کد خبر: ۵۸۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۸۲

واکنش «شیخ دیپلمات» به سقوط قیمت نفت چه خواهد بود؟

کوارتز نوشت: سقوط قیمت جهانی نفت ایران را وادار به توافق هسته ای با غرب نمی کند، این مسئله تنها تهران را در صورت تمدید مذاکرات نسبت به عقد توافق مصمم تر از گذشته می کند.

به گزارش فرهیختگان آنلاین (FDN.ir)، مذاکرات هسته ای وین پس دو روز پایان یافت و دیپلمات ها مدعی شدند که سقوط 25 درصدی قیمت نفت ایران را آشتی جو تر خواهد کرد.

براساس این گزارش، گفته می شود که ایران به نفت 140 دلاری برای توازن در بودجه دولتی نیاز دارد.

حسن روحانی که یکسال از دوره ی ریاست جمهوری او می گذرد، اعلام کرده است که می خواهد با لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران و بازگرداندان سرمایه گذاران خارجی، اقتصاد کشور را احیا کند.

گال لوفت عضو موسسه تحلیل امنیت جهانی گفت: ایران اولویت های دیگری دارد که آن را ضروری تر از بحث اقتصادی می داند.

وی افزود: وضعیت قیمت نفت باعث نشده که ایرانی ها رفتار و موضع خود را تغییر دهند.

لوفت تصریح کرد: ایران به دنبال پیشروی در جهت هدف استراتژیک خود است، در واقع غرور ملی مهمتر از بحث نفت است.

رابین رایت کارشناس مسائل ایران در مرکز موودرو ویلسون نیز گفت: قیمت نفت در پایین ترین نقطه ی لیست موضوعاتی است که می تواند بر مواضع ایران در میز مذاکرات هسته ای تاثیر بگذارد.

یکی از دلایل احتمالی عدم تاثیر قیمت نفت بر مواضع هسته ای ایران، آن است که تهران زیاد تغییرات روزانه بازار را احساس نمی کند، چراکه  تحریم ها مانع از فروش نفت توسط این کشور شده است.

کوارتز در پایان نوشت: طرفین در مذاکرات هسته ای می گویند که به دنبال تمدید گفتگوها نیستند، اما اگر چنین اتفاقی بیاتد و کاهش قیمت نفت تداوم یابد، امکان دارد که موضع ایران با اندک تغییراتی روبرو شود.