کد خبر: ۵۸۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۴۷

نامه ی کمیسیون فرهنگی مجلس به وزیر ارشاد برای توقیف 8 فیلم / سالک: کارگردانان می گویند شما چه کاره اید، اما ما در راس اموریم

احمد سالک نماینده مجلس از نامه ی کمیسیون فرهنگی مجلس به علی جنتی وزیر ارشاد در رابطه با اکران هشت فیلم خبر داد.
احمد سالک نماینده مجلس از نامه ی کمیسیون فرهنگی مجلس به علی جنتی وزیر ارشاد در رابطه با اکران هشت فیلم خبر داد.

به گزارش «تیک» Tik.ir، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: بنده به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشتم و در آن نامه از 8 فیلم که با محورها و دلایل مختلفی نام برده شده بود، از ایشان خواستیم تا این 8 فیلم در کشور اکران نشود و از اکران سراسری آن نیز جلوگیری شود، قصه‌ها، عصبانی نیستم، آشغال‌ها از جمله این فیلم‌ها هستند.


سالک با اشاره به اینکه برخی از آقایان بر اکران این فیلم‌ها پافشاری بسیار انجام دادند، تصریح کرد: زمانی که ما با این افراد و تاکید آنها بر اکران این فیلم‌ها روبرو شدیم مسئله به کمیسیون اصل 90 مطرح شد و کمیسیون نیز موضع گیری ما را در مرحله اول تائید کرد و سپس اعلام کرد که این فیلم‌ها نباید اکران شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس که با تسنیم گفتگو می کرد، تاکید کرد: باخبر شدیم که کارگردان‌ها حرکتی را به تحریک برخی از افراد انجام داده‌اند و آن این است که آنها می‌گویند مجلس چه کاره است که در این راه قدم می گذارد چرا که این مسئله یک بحث تخصصی است و مجلس حق ندارد در این موضوعات ورود پیدا کند.

وی افزود: در پاسخ به این دسته از افراد باید گفت که، مجلس شورای اسلامی به فرموده امام خمینی (ره) در راس امور است و همچنین بر طبق قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس اظهار نظر مجلس قابل توجه سراسری است، علاوه بر این مسائل کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند شاهد گسترش ضد ارزش‌ها به سبک دشمن در جامعه باشد، ما تا هستیم نمی‌گذاریم این اتفاقات و جریانات صورت گیرد، به طور قطع باید ارزش‌ها همواره گسترش پیدا کند نه ضد ارزش‌ها در قالب فیلم، تئاتر و یا موضوعات مختلف بروز پیدا کند، ما محکم بر اعتقادات خود ایستاده ایم و بر اساس رسالت و شریعتی که داریم عمل می‌کنیم.

سالک بیان کرد: آقایان اگر صحبتی دارند با آقای ایوبی معاونت سینمایی می‌توانند مشکلات خود را در میان بگذارند تا مسائل آنها نیز در کمیسیون فرهنگی مجلس بررسی شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی با اشاره به اینکه برخی از کارگردان‌ها یک فیلم را بر اساس تفکرات خود ساخته اند، تاکید کرد: آنها در مرحله اول فیلم نامه را داده‌اند و مجوز گرفته‌اند ولی در ساخت فیلم حاشیه رفته اند زمانی که نیز فیلم را بازبینی و بازسازی کردیم مشاهده می‌کنیم که این فیلم به مصلحت نظام نیست.عده ای در این میان ناراحت می‌شوند و می گویند پس چرا فیلم نامه راقبول کردید؟ باید دانست که وقتی این فیلم برای اجرا آماده می‌شود بازیگران دیالوگ‌هایی را فراتر از فیلم نامه بیان می کنند.

وی افزود: نکته بعدی در این است که فیلم نامه نویس و یا پیس نویس با تفکرات خود پیس می‌نویسد و او دیگر به این مسئله کاری ندارد که این فیلم نامه ارزشی است و یا ضد ارزشی، و لذا در این دسته از فیلم نامه‌ها به راحتی روابط نامشروع زن و مرد مطرح می‌شود و به طور قطع ما هم نمی‌توانیم با وجود معیارهای انقلابی این فیلمنامه را بپذیریم.

سالک در پاسخ به این سوال که آیا با به اجرا درآمدن این طرح وظایف ارشاد محدودتر می‌شود یا خیر، خاطرنشان کرد: وظایف ارشاد هیچگاه محدود نمی‌شوند، این حرف را نیز برای ممیزی کتاب نیز به زبان می آوردند، ممیزی همواره یک قانون است، بنابراین در موضوع فیلم نیز این مسئله قبل از اکران آنها بیشتر صدق می کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: به بنده نقل کردند که در فیلم عصبانی نیستم 19 دقیقه آن را قیچی کرده‌ایم! حال حرف ما با این دسته از افراد این است که اگر یک فیلم را قیچی کنید دیگر از آن چیزی باقی نمی‌ماند، همچنین نویسنده این فیلم نیز خود فردی مسئله دار است، او دارد افکار خود را از ابتدا تا انتهای فیلم به جامعه القا می کند، حال این سوال برای برخی از افراد به وجود می آید که اگر قسمتی از یک فیلم قیچی شود مابقی آن چه سرنوشتی دارد؟

حجت الاسلام احمد سالک اظهار داشت: محتوای این فیلم ها با ارزش های انقلاب اسلامی در تناقض است و برخی از این فیلم ها درباره فتنه 88 است.

وی با نام بردن از برخی از این آثار اظهار داشت: فیلم هایی همچون، قصه ها، آشغال ها و عصبانی نیستم جزو این آثار است. ما اجازه نمی دهیم هر گونه مطلبی که به ذهن فیلمنامه نویس می رسد به عنوان فیلم مطرح شود، زیرا برخی از این آثار به هیچ وجه ارزشمند نیستند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما مدافع فیلم ها و آثار فاخر هستیم و هر اثری که فاخر نباشد با ارزش های ما در تضاد است.