به دلیل جنایت های آشکار در جنگ اخیر غزه، یکی از نامناسب ترین موقعیت های دیپلماتیک تاریخ رژیم صهیونیستی را رقم زده، در سخنان اخیر خود تلاش کرد تا با تهاجمی ترین لحن ممکن علیه کشورمان اظهارنظر کند. لحنی که حتی گاهی بیشتر به طنز می مانست تا یک نطق دیپلماتیک!

حسن روحانی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل از پروژه ایران هراسی گفت و حالا گویی شاهد سخنان رئیس جمهور کشورمان از تل آویو رسیده(!) چراکه نتانیاهو در نطق خود با تاکید بر این​که «ایران خطرناک ترین نظام جهان است»، عملا اظهارات روحانی را تائید کرد.

رئیس جمهور همچنین در گفت وگوهای خود در حاشیه سفر به نیویورک از اسلام هراسی گفته بود و نتانیاهو هم در این نطق جنجالی، با بیان این​که «هدف ایران صدور انقلاب به جهان است تا... صدای لااله الاالله در همه جهان طنین​انداز شود»، به اثبات واقعی بودن این پروژه پرداخت.

رئیس جمهور ایران در نیویورک از تندروهایی که می خواهند توان هسته ای ایران را از بین ببرند سخن به میان آورد و نطق نتانیاهو و تاکید او بر این​که «باید توان هسته ای ایران از بین برود»، اثباتی بر این مدعا بود.

اظهارات نتانیاهو درباره مسائلی چون صلح خاورمیانه، تهدید تسلیحات هسته ای، تروریسم و مسائلی دیگر از این دست نیز چنان دچار تضاد درونی و برخلاف منطق بود که موقعیت رژیم صهیونیستی را متزلزل تر از پیش کرد و به جای آن​که نخست وزیر این رژیم را به هدف خود، یعنی آشکار شدن آنچه او «چهره واقعی ایران» می نامد، برساند، عملا باعث شد تا مواضع ایران برای افکارعمومی جهان ملموس​تر شود.

روشن است که ایران در جهانی که از یک سو با خطر افراطی گری و تروریسم مواجه است و از سوی دیگر یک رژیم اشغالگر و جنگ طلب به طور مرتب کشورمان را تهدید می کند، نمی تواند حفظ امنیت و خودکفایی اش را به دست فراموشی بسپارد.

دیپلمات های 5+1 که در جریان مذاکرات هسته ای تهران را دعوت به نرمش بیشتر می کنند، اگر حتی یک بار نطق نتانیاهو را بشنوند، متوجه ضرورت بسیاری از محورهایی که ایران در گفت وگوها بر آن پای می فشارد، می شوند.

با این همه، اظهارات صریح و سرشار از عصبیت بنیامین نتانیاهو بهترین فرصت برای اثبات چهره صلح طلب ایران بود تا همگان دریابند، جهان امروز بیش از آن​که نیاز به چهره هایی چون نتانیاهو داشته باشد - که دندان برهم می فشارند و با وجود انبارهای هسته ای خود، دیگران را متهم به ساخت سلاح اتمی می کنند - به نخبگانی نیاز دارد که از جهان عاری از خشونت و افراطی گری می گویند و نه فقط در کلام که در عمل، پایبندی خود را بر ساختن چنین جهانی به نمایش می گذارند.

نطق نخست وزیر رژیم صهیونیستی تکرار اظهارات سال های پیش او بود. وی پیش از این نیز تهران را متهم به ساخت سلاح هسته ای و جنگ آفرینی کرد و همزمان حسن روحانی طرح جهان عاری از خشونت و افراطی گری را ارائه کرد. نتیجه عملی این دو نطق را تا به امروز نگاه کنید.

در یک سو ایران قرار دارد که همسو با سیاست های اعلامی جمهوری اسلامی، نه تنها هیچ جنگی علیه دیگران به راه نینداخت، بلکه به سوریه، عراق و برخی دیگر از کشورها کمک کرد تا با تروریسم مقابله کنند و خود نیز در چارچوب منطق گفت وگو، برای رفع چالش های جهانی تلاش کرد.

با وجود این در سوی دیگر ماجرا، تل آویو نه تنها در مسیر صلح جهانی سنگ اندازی کرد و مبارزه با تروریسم یا دستیابی به توافق با ایران را به تاخیر انداخت، بلکه آغازگر جنگی بیرحمانه شد که دست کم جان 2000 غیرنظامی فلسطینی را گرفت.

امسال نیز بار دیگر روحانی از صلح گفت و نتانیاهو سپهر سیاست را آلوده به بذر کینه کرد. ناظران بین المللی تا سال آینده می توانند بار دیگر میزان پایبندی عملی ایران و رژیم صهیونیستی به صلح جهانی را به تماشا بنشینند و افکارعمومی قضاوت کند، آیا جهان باید دیپلماسی لبخند روحانی را جدی بگیرد یا منطق جنگ نتانیاهو را؟

*جام جم