کد خبر: ۵۵۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۳۰

اشتباهی بزرگ یا جنایتی بیرحمانه؟

معمای مرگ کودک آمریکایی در خودروی پدر هنوز حل نشده است
دادگاهی در آمریکا مشغول رسیدگی به پرونده مردی است که با رها کردن پسر دو ساله‌اش در خودرویی که درجه حرارت داخل آن بسیار بالا بوده، باعث مرگ او شده است.

 به گزارش «تيک»،  این مرد که «جاستین راس هریس» نام دارد، هشت فقره اتهام از جمله یک فقره قتل عمد در پرونده خود دارد. دادگاه می‌گوید او با قرار دادن پسرش در این شرایط، رنج‌ جسمانی شدیدی را به او تحمیل کرده است.

ماجرا بسیار ساده شروع شد. هریس خانه را در حالی ترک کرد که پسرش کوپر را روی صندلی کودک در صندلی عقب خودرو نشانده بود.

 او سپس به طرف محل کارش که یک شرکت خدمات طراحی وبسایت است به راه افتاد. البته قبل از آن از یک مغازه چیزی برای صبحانه خرید اما طبق معمول پسرش را به مهدکودک نبرد. بلکه براساس اظهارات پلیس، او مستقیم سر کار رفت و پسرش کوپر را همان جا در خودرو رها کرد. او وسط کار یک بار هم به خودرویش سر زد و وسیله ای را داخل آن گذاشت و دوباره به محل کارش برگشت. این در حالی بود که درجه حرارت داخل خودرو همین طور بیشتر می شد. دمای هوا در آن روز به 35 درجه سانتی گراد می رسید این به آن معناست که حرارت داخل خودرو 38 درجه بود.

متهم حدود ساعت 4 و 15 دقیقه بعد از ظهر روز حادثه،یعنی هفت ساعت بعد از زمانی که به محل کارش رسید، دوباره به خودروی هیوندایش برگشت. کمی بعد از آن به شهادت پلیس، صدای کشیده شدن لاستیک خودروی هریس روی آسفالت در یک مرکز خرید شنیده شد.

کارآگاه ویژه پرونده گفته است پلیس صدای هریس را شنید که از داخل خودرویش فریاد می زد: خدایا من چه کار کردم؟ او از خودرو پیاده شد اما دوباره به سمت آن رفت و چند لحظه بعد به پلیس زنگ زد و گفت پسرش احتیاج به احیا دارد. یک شاهد عینی گفته زمانی که هریس مرکز خرید را ترک می کرد، صدای گریه اش شنیده می شد و مدام فریاد می زد: «خدای من! پسرم مرده است.»

دادستان کل گفته است ممکن است برای متهم، در دادگاه درخواست مجازات اعدام شود. این موضوع در هفته های آینده مشخص خواهد شد. بیانیه دادستان پس از آن اعلام شد که هیات منصفه اتهامات متهم را خواند. علاوه بر قتل عمد، دو فقره اقدام به قتل و پنج جرم دیگر از جمله اعمال خشونت علیه کودک از نوع درجه اول و دوم، تلاش مجرمانه برای بهره برداری جنسی از یک کودک و استفاده از وسایل خطرناک برای کودک نیز در پرونده هریس وجود دارد. دادستان رینولد اعلام کرد: مدارکی که در طول تحقیقات پیدا کردیم، نشان می دهد متهم هشت فقره جرم مرتکب شده است. این که آیا به این اتهامات افزوده خواهد شد، پرسشی است که هنوز بی پاسخ مانده است.

هریس در بازجویی ها ادعا کرده مرگ پسرش تصادفی بوده است اما اگر دادستان برای متهم تقاضای اعدام کند، به این معنی است که مدارکی دال بر سوءنیت و عمدی بودن قتل به دست آورده است. متهم در بازجویی های قبلی گفته بود یادش رفته پسرش را به مهدکودک ببرد و او را داخل خودرو جا گذاشته و اصلا متوجه اشتباهش نشده بود. پسر هریس بیست و دو ماهه بود و کوپر نام داشت. وکیل مدافع هریس اتهامات مطرح شده علیه این مرد را افراطی و مطالب طرح شده را بزرگ نمایی بیش از حد خوانده و گفته است این اتهامات مجموعه ای از نظریات هذیان گونه دولتی است که پشتوانه مستندی ندارد و هیچ مدرکی در دست نیست که ادعاهای طرح شده علیه موکلش را ثابت کند.

این وکیل به خبرنگاران گفت: همیشه ممکن است اتفاقی به صورت ناخواسته رخ بدهد. هرکسی ممکن است مثل هریس مرتکب اشتباه شود اما آیا قرار است همه گناهان و خطاهای گذشته هریس، اصل تصادفی بودن این ماجرا را تغییر بدهد؟ این که از او خطاهای دیگری سر زده که مخالف با عرف جامعه است و حتی جرایم دیگری نیز انجام داده، دلیل نمی شود که او قاتل هم باشد،آن هم قاتل کودکی دو ساله که فرزند خودش بوده و به وی علاقه داشته است.

هیات منصفه اعلام کرده هریس هجدهم جولای از طریق اقدام غیرقانونی و بدخواهانه عمدا مرگ پسرش را رقم زده است. او این کار را با رها کردن پسر دو ساله اش در صندلی کودک در خودروی شاسی بلند و در حالی که درجه حرارت داخل خودرو بسیار بالا و برای یک کودک کشنده بوده، انجام داده است.

هیات منصفه اعلام کرده است: هریس با رها کردن عمدی پسرش در خودرو، درد جسمانی و خشونت زیادی را به او تحمیل کرده، تا جایی که کودک جان سپرده است.

اتهامات دیگر هریس ارتباطی به مرگ پسرش ندارد. او متهم است در گفت وگوهای مجازی از کودکان درخواست عکس های غیراخلاقی کرده و خودش نیز در رد و بدل کردن این گونه عکس ها دست داشته است.

یک کارآگاه که درباره این پرونده تحقیق کرده، گفته در حالی که پسر دو ساله هریس در خودروی او تنها رها شده بود، این مرد در محل کار خود مشغول تبادل پیامک های غیراخلاقی با افراد زیادی بود و عکس های غیراخلاقی نیز با نوجوانان زیر سن قانونی رد و بدل می کرد.

هریس اتهام خود را نپذیرفته و گفته مرگ پسرش تصادفی بوده و او نقشی در این ماجرا نداشت. این مرد از زمان مرگ پسرش بدون قرار وثیقه در بازداشت به سر می برد.

مقامات دادستانی می گویند هریس پدر بسیار بدی است. او قبل از مرگ پسرش در اینترنت جستجو کرده بود تا بداند یک خودرو چقدر باید گرم باشد تا یک کودک در آن بمیرد و بعد پسرش را در خودروی شاسی بلندش که بسیار داغ بوده، رها کرده است تا بمیرد.

اگر هریس به عمد کودکش را کشته، انگیزه اش از این جنایت چیست؟ دادستان در پاسخ به این پرسش، گفته، او می خواسته بدون فرزند زندگی کند تا از خیلی از قید و بندها رها باشد اما وکیل هریس این ادعا را قبول ندارد: موکلم متاسفانه پسرش را در ماشین جا گذاشت اما این فقط یک خطا بود.

دوستان هریس نیز گفته اند او پدری وظیفه شناس است که عاشق پسرش بود و دوست داشت پسر مو بلند و چشم آبی اش را به همه نشان بدهد و همیشه درباره او حرف می زد و به وجود فرزندش افتخار می کرد.

تاکنون اظهارات ضد و نقیضی درباره هریس مطرح شده است.به گفته مقامات دادستانی، رها کردن پسربچه در خودرو تنها کاری نبود که آن روز هریس انجام داد. او زمانی که سر کار بود، همزمان با شش زن غیر از همسر خودش پیامک های غیر اخلاقی رد و بدل می کرد و عکس های غیراخلاقی برای آنها می فرستاد. با وجود تمام این مسائل، همسر این مرد که لنا هریس نام دارد، از شوهرش حمایت کرده است. او در طول جلسه تفهیم اتهام و همچنین در تشییع جنازه پسرش گفته که به هیچ وجه از دست همسرش عصبانی نیست. او گفته است: شوهرم پدر خوبی بود و ما اگر فرزندان دیگری داشته باشیم، باز هم پدر خوبی خواهد بود. لنا همچنین در یک گردهمایی قبل از برگزاری جلسه تحقیق از همسرش گفت: شوهرم پدر فوق العاده و مدیر خانه ماست. کوپر همه زندگی او بود و حرف هایی که علیه شوهرم می زنند غیرقابل باور است. هرکسی که همسرم را بشناسد می داند او چه مرد مهربانی است. تمام آشنایان و دوستان ما از علاقه همسرم به کوپر اطلاع داشتند. حتی یک درصد هم احتمال ندارد او فرزندمان را به عمد در آن شرایط قرار داده و از قبل برای ارتکاب قتل نقشه کشیده باشد.

در همین حال دادستان درباره این که آیا شخص دیگری در ارتباط با این پرونده بازداشت خواهد شد یا خیر، گفت: «کسی را بازداشت نمی کنیم و هریس تنها متهم پرونده است. البته به نظر ما واکنش مادر مقتول تعجب برانگیز است.»

یکی دیگر از وکلای هریس گفته است: «برای من جای تعجب است که موکلم بعد از سه ماه هنوز بدون صدور قرار وثیقه در بازداشت به سر می برد و هنوز مدارک قابل قبولی برای متهم کردن او ارائه نشده است و همچنان به کوتاهی های دیگر درباره هریس اشاره می شود. اینها ربطی به اتهام قتل ندارد. حتی اگر او مشکلات اخلاقی داشته باشد، دلیلی برای قاتل بودنش نیست و به گواهی بسیاری از دوستان و همسرش پدر خوبی بود.»

پرونده هریس در گام بعدی و حدود یک ماه دیگر به دادگاه عالی فرستاده خواهد شد. پس از آن تاریخ دقیق محاکمات مشخص می شود و در همین زمان هم معلوم خواهد شد که دادستان برای او درخواست چه مجازاتی خواهد کرد. دادستان از گفت وگوی مفصل با رسانه ها درباره قتل کودک دو ساله خودداری و عنوان کرده است: «به این پرونده در یک دادگاه قانونی رسیدگی خواهد شد، نه در رسانه ها.»

*جام جم