کد خبر: ۵۸۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۹

وضعیت بنفش در پکن

موج جدید آلودگی هوا در شهرهای شمال شرق چین از جمله پکن، پایتخت این کشور موجب شده تا مراجع مختلف زیست محیطی با اعلام هشدارهای مختلف، شهروندان را از خروج از خانه منع کنند.

به گزارش «تيک»، پس از فرو نشستن موج شدید آلودگی هوای هفته گذشته در استان های شمالی چین، موج جدید آلودگی شدید از روز گذشته مجددا شهرهای «پکن»، «تیِن جین» و تعدادی از شهرهای استان «هِه بی» را فرا گرفته که شدت آلودگی امروز شدید گزارش شده است.

بر این اساس، غلظت ذرات معلق موسوم به «پی.ام 2.5»، در هوای پکن از رقم 400 گذشته و رسانه های مختلف چین از جمله شبکه های تلویزیونی این کشور و سازمانهای مربوطه از مردم پکن خواستند از خانه خارج نشوند.

سازمان محیط زیست پکن همچنین با اعلام وضعیت بنفش، کودکان و سالمندان را از خروج از منزل بر حذر داشته و بر لزوم استفاده از ماسک های ویژه توسط شهروندان تاکید کرد.

«پی.ام 2.5» یا ذرات معلق، قابلیت نفوذ به ریه ها و در برخی موارد حتی نفوذ به جریان خون را دارد و بسیار خطرناک است.

حمله قلبی، اختلال در عملکرد ریه ها، ضربان نامنظم قلب، تشدید آسم و مرگ ناگهانی در بیماران قلبی و تنفسی از جمله عوارض تنفس در چنین هوایی گزارش شده است.

موج جدید آلودگی هوا در پایتخت چین و شهرهای اطراف آن به جهت همراه شدن وضعیت آب و هوای مه آلود، شرایط خاصی را ایجاد کرده که علاوه بر محدودیت میدان دید، خورشید نیز برای ساکنان این شهرها قابل رویت نیست.

مسئله آلودگی هوا و زیان های آن برای شهروندان چینی و محیط زیست، طی سالیان اخیر یکی از مشکلات اصلی دولت چین بوده که دولتمردان این کشور را به یافتن راهکارهایی عملی برای حل این معضل ترغیب کرده است.

نکته قابل توجه در خصوص موج آلودگی های شدید هوا در شهرهای شمالی چین آن است که هنوز سیستم های عمومی گرمایشی منازل که اغلب باذغال سنگ به تولید گرما می پردازند،شروع به فعالیت نکرده است.

فعالیت این سیستم ها تا کمتر از یک ماه دیگر به دلیل سرد شدن هوا آغاز می شود.

* ایرنا