کد خبر: ۵۵۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۰۳

وعده 5 ساله برای تغییر دفترچه‌های بیمه

دفترچه‌های بیمه کاغذی در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف با آرم‌های متنوعی از سازمان‌های بیمه‌گر و البته پوشش بیمه‌ای دست و پا شکسته هر کدامشان ـ که کمتر بیمه شده‌ای را از خودشان راضی نگه داشته‌اند ـ خیلی وقت است که عمرشان را کرده‌اند و باید سر و شکل‌شان به‌روزتر شود.

 به گزارش «تيک»، چیزی مثل کارت هوشمند درمان که سال‌هاست مسئولان سازمان‌های بیمه‌گر و بخصوص تامین اجتماعی وعده آمدنشان را می‌دهند، اما هنوز چشم مردم به جمال آن روشن نشده است.

اولین بار زمزمه‌های صدور کارت هوشمند درمان سال 88 از سوی مدیران وقت سازمان تامین اجتماعی مطرح شد.

آن زمان مسئولان تامین اجتماعی معتقد بودند صدور این کارت از هدر رفتن هزینه‌ در بخش‌های مختلف درمانی جلوگیری می‌کند، سرگردانی بیمه‌شدگان در باجه‌های تمدید را از بین برده و دسترسی به سوابق بیماران را برای پزشکان آسان خواهد کرد.

پروژه‌ تامین اجتماعی گرچه به‌صورت پایلوت در استان یزد هم به اجرا درآمد، اما مخالفت مدیران بعدی با این طرح موجب مسکوت‌ماندن آن شد.

از آن زمان تاکنون در سال‌های مختلف همزمان با تغییر مدیران سازمان تامین اجتماعی، حرف و حدیث‌هایی درباره جایگزین شدن کارت‌های هوشمند درمان به جای دفترچه‌های بیمه به میان آمده که متاسفانه تاکنون هیچ کدام هم رنگ اجرا به خود ندیده است.

در آخرین اظهارنظر نیز نوربخش، مدیرعامل تامین‌اجتماعی تیرماه امسال از آمدن کارت‌های هوشمند درمان تا 90 روز آینده در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی خبر داده بود تا این‌که روز گذشته همتی، معاون درمان این سازمان نیز بار دیگر با تاکید بر حذف دفترچه‌های بیمه از جایگزین شدن سیمکارت در قالب جاسازی در تلفن همراه یا به صورت کارت و اجرایی شدن آن در آینده نزدیک خبر داد.

جایگزین شدن سیمکارت به جای کارت‌های هوشمند در حالی به یکباره مطرح شده که تا پیش از این خبری مبنی بر جایگزینی سیمکارت مطرح نشده بود و در این چند سال هربار که مسئولان تامین اجتماعی سخن از حذف دفترچه‌های بیمه به میان می‌آورند تاکید داشتند کارت‌های هوشمند درمان تنها گزینه روی میز آنهاست.

جمع شدن دفترچه‌های بیمه کاغذی، کاری بود که باید سال‌ها پیش در نظام بیمه‌ای و سلامت کشور انجام می‌شد.

قطعا مسئولان سازمان‌های بیمه گر نیز این موضوع را تائیدمی‌کنند که در این زمینه عقب‌ماندگی چند ساله‌ای وجود دارد.

با این حال به نظر می‌رسد هنوز درباره این‌که با حذف دفترچه‌های بیمه درمان قراراست چه چیزی جایگزین آن شود، نه تنها اتفاق نظر وجود ندارد بلکه نوعی سردرگمی نیز بین مسئولان دیده می‌شود که ضروری است مسئولان سازمان تامین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تصمیم‌گیری نهایی خود برای اجرای طرح جایگزین، تمام جوانب امر را بسنجند تا آیندگان از آن یک بازگشت به‌عقب در نظام سلامت کشورمان یاد نکنند.

*جام جم