کد خبر: ۵۴۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۹۹

3 درصد مردم ایران سنگ کلیه دارند!

هفتمین کنگره انجمن اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی ایران با حضورمعاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و معاون آموزش و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت و نیز جمعی از متخصصان و صاحبنظران این رشته صبح روز چهارشنبه 9 مهر ماه در بیمارستان لبافی نژاد تهران آغاز به کار کرد.

 به گزارش «تيک»، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: سنگ کلیه یک بیماری جدی در کشور و از شایع ترین دلایل مراجعه به اورژانس هاست؛ این درحالیست که3 درصد مردم ایران مبتلا به سنگ کلیه هستند که این رقم رتبه ایران را جزو بالاترین ها در این زمینه در دنیا قرار داده است.

دکتر رضا ملک زاده صبح روز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه "هفتمین کنگره انجمن اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی ایران" با اعلام این خبر افزود: با توجه به شیوع سنگ کلیه در کشورو اینکه ابتلا به سنگ کلیه سبب آسیب به این عضو در مواردی از دست رفتن کلیه ها می شود و از سوی دیگر با وجود تربیت نیروی متخصص و فوق تخصصی در این رشته، مساله شناخت دلایل ابتلا به این قبیل سنگ ها و پیشگیری از آنها می بایست در دستورکار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: هر چند اجرای این طرح پژوهشی نیازمند بودجه چندین میلیاردی است، اما در صورتی که انجمن اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی و مرکز تحقیقات بیمارستان لبافی نژاد در این زمینه تمایل به انجام فعالیت های پژوهشی گسترده و دراز مدتی
داشته باشند، وزارت بهداشت از طرح های پژوهشی در این حوزه حمایت می کند.

دکتر ملک زاده با اشاره به اینکه فشار خون یکی از دلایل ابتلا به بیماری نارسایی کلیه است، گفت: هم اینک 20 میلیون ایرانی به فشار خون مبتلا هستند که 10 میلیون نفر از آنان از بیماری خود خبر ندارند.

وی افزود: 5 میلیون نفر از افرادی که از فشار خون خود خبر دارند، نیز درمان درست نمی گیرند و دو و نیم میلیون نفر از افرادی هم که درمان می گیرند، فشار خونشان کنترل نمی شود که این امر با توجه به وضعیت نارسایی کلیه و بالا بودن آمار پیوندهای کلیه در کشور نیازمند مطالعه و بررسی است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان ساخت: با توجه به دیگر عوارض فشار خون از قبیل ناراحتی های قلبی و مغزی می توان با انجام یک مطالعه در این زمینه و برنامه ریزی برای کنترل فشار خون در کشور 5 تا 10 سال به عمر مبتلایان به فشار خون افزود.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش سرطان ها در کشور و اینکه دو سرطان شایع مربوط به سرطان مثانه و پروستات در حوزه رشته اورولوژی است و از سوی دیگر اهمیت بحث پیشگیری در این دو حوزه به ویژه سرطان مثانه، ضرورت انجام تحقیقات گروهی و طرح های بزرگ در زمینه پیدا کردن راه های پیشگیری به شدت احساس می شود.

دکتر ملک زاده تصریح کرد: با وجود تاکید مسئولان عالی رتبه کشور به ویژه مقام معظم رهبری و رییس جمهور در زمینه حمایت از توسعه و پیشرفت علم و سرمایه گذاری در این حوزه، متاسفانه طی یک سال گذشته سرمایه گذاری در این حوزه به دلیل کمبود بودجه با چالش روبرو شده است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه قرار بود دو و نیم درصد از بودجه درآمد ناخالص ملی صرف تحقیقات شود که این رقم می بایست در سال آینده به 3 درصد می رسید؛ این درحالیست که امسال بودجه مذکور تنها 4 دهم درصد بوده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: به جای 10 – 11 هزار میلیارد بودجه در زمینه علم و فناوری 2 هزار و 300 میلیارد تومان تخصیص یافته که تنها 300 میلیارد آن به وزارت بهداشت تخصیص داده شده است.

وی با یادآوری اینکه یک سوم فعالیت های تحقیقاتی در وزارت بهداشت به ثبت می رسد، گفت: طی جلسات متعددی که با مسئولان داشتیم، سعی شد تا از طریق آمار و ارقام این مساله را توجیه کنیم که توسعه و پیشرفت های علمی نیازمند توسعه زیرساخت هاست که این امر نیازمند بودجه است. همچنین با وجود فراهم بودن نیروی انسانی کافی در این زمینه آموزش و توسعه این نیرو ها نیز نیازمند بودجه است.

هفتمین کنگره انجمن اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی ایران تا روز جمعه 11 مهر ماه به کار خود ادامه می دهد.

*جام جم آنلاین