کد خبر: ۵۴۹۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۳

مرگ آرام خرس قهوه اي

ماده خرسي که با شليک گلوله شکارچيان فلج شده و زندگي پردردي را تحمل مي کرد به کام مرگ آرام فرو رفت.

 به گزارش «تيک»، ديده بان حيات وحش ايران: در جريان اقدامات پزشکي روي ماده خرس قهوه اي آسيب ديده اي که از منطقه دودانگه در شهر ساري زنده گيري و صبح دوشنبه به تهران منتقل شده بود، مشخص شد اين حيوان بر اثر برخورد گلوله با ستون مهره ها دچار ضايعه نخاعي برگشت ناپذير و فلج کامل شده است.

    اين خرس با گزارشي از چوپانان منطقه دودانگه ساري مبني بر مشاهده آن رديابي شد و محيط بانان و دامپزشک اداره کل حفاظت محيط زيست مازندران خود را بالاي سر آن رساندند.
    محيط بانان پس از حضور در محل و مدتي جست وجو خرسي را مشاهده کردند که قادر به حرکت دادن پاهاي خود نبوده و با کمک دو دست خود را روي زمين مي کشيد.

    دکتر «اکرامي» دامپزشک حفاظت محيط زيست مازندران با استفاده از تفنگ بيهوشي خرس آسيب ديده را بيهوش کرده و حيوان توسط محيط بانان به پناهگاه حيات وحش «سمسکنده» در ساري منتقل مي شود سپس راهي دانشکده دامپزشکي دانشگاه تهران مي شود. شواهد نشان مي داد اين ماده خرس چند روز با تحمل درد و رنج ناشي از وجود تعدادي ساچمه در بدن و فلج شدن اندام تحتاني زندگي کرده و به دليل ناتواني در تغذيه بسيار لاغر و ضعيف شده است.

 دکتر «محمود مرعشي» دامپزشک و کارشناس حيات وحش سازمان حفاظت محيط زيست در اين باره گفت: پس از انجام سي تي اسکن مشخص شد برخورد ساچمه هاي چهارپاره به ناحيه گردن و کمر خرس موجب آسيب جدي در حيوان شده است. دکتر مرعشي اظهار داشت: حيوان با توجه به توان بدني بالااز جراحات ناشي از گلوله جان سالم به در برده بود اما برخورد و ورود يکي از ساچمه ها به درون ستون مهره ها منجر به بروز ضايعه نخاعي و فلج شدن اندام تحتاني از جمله هر دو پا در خرس شده بود.

    اين خرس چند روز خود را روي زمين مي کشيد و همين موجب ايجاد زخم هاي عميقي در پاهاي حيوان شده به نحوي که بافت نرم قسمت هاي آسيب ديده از بين رفته و به استخوان رسيده بود.

    همچنين جراحات متعددي از گاز گرفتگي توسط سگ ها در قسمت هاي مختلف بدن خرس به چشم مي خورد که نشان مي دهد خرس به دليل وضع جسماني نامناسب توان فرار و مبارزه نداشته بنابراين مورد حملات متعدد سگ هاي چوپانان قرار گرفته است.

    سرانجام با تشخيص تيم دامپزشکي، به دليل برگشت ناپذير بودن ضايعات و براي کاهش درد و رنج حيوان، به روش مرگ آرام و با تزريق دارو به زندگي ماده خرس قهوه اي پايان داده شد.

*روزنامه ایران