کد خبر: ۵۵۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۷۶

هشدار نسبت به جاسوس هاي رايانه اي

جاسوسي تعريف مشخصي دارد. تعريفي آنچنان شناخته شده که شايد ديگر نيازي به بيان آن نباشد. در واقع هرگاه فردي به طريقي غيرمجاز به اطلاعات سري و محرمانه اي دسترسي پيدا کند و آنها را در اختيار افرادي بي صلاحيت قرار دهد گفته مي شود جاسوسي کرده است.

    به گزارش «تيک»، در کل بايد بدانيد از نظر قانون اين عمل جرم است، پس ديگر اهميتي ندارد که به چه وسيله يا ترتيبي فرد اين کار را انجام داده است. بد نيست اين موضوع را نيز گوشه ذهنتان نگه داريد که جاسوسي هم به دو روش سنتي و مدرن تفکيک مي شود. اما در کل براي قانون فرقي ندارد، جاسوس به چه روشي اين کار را انجام داده باشد، به هر حال او را مجازات مي کند.

    جاسوسي رايانه اي يا به قول غربي ها سايبري، يک تکنيک است، تکنيکي که به کمک آن فردي که قصد جاسوسي دارد اطلاعات شخصي، حساس، اختصاصي و البته محرمانه اي را از رايانه هاي ديگران آن هم بدون مجوز به دست مي آورد.

 در واقع شخص جاسوس بدون اينکه اجازه داشته باشد اطلاعات سري موجود در سيستم هاي ديگران را از رقيبان، حريفان، شرکت هاي تجاري و غيرتجاري مختلف مي گيرد و در اختيار سفارش دهنده قرار مي دهد. البته در اين ميان به دست آوردن اطلاعات دولتي و فروش آن به دولت هاي خارجي نيز در اين بخش مي گنجد.

    گاهي اوقات امکان دارد جاسوس سايبري با نفوذ به يک رايانه و دسترسي به اطلاعات آن، کنترل رايانه موردنظر را نيز به دست بگيرد و از آن اطلاعات براي يک هدف استراتژيک، سياسي، عمليات رواني يا حتي فعاليت هاي براندازي و تخريبي استفاده کند.

    اين مورد را با يک مثال بهتر متوجه مي شويد؛ تصور کنيد فردي خارجي با استفاده از روش هاي گوناگون جاسوسي مانند «هک» يا «کرک» به سيستم رايانه اي وزارت دفاع ايران نفوذ کند و اطلاعات موجود و طبقه بندي شده آن را به دست آورد. طبيعي است که لو رفتن اطلاعات دفاعي کشور تا چه حد مي تواند آينده مملکت را به خطر بيندازد. در اينجا جاسوسي را با هدف سياسي و استراتژيک مطرح مي کنند.
    
     امان از هک
     حالاوقت آن است که با راه ها يا شيوه هاي گوناگوني که براي اين شکل از جاسوسي وجود دارد آشنا شويد. به ياد داشته باشيد که در اين مطلب هدف جاسوسي مدرن با استفاده از رايانه است. يعني جاسوسي که از طريق رايانه اي انجام مي شود و فرد جاسوس اطلاعات ديگران را به دست مي آورد.

در اين ميان روش هاي زيادي وجود دارد که اين افراد از آن براي جاسوسي استفاده مي کنند اما يک روش از همه معروف تر است و هر کسي بارها نام آن را شنيده است، اين روش را هک مي نامند. به طور حتم تا به حال اين نام را شنيده ايد اما اطلاعاتي درباره آن نداريد يا باورتان نمي شد که اين جرم در سلسله جرايم جاسوسي بگنجد. پس بد نيست در ابتدا با مفهوم اين کلمه بيشتر آشنا شويد.

    هک، رخنه يا نفوذ به يک سيستم رايانه اي است. به اين ترتيب که هکر با داشتن دانش و معلومات بالادر زمينه هاي برنامه نويسي و نرم افزار، بدون مجوز به يک رايانه نفوذ مي کند و اطلاعات موجود در آن را به دست مي آورد. هک انواع مختلفي دارد که باتوجه به آنها مي توان هکرها را به چند دسته تقسيم کرد:
    
     هکر واقعي يا سامورايي
     او کسي است که هدفش از هک و نفوذ به رايانه، نشان دادن نقاط ضعف سيستم رايانه اي است نه به دست آوردن اطلاعات موجود و سوءاستفاده از آنها. اين دسته از هکرها به طور معمول در استخدام شرکت هاي رايانه اي هستند و براي تشخيص نقاط ضعف و قوت نرم افزارها و برنامه ها اقدام به نفوذ مي کنند.
    
     با واکر آشنا شويد
     او کسي است که هدفش از نفوذ به سيستم ، استفاده از اطلاعات ذخيره شده در آن است. در اصطلاح به اين فرد، هکر «کلاه سياه» هم گفته مي شود.
    
     «کراکر» برادر کلاه سياه
     او کسي است که هدفش از نفوذ به سيستم ، اختلال و خرابکاري در رايانه است. کراکر هم يک نوع ديگر از هکرهاي کلاه سياه به حساب مي آيد.
    
     گوش جاسوس در دست قانون
     جاسوسي رايانه اي موضوعي است که اهميت زيادي دارد آنقدر که قانونگذار نتوانسته است از کنار آن بي تفاوت عبور کند و هرچند کوتاه در اين مورد به بيان مجازات پرداخته است. چنانکه در ماده 3 قانون جرايم رايانه اي بيان شده هر فرد که به طور غيرمجاز به اطلاعات سري موجود در سيستم‎هاي رايانه‎اي دسترسي پيدا کند مجازات مي شود. دراين قانون مجازات ها به سه دسته تقسيم مي شوند:
    
    الف) دسترسي بدون استفاده
     در صورتي که فرد فقط به اطلاعات موجود در رايانه دسترسي پيدا کند بدون اينکه از آن استفاده اي کرده باشد يا آن را منتشر کند، حبس از يک تا سه سال يا جريمه نقدي از بيست تا شصت ميليون ريال يا هر دو مجازات در انتظارش خواهد بود.
    
    ب) انتشار اطلاعات به ديگران
     در صورتي که فرد اطلاعات به دست آمده را در اختيار اشخاصي قرار دهد که از نظر قانون صلاحيت و حق داشتن آن اطلاعات را ندارند، به حبس از دو تا ده سال محکوم خواهد شد. مانند اينکه فرد جاسوس پس از نفوذ به سيستم رايانه اي بانک مرکزي، اطلاعات موردنظر را جمع آوري و در اختيار کارشناسان اقتصادي يا روزنامه نگاران قرار دهد.
    
    ج) انتشار اطلاعات به دولت هاي ديگر
     در صورتي که فرد اطلاعات به دست آمده را افشا کند يا در دسترس دولت ها، سازمان ها، شرکت ها يا گروه هاي بيگانه قرار دهد، مجازات او حبس از پنج تا پانزده سال است. همان طور که توجه داريد در قانون تاکيد شده است بيگانه، بنابراين اهميتي ندارد که اطلاعات به چه کشوري داده شود، دشمن يا حتي دوست بلکه آنچه مورد توجه است ارائه داده ها به هر کشور بيگانه اي است.
    منظور از اطلاعات سري نيز اطلاعاتي است که افشاي آنها به امنيت کشور و منافع ملي صدمه هاي جبران ناپذير وارد مي کند؛ مانند اطلاعات سري و طبقه بندي شده موجود در سيستم هاي رايانه اي وزارتخانه ها، ارگان هاي دولتي و وابسته به دولت و همين طور ارگان هاي حکومتي و نظامي کشور.

*ایران