کد خبر: ۵۷۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۶۲۴
تعداد نظرات: ۸ نظر
تحلیل فارین پالسی از نمایش تصاویر سردار سلیمانی در تلویزیون ایران:

شوالیه ایران برمی خیزد/ژنرال سرانجام از پشت پرده بیرون می آید

قاسم سلیمانی ژنرال مو جوگندمی ایرانی چندین دهه دور از انظار عمومی فعالیت کرده است. اکنون، او از پس پرده بیرون آمده و گام در روشنی گذاشته است.
فارین پالسی در گزارشی تحت عنوان «شوالیه برمی خیزد» نوشت: قاسم سلیمانی ژنرال مو جوگندمی ایرانی چندین دهه دور از انظار عمومی فعالیت کرده است. اکنون، او از پس پرده بیرون آمده و گام در روشنی گذاشته است.

به گزارش سرویس بین الملل «تیک» Tik.ir، در هفته های اخیر، تصاویر ژنرال سلیمانی در کنار بزرگان ایزدی ها که با داعش مواجه شدند منتشر شده است. عکس هایی نیز از او در کنار نیروهای پیشمرگه کرد در شبکه های اجتماعی منتشر شده است. این بدین معناست که فرمانده سپاه قدس ایران از شهرت خاصی در میان ایرانیان برخوردار است.



حضور سردار سلیمانی نشان دهنده راه های متفاوت واشنگتن و تهران برای به تصویر کشیدن نقش خود در مبارزه علیه داعش هستند. درحالیکه آمریکا حضور کم رنگی علیه شبه نظامیان داعش دارد و زیر پرچم ائتلافی شکننده پنهان شده، دولت ایران رویکرد کاملا متفاوتی انتخاب کرده است: تهران حضور مستقل خود را در عراق به رخ می کشد و سعی می کند که استدلال کند این است که پیروزی های اخیر مدیون آن است نه آمریکا.

بلافاصله پس از آنکه اولین تصاویر سردار سلیمانی منتشر شد، یدالله جوانی از فرماندهان سپاه در گفتگو با تلویزیون دولتی ایران اظهار داشت «به لطف حضور و کمک‌های جمهوری اسلامی از سقوط بغداد ممانعت به عمل آمد.»

سردار امیرعلی حاجی‌زاده نیز در گفتگو با تلویزیون دولتی کشور اظهارات مشابهی در رابطه حفظ اربیل پایتخت کردستان عراق مطرح کرد. اربیل نزدیک بود ماه پیش به تصرف جنگجویان داعش درآید.

از نظر مقامات آمریکایی، نقش رهبری سردار سلیمانی در مبارزه با داعش مانند یک شمشیر دو لبه است. مقامات نظامی و اطلاعاتی ارشد آمریکا سلیمانی را یک دشمن بسیار باهوش می‌دانند که توانسته است شبکه‌ای از عوامل نیابتی را شکل داده و حفظ کند. این شبکه از حزب‌الله لبنان گرفته تا مجموعه‌ای از گروه‌های شبه‌نظامی در داخل عراق را شامل می‌شود. واشنگتن به دنبال یافتن متحدانی جهت مبارزه با داعش است، اما سردار سلیمانی با برخورداری از دهه‌ها تجربه در این زمینه دیگران را تشویق می‌کند تا به نیابت از ایران مبارزه کنند.

اما حتی در جریان عملیات‌هایی که توسط نیروهای فوق‌الذکر انجام می‌گرفتند نیز سلیمانی در انظار ظاهر نمی‌شد و نام وی نیز در رسانه‌های ایران مورد اشاره قرار نمی‌گرفت. به همین خاطر، تصمیم ایران مبنی بر رسانه‌ای کردن فعالیت‌های سلیمانی در عراق اقدامی غافلگیرانه و تعجب‌برانگیز بود.

در آمریکا موضوع سردار سلیمانی یک موضوع حساس قلمداد می‌گردد. سلیمانی از جمله سربازان ایرانی بود که بین سال ۱۹۸۰ و ۱۹۸۸ در جنگ میان ایران و عراق شرکت داشتند. وی به سرعت پله‌های ترقی را در تشکیلات نظامی ایران طی کرد و در سال ۱۹۹۸ به فرماندهی نیروی قدس منصوب شد. وی در قالب یک مأموریت ویژه در جنوب لبنان که به پایان اشغالگری اسرائیل در آن منطقه کمک کرد هدایت عملیات‌های نیروی قدس را بر عهده گرفت و بدین ترتیب به شهرت رسید.

اگرچه آمریکا و ایران از سال ۱۹۷۹ تاکنون از مذاکره با یکدیگر امتناع کرده‌اند، اما رابطه سردار سلیمانی با واشنگتن همیشه هم بدین شکل نبوده است. وی حتی زمانی که از سفارت‌خانه سابق آمریکا در تهران به هدایت امور مشغول بود پس از رویدادهای ۱۱ سپتامبر ملاقات‌های مخفیانه‌ای را میان دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی در ژنو ترتیب داد تا طرفین بتوانند به نابودی دشمن مشترک خویش، یعنی طالبان، کمک کنند.

اما در اوایل سال ۲۰۰۲، «جورج دبلیو بوش» ایران را عضو «محور شرارت» در خاورمیانه نامید و «رایان کراکر» سفیر سابق آمریکا در عراق این اقدام «بوش» را تصمیمی توصیف کرد که مسیر «تاریخ را عوض کرد.»

«کراکر» در جریان مصاحبه‌هایی که در سال ۲۰۱۳ درباره سردار سلیمانی با روزنامه «نیویورک‌تایمز» انجام داد به «دکستر فیلکینز» خبرنگار «نیویورک‌تایمز» گفت که سردار سلیمانی قبل از اظهارات بوش و در پی رویدادهای ۱۱ سپتامبر در گفتگو با یکی از مذاکره‌کنندگان سازمان ملل گفته بود که «شاید وقت آن رسیده که در رابطه خود با آمریکا تجدیدنظر کنیم.»

«کراکر» در این باره اظهار داشت: «ما خیلی به هم نزدیک شده بودیم. اما یک کلمه در جریان یک سخنرانی مسیر تاریخ را عوض کرد.» از آن زمان به بعد رابطه آمریکا با سردار سلیمانی ظاهراً رو به قهقرا گذاشت.

اما دیدار اخیر سردار سلیمانی از عراق در ماه گذشته نشان می‌دهد که سلیمانی و آمریکا حداقل در عراق شاید در نهایت از یک هدف مشترک برخوردار باشند. این هدف مشترک همانا نابودی داعش است. «هنری کیسینجر» وزیر امور خارجه آمریکا در دوران ریاست جمهوری «نیکسون» و «فورد» نیز در شبکه ان.بی.سی اظهار داشت که «ایران متحد طبیعی آمریکاست.»

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
13
123
...درودخدابراو...
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
ان کسانی که منفی دادن یا ایرانی نیستن یا اینکه افتخار کردن به ایرانی بودن رو درک نکردن درود بر سردار عزیز وتمام ایرانیان با غیرت
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
6
59
مسئولین باید مراقب باشند آمریکا و اسرائیل برای این عزیز دل ملت ایران دام پهن نکرده باشند این شلوغ کردن بوی توطئه برعلیه این سردار بزرگ را میدهد خیلی مشکوکه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
8
39
پخش تصاویر سردار سلیمانی نه برای کسب شهرت بلکه برای نشان دادن قدرت جمهوری اسلامی در جنگ مستقیم با دشمنان اسلامه که در هر لباسی قد علم کنند نهایتا نابود خواهند شد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
5
45
خدا ایشان را حفظ کند
حميدرضا عطائي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
6
20
كاش در ركاب سردار بي ادعا بودم هر كاري براي وطن انجام بدم بازم كاري نكردم .
سعید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
0
4
زنده باشی و پاینده مالک اشتر زمان
ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
1
3
نباید تصاویر ایشان پخش می شد
مسئله امنیت ایشان چی می شه؟