کد خبر: ۵۶۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۸۱۵۵

فیلم پرحاشیه این روزها

*فرهیختگان
شنیده‌ها حاکی از آن است که فیلم «چند مترمکعب عشق» ساخته جمشید محمودی که از سوی کشور افغانستان به آکادمی اسکار معرفی شده است جای فیلم «عصبانی نیستم» ساخته رضا درمیشیان را  در برنامه اکران عمومی خواهد گرفت.
 
«عصبانی نیستم» قرار بود در سرگروهی آفریقا بعد از «خواب‌زده‌ها» ساخته فریدون جیرانی اکران شود. ماجراهای پیچیده «عصبانی نیستم» از اینجا آغاز نشده است؛ ماجرا به توقیف این فیلم و اکران آن در جشنواره فجر باز می‌گردد که با وجود ۱۷ دقیقه ممیزی و حذف پایان فیلم جنجال‌هایی بر سر نمایش داشت تا بالاخره با انصراف درمیشیان از بخش مسابقه ماجرا خاتمه پیدا کرد و جایزه بازیگری اول نقش مرد از نوید محمد‌زاده به خاطر بازی در این فیلم به دلیل همین ماجرا گرفته شد. اما حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی پس از این ماجرا بود که از درمیشیان به این علت که  شرایط آن روز جشنواره را درک کرده و بهترین همکاری ممکن را انجام داده است تشکر کرد.  اما بالاخره زمزمه‌های اکران این فیلم شنیده شد تا بالاخره قرارداد اکران «عصبانی نیستم» ثبت شد، تا زمانی که فیلمیران از پخش این فیلم انصراف داد و علی سرتیپی مدیر فیلمیران درباره این انصراف گفت: «این یک تصمیم تازه نبوده و ما خیلی وقت است که از پخش این فیلم سینمایی کنار کشیده‌ایم. از چند ماه پیش به تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم گفتیم که ما به دلیل حجم زیاد فیلم‌هایی که در نوبت پخش داریم نمی‌توانیم پخش این فیلم را عهده‌دار شویم.» با این همه کمیسیون اصل 90 مجلس نیز وارد ماجرای اکران این فیلم شده است و از سازمان سینمایی شکایت کرده و از آنها خواسته تا زمان رسیدگی به این شکایت از صدور مجوز اکران فیلم‌های «عصبانی نیستم» و «قصه‌ها» جلوگیری کنند.
 
حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی نیز در این میان از تعامل و گفت‌وگو با مجلس سخن گفت و در نشست هم‌اندیشی سازمان سینمایی با سینماگران چنین گفت: «جریان فیلم‌های توقیفی را معاونت نظارت مدیریت می‌کند، بنای ما بر تعامل با مجلس است هنوز هم کمیسیون فرهنگی این فیلم‌ها را ندیده‌اند اما برای دیدن این فیلم‌ها ابراز تمایل کرده‌اند. فکر می‌کنم تدبیر اقتضا می‌کند از اقدامی که باعث تنش در سینما می‌شود پرهیز کنیم. به اهالی سینما اعتقاد دارم و معتقدم که آنها هم با من همکاری خواهند کرد تا اقدامات تنش‌آفرین را در سینما انجام ندهیم.» اما ورود مجلس به بحث نظارتی سینما هم انتقاد برخی سینماگران را نیز به همراه داشت تا جایی که علیرضا رئیسیان در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «به یاد ندارم کمیسیون فرهنگی مجلس، وظیفه قانون‌گذاری‌اش را تعطیل کند و بر نظارت متمرکز شود، در حالی که مجلس خودش قانون وضع کرده که وزارت ارشاد مرجع تصمیم‌گیری و مجوز فیلم‌هاست و حال خودش به قانون خودش بی‌توجه است.»
 
عبدالحسن برزیده کارگردان سینمای ایران نیز درباره اکران فیلم‌هایی که مجوز اکران دارند در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «آدمی با شوق و ذوق و علاقه فیلمی را می‌سازد، پروانه ساخت و نمایش می‌گیرد، یک‌دفعه گروهی و افرادی پیدا می‌شوند خارج از این مراحل قانونی می‌گویند تشخیص داده‌ایم مضر است در حالی که باید فضایی ایجاد شود تا حرف‌ مجوزدار مطرح شود؛ حتی اگر من برزیده آن فیلم را سلیقه‌ای یا کارشناسانه دوست نداشته باشم، وقتی فیلمی مجوز گرفت، باید اکران شود.» با این همه ایوبی پیشتر، از اکران فیلم‌های «عصبانی نیستم»، «قصه‌ها» و «خانه پدری» خبر داده بود و درباره «عصبانی نیستم» گفته بود که رضا درمیشیان اصلاحات لازم را انجام داده و این فیلم اکنون یک فیلم اجتماعی است.
 
درمیشیان نیز برای اینکه عنوان سیاسی از فیلمش گرفته شود و به فیلمی اجتماعی تبدیل شود تن به اعمال ممیزی‌ها داد. اما فیلم «عصبانی نیستم» پای علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را هم به ماجرا باز کرد تا در حاشیه بازدید از پنجمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در جمع خبرنگاران با اشاره به مجوز اکران فیلم «عصبانی نیستم»، گفت: «با اینکه اصلاحات زیادی روی این فیلم انجام شد تا به یک فیلم اجتماعی تبدیل شود، اما هنوز تصمیم قاطعی درباره اکران آن گرفته نشده است.» حسین نوش‌آبادی، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد در گفت‌وگو با شرق از بازبینی و بررسی دوباره این فیلم خبر داد و گفت: «قریب به 20دقیقه از فیلم ابهام‌آمیز و چالش‌برانگیز تشخیص داده و اعلام شد این قسمت‌ها می‌توانند سوءتفاهم ایجاد کرده یا دیگران را نگران کنند، بنابراین حوزه سینمایی وزارت، این قسمت‌ها را حذف کرد. اما آقای وزیر به‌عنوان رئیس دستگاه فرهنگی کشور نظرشان این است که تا وقتی نواقص فیلم کاملا برطرف نشده، این فیلم اکران نشود.» با این سخنان مشخص است که این فیلم با اعمال ممیزی‌های بسیار نتوانسته خودش را برای اکران آماده کند و حساسیت‌های بسیاری برانگیخته است.

این در حالی است که سرنوشت پخش فیلم‌هایی چون «پریناز» بهرام بهرامیان، «قصه‌ها» رخشان بنی‌اعتماد و «زادبوم» ابوالحسن داو‌دی با داشتن پروانه اکران مشخص نیست. در این میان فیلم‌هایی مثل «خرس» ساخته خسرو معصومی و «آشغال‌های دوست‌داشتنی» ساخته محسن امیر‌یوسفی نیز که پروانه ساخت‌شان در دولت دهم صادر شده بود و در همان دولت هم نتوانستند پروانه نمایش اخذ کنند بلاتکلیف هستند.