کد خبر: ۵۵۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۳۸

مرمت خانه آیت‌الله طالقانی

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان البرز از انجام پروژه حفاظت و مرمت خانه آیت الله طالقانی خبر داد.

 به گزارش «تيک»، مریم عامری خاطرنشان کرد:‌ خانه آیت الله طالقانی به شماره ثبت 2009 در شهرستان طالقان واقع شده و شامل اجزای مختلفی چون بخش ورودی، حیاط میانی، فضاهای مسکونی زمستانی و تابستانی و حیاط شمالی است.

وی خاطرنشان کرد:‌ استقرار حیاط و خانه در محوطه ناصاف و شیب‌دار دامنه کوه باعث ایجاد اختلاف سطح میان اجزاء خانه شده است. قدمت خانه آیت الله طالقانی به 150 سال پیش و به دوران قاجار می‌رسد.

عامری بیان کرد: سه نسل از خاندان آقای طالقانی یعنی خود آیت الله، پدر و پدر بزرگ ایشان در این خانه سکونت داشته‌اند. این بنا به خواست پدر بزرگ آیت الله طالقانی ساخته شده اما تمامی بخش‌های موجود در بنا متعلق به یک دوره ساخت نیستند. قدیمی‌ترین قسمت بنا که اتاق آیت الله طالقانی نیز بخشی از آن است در دوران قاجار احداث شده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان البرز گفت: بنای خانه آیت الله طالقانی از نظر ایستایی و سایر موارد تقریباً در شرایط مطلوبی به سر می‌برد که این امر حاصل برهم نزدن تعادل بین اجزای این ساختمان در طول سالیان گذشته بوده است.

عامری خاطرنشان کرد: طرح مرمت بخش‌هایی از این خانه از جمله مرمت موضعی اندود سنتی داخل اتاق‌ها، مرمت موضعی خرپای چوبی و شیروانی ورودی خانه، آجرفرش تمامی فضاهای داخلی خانه (تمامی اتاق‌ها) و اصلاح، ساماندهی و ترازبندی فضای سبز داخل حیاط از سال 92 تاکنون از محل اعتبارات ملی در حال انجام است. خانه آیت الله طالقانی از میراث ماندگار و یادآور بخشی از تاریخ ایران است که باید به خوبی محافظت شود.

*ایسنا