کد خبر: ۵۴۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۷۰

یارگیری عربستان در یمن علیه انصار الله

پیروزی مردم یمن به رهبری جنبش انصار الله در برهه اخیر باعث شد تا عربستان سعودی درصدد یارگیری دوباره در داخل یمن علیه این جنبش برآید.

 به گزارش «تيک»، یک مسئول یمنی امروز چهارشنبه (۹ مهر) در گفت‌وگو با روزنامه القدس العربی نوشت: عربستان درحال سازماندهی دوباره ائتلاف‌های خود در داخل یمن است.

این مسئول یمنی که خواست نامش فاش نشود، این تلاش عربستان را بعد از آنچه آن را "شوکه شدن ریاض از افتادن صنعا به دست جنبش انصار الله" خواند، دانست.

وی گفت: "عربستان برای سازماندهی دوباره ائتلاف های خود با شماری از شیوخ قبیله حاشد یمن وارد عمل شده است تا از این طریق جلوی پیشروی الحوثی ها در داخل یمن را که به منزله یک شوک برای ریاض به شمار می رود، بگیرد".

این مسئول یمنی گفت: سران سعودی در برهه اخیر بازنگری در مواضع خود داشتند و عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی خالد التویجری رئیس دفتر پادشاهی را مامور کرد تا با شماری از شیوخ قبایل حاشد و نظایر آنها که وفاداری خود را به سمت حوثی ها تغییر دادند اما ارتباط ایدئولوژیک با حوثی ها ندارند، تماس برقرار کند.

به نوشته القدس العربی، عربستان سعودی درباره آنچه وخامت اوضاع یمن خواند، بار دیگر هشدار داد و گفت که این امر ممکن است بر امنیت منطقه ای و بین المللی تاثیر منفی بگذارد.

سعود الفیصل وزیر امور خارجه سعودی در این باره گفت: بی شک، محدوده خشونت و درگیری در یمن گسترش یافته و امنیت و ثبات در سطح منطقه ای و بین المللی را تهدید خواهد کرد و ممکن است به مرحله ای برسد که خاموش کردن آن با هر هزینه و تلاشی، دشوار شود.


عربستان سعودی از دولت یمن که زیر فشار مردمی مجبور به استعفا شد و تا زمان تشکیل دولت جدید ماموریت پیشبرد امور را اکنون برعهده دارد، حمایت می کند و از چند سال پیش با برخی قبایل یمن و گروههای تکفیری در داخل این کشور برای دخالت در امور داخلی، ائتلاف برقرار کرده است.

مردم یمن از شش هفته پیش جنبش اعتراضی و مسالمت آمیز خود را برای برآورده شدن سه خواسته اصلی شامل "سرنگونی دولت فاسد (مورد حمایت عربستان)، لغو دستور آزادسازی حامل‌های سوخت و اجرای نتایج کنفرانس گفت‌وگوی ملی" این کشور آغاز کردند که رهبری این حرکت گسترده مردمی را جنبش انصارالله به‌عهده داشت.

درپی این اعتراضات، مذاکرات بین انصارالله به‌ نمایندگی از مردم و نهاد ریاست جمهوری یمن آغاز شد که چند دور مذاکرات به نتیجه نرسید و سپس مذاکرات با میانجی‌گری جمال بن عمر فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به یمن بین دو طرف از سر گرفته شد. همزمان حکومت یمن دستور برخورد نظامی با معترضان تحصن کرده مقابل وزارتخانه‌ها و مقر نخست وزیری در شهر صنعا را صادر کرد که در جریان آن شماری کشته و زخمی شدند.

در پی این حملات به معترضان مسالمت‌جو، نیروهای مردمی تحت رهبری انصارالله توانستند مراکز دولتی را به اختیار خود درآورند و سپس توافقنامه یادشده بین دو طرف به امضا رسید.

پس از آن عبدالملک الحوثی در گردهمایی بزرگ مردمی در استان صعده در شمال یمن، از ملت و همه انقلابیون ستایش کرد و پیروزی ملت یمن را تبریک گفت و تأکید کرد که این انقلاب، انقلاب همه یمن بود و مبانی عدالت را پایه‌ریزی کرد تا یمنی برخوردار از امنیت و شکوفا تشکیل شود.

رهبر جنبش انصارالله گفت: این انقلاب یک مانع پیشِ‌روی ساختن حکومتی عادل را برچید و آن هم بزرگ‌ترین قدرت‌های با نفوذ به‌رهبری علی محسن الاحمر بود که تلاش می‌کند خواست خود را بر مردم تحمیل کند.

وی تصریح کرد: ساختار توافق انجام شده برای تشکیل دولت، اصل شراکت، کاردانی و میهن پرستی را تجلی می‌بخشد.

الحوثی با اشاره به شکست کسانی که دل به خارج برای مقابله با ملت یمن در برهه اخیر داشتند، تصریح کرد: باید انتظارات ملت یمن برآورده شود. ملت یمن به هیچ‌کسی تکیه نمی‌کند و اراده خارجی نمی‌تواند بر ملت یمن سلطه یابد.

رهبر جنبش انصارالله گفت: کشور یمن در سطح عربی و اسلامی تهدیدی برای کسی نیست اما بر این نکته تأکید می‌کند که حاکمیت و استقلالش محترم شمرده شود. آنچه ملت می‌خواهد، زندگی آزادانه و برخوردار از کرامت و امنیت و ثبات است.

محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله نیز در اشاره به توافقنامه امضاشده بین حکومت یمن و جنبش انصارالله تصریح کرد: این توافقنامه یک دوره سیاسی با شراکت سیاسی جدیدی را پایه گذاری می‌کند که متمرکز بر نتایج کنفرانس گفت‌وگوهای ملی در راستای پاسخ به خواسته‌های مردم است.

مردم یمن روز جمعه با گردهم آمدن در شهر صنعا "جمعه پیروزی" را گرامی داشتند و خواهان تشکیل کمیته نظارت بر عملکرد دولت پیشبرد امور این کشور شدند.

رئیس جمهور یمن اخیراً دو نفر از رهبران جنبش انصارالله را به عنوان مشاور خود برگزید.

رایزنی ها هم اکنون برای معرفی نخست وزیر و اعضای دولت یمن ادامه دارد.

*تسنیم