کد خبر: ۵۸۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۵

آمریکا و چین قول همکاری دادند

آمریکا و چین قول دادند که بر سوء‌ تفاهمات و اختلافات دو جانبه غلبه کنند و در مسائل مهم کلیدی جهانی از جمله مقابله با تروریسم و جلوگیری از گسترش ویروس ابولا همکاری کنند.

 به گزارش «تيک»، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این وعده‌ها در دیدار جان کری،‌ وزیر امور خارجه آمریکا و یانگ جیه‌چی،‌ یکی از مقامات ارشد چین در بوستون داده شد.

دیدار این دو مقام ارشد آمریکا و چین در حالی انجام شد که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا قرار است ماه آینده میلادی به چین سفر کند.

جان کری و یانگ جیه‌چی اعلام کرده‌اند که روابط میان دو کشور به اندازه کافی به مرحله بلوغ رسیده است که دو طرف می‌توانند در مورد اختلافاتشان مذاکره کنند و در عین حال رایزنی‌هایی نیز در مورد منافع مشترکشان دارند.

کری در دومین روز از مذاکراتش با این مقام چینی به خبرنگاران گفت: مسائل بسیاری وجود دارد که چین و آمریکا در مورد آن‌ها همکاری می‌کنند. حتی اگر ما اختلافاتی داریم اما تلاش می‌کنیم این اختلافات را حل و فصل کنیم.

جیه‌چی نیز که قبلا وزیر خارجه چین بود، خاطرنشان کرد که روسای جمهوری آمریکا و چین بهبود روابط دو کشور را جزو اولویت‌های‌ کاری خود قرار داده‌اند. معتقدیم که ما باید در راستای افزایش اعتمادسازی و گسترش حوزه‌های مهم همکاری‌هایمان گام برداریم.

آمریکا و چین اخیرا در یک سری مسائل بین‌المللی از جمله مناقشات منطقه‌ای میان چین و همسایگانش در دریای چین جنوبی، اعتراض‌ها در هنگ کنگ، شرایط حقوق بشر در چین و همچنین اتهام جاسوسی سایبری چین از آمریکا اختلافاتی با یکدیگر داشتند.

یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا که در این نشست‌ها حضور داشت خاطرنشان کرد: مسائل مورد اختلاف میان دو کشور در یک مسیر مستقیم و صادقانه اما بدون مناقشه مورد بررسی قرار گرفت.

کری دو روز میزبان یانگ جیه‌چی، رایزن وزارت خارجه چین، پیش از سفر اوباما به پکن در ماه نوامبر بود.

این مذاکرات روز جمعه آغاز شد. این مذاکرات همچنین به دنبال رایزنی‌های وزرای خارجه آمریکا و چین و گفت‌وگوهای آن‌ها در مورد اعتراضات اخیر در هنگ کنگ انجام شد.

کری قرار است پس از این دیدار به اندونزی سفر کند تا در مراسم تحلیف جوکو ویدودو، رئیس جمهوری این کشور حضور یابد.

وزیر خارجه آمریکا هم‌چنین روز سه شنبه به برلین سفر می‌کند تا با وزیر خارجه این کشور دیدار و در مورد مهمترین مسائل جهانی گفت‌وگو کنند. 

*ایسنا