کد خبر: ۵۷۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۵۱۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
رئیس سازمان مدیریت بحران تهران:

اگر تهران زلزله بیاید، 63 هزار نفر کشته می شوند/اصلا آمادگی نداریم/مقاوم سازی پایتخت 100 سال طول می کشد

نباید به دلیل زلزله تهران از کنار حوادث دیگر بگذریم. مثلاً پس از 80 سال یک زاغه مهمات در تهران پیدا شد، 40 روز درگیر پاکسازی آن بودیم و این مهمان را از شهر خارج کردیم. بنابراین باید در حوادث تهران فراتر از زلزله پیش برویم. بحث زلزله یک مقوله مفصل و بین‌المللی است بنابراین فقط وزارت کشور نمی‌تواند به صورت مستقل در زلزله تهران پاسخگو باشد.
رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران گفت: آمادگی برای زلزله تهران وجود ندارد و مقاوم‌سازی کل پایخت نیز ۱۰۰ سال طول می‌کشد.

به گزارش «تیک» Tik.ir، احمد صادقی در نخستین نشست خبری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره آمادگی برای زلزله تهران اظهار داشت: بنده در اوایل شروع فعالیتم در این سازمان عنوان کردم که یکی از اشتباهات مدیریتی در تهران این است که همه چیز را به زلزله گره بزنیم در حالی که 38 حادثه دیگر نیز وجود دارد. بنابراین اگر همه چیز را با زلزله بخواهیم بسنجیم مسلماً نواقصی وجود دارد ولی به صراحت عنوان می‌کنم برای زلزله تهران هیچ آمادگی وجود ندارد.


وی ادامه داد: با این حال نباید به دلیل زلزله تهران از کنار حوادث دیگر بگذریم. مثلاً پس از 80 سال یک زاغه مهمات در تهران پیدا شد، 40 روز درگیر پاکسازی آن بودیم و این مهمان را از شهر خارج کردیم. بنابراین باید در حوادث تهران فراتر از زلزله پیش برویم. بحث زلزله یک مقوله مفصل و بین‌المللی است بنابراین فقط وزارت کشور نمی‌تواند به صورت مستقل در زلزله تهران پاسخگو باشد.

صادقی تصریح کرد: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران کارهای علمی بسیاری انجام داده است و خروجی آن در برنامه دوم توسعه شهرداری به اجرا در می‌آید. مثلاً در سال 75 گروهی کارشناسی از ژاپن با عنوان (جایکای) برآورد کرده بودند در صورت زلزله بالای 6 ریشتر در تهران 360 هزار نفر کشته می‌شوند ولی امروز شاهد آن هستیم که با مقاوم‌سازی ساختمان‌ها این کشته‌ها به 63 هزار نفر می‌رسد و این بر اساس برآورد نرم‌افزاری است که این گروه کارشناسی ژاپن آن را تعیین خسارت کرده بودند.

وی اظهار داشت: بنابراین اگر بخواهیم کل بافت فرسوده تهران را با بودجه کنونی مقاوم‌سازی کنیم به 100 سال زمان نیاز داریم ولی با این حال شهرداری در زمینه مقاوم‌سازی بودجه در نظر گرفته است تا سرعت مقاوم‌سازی‌ها در برابر خسارات سرعت بخشیده شود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به ابلاغ رعایت ساخت و ساز در قنوات و گسل‌ها اشاره کرد و گفت: درباره دریاچه چیتگر نیز باید عنوان کنم که از نظر علمی این دریاچه هیچ مسئله‌ و مشکلی پس از وقوع زلزله برای تهران رخ نمی‌دهد.

صادقی در ادامه به اقدامات این سازمان برای مقابله با زلزله تهران اشاره کرد و بیان داشت: تاکنون 102 سوله چند منظوره به همراه دپوی اقلام مورد نیاز در حوادث ساخته شده است که باید به 150 سوله مدیریت بحران ارتقاء یابد که تا پایان برنامه دوم شهرداری صورت می‌پذیرد.

وی تصریح کرد: ما باید در کنار شهر آماده، شهروند آماده تربیت کنیم. بنابراین تاکنون 500 گروه دوام به ازای هر محله ایجاد شده است که باید در برنامه توسعه دوم شهرداری به 755 گروه ارتقا یابد یعنی هر محله دو گروه دوام داشته باشد.

صادقی اضافه کرد: در حال حاضر باید بیش‌ترین تمرکز را بر مسئله مدیریت بحران محلات داشت که تاکنون 3 هزار و 800 مکان مدیریت بحران آن فعال شده است ولی باید قانونی وضع شود و امتیازهایی که برای برخی امور از جمله صدور پایان کار ارائه می‌شود افراد را ملزم به تشکیل گروه مدیریت بحران کند.

رئیس سازمان پیشگیری و بحران شهر تهران در ادامه به تشکل گروه مدیریت بحران در تمام مدارس اشاره کرد و افزود: خوشبختانه شهرداری تهران در سال‌های اخیر کارهای بسیار متعددی در زمینه مقابله با بحران و حوادث پایتخت انجام داده است ولی این‌که برخی‌ها عنوان می‌کنند هنوز برای پاسخگویی به حوادث تهران ناهماهنگی‌های بسیاری بین سازمان‌های مرتبط وجود دارد باید همان سازمان‌ها پاسخگو باشند ولی بنده فقط در حد امور کارشناسی می‌توانم در هر موقعیتی در این مسائل پاسخ دهم.

صادقی ادامه داد: بر این اساس تاکنون سوله‌های مدیریت بحران متعددی برای شهر تهران ساخته شده است ولی نواقص بسیار است و راه نرفته زیادی پیش رو داریم. مثلاً هنوز هیچ کس بر اساس یک دستورالعمل واحد در مواقع مقابله با حوادث کار نمی‌کند چون اصلاً دستورالعملی نوشته نشده است.

وی به درس‌های آموخته شده در حادثه سقوط هواپیما نیز اشاره کرد و گفت: مثلاً یکی از درس‌های آموخته شده پس از سقوط هواپیما این بود که معلوم شد این حادثه اصلاً در زمان پاسخگویی به آن فرمانده مشخصی نداشت.

رئیس سازمان پیشگیری و بحران شهر تهران در ادامه وجود ساختمان سازمان مدیریت بحران شهر تهران نیز اشاره کرد و بیان داشت: مثلاً همین ساختمان مقاوم سازمان مدیریت بحران باید 24 ساعته باز باشد و نمایندگان سازمان‌های مرتبط لحظه به لحظه با حضورشان در این ساختمان حوادث تهران را رصد کنند ولی هماهنگ کردن این سازمان‌ها کار سختی است در این زمینه حتی از استاندارد نیز خواستیم تا اعلام کند نماینده سازمان‌ها نیروهایشان را در اینجا مستقر کنند ولی هر کدامشان یک مشکلی را مطرح کردند.

صادقی تصریح کرد: فرماندهی حوادث شهر تهران به عهده شهردار تهران قرار دارد ولی در شهرهای تهران فرمانده حوادث بر عهده استاندار است. با این حال باز نیز عنوان می‌کنم که برای زلزله تهران آمادگی نداریم ولی برای مخاطرات دیگر آمادگی وجود دارد.

وی درباره دیگر اقدامات برای پاسخگویی به حوادث تهران از جمله زلزله گفت: بر این اساس باید به ازای دو درصد خانواده‌های هر شهری دپوی اقلام امدادی وجود داشته باشد که شهر تهران استثنا قرار گرفته است و این دپوی اقلام امدادی 10 درصد تعیین شده که هلال احمر تهران موظف است این دپو را فراهم کند. که بنده با توجه به بازدیدهایی که از انبارهای هلال احمر داشتم مشاهده کردم که این دپوها برای حوادث تهران وجود دارد.

صادقی درباره تعداد نیروهای فعال در سازمان مدیریت بحران شهر تهران گفت: نیروهای این حوزه در قالب نیروهای حرفه‌ای تعریف می‌شوند. مثلاً نیروهایی که اقدامات تریاژ را انجام می‌دهند مربوط به اورژانس است و اقدامات جست‌وجو و نجات را هلال احمر و آتش‌نشانی انجام می‌دهند ولی ما باید به سمتی برویم که هر خانواده یک امدادگر و نیروی دوام داشته باشد. البته برای رسیدن به این مسئله راه بسیار طولانی در پیش داریم زیرا باید شهروندان نیز خود برای این امور احساس نیاز کنند.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
0
6
این همه بحران مثل کمبود آب، آلودگی هوا و ...... به تدریج در حال کشتن مردم تهران هستند و تهران دیگر نیازی به نگرانی از بابت زلزله نخواهد داشت.
امیر
|
-
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
0
8
نه جانم آدرس غلط ندید زلزله بالای میلیون کشته واهد داد