کد خبر: ۵۸۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۹۸

دلار‌ها در هالیوود چگونه تقسیم می‌شوند؟

الگوی اقتصادی سینمای هالیوود یکی از کامل‌ترین الگوی‌های اقتصادی سینمایی جهان است که شاخص‌های آن می‌تواند ساختار اقتصادی صنعت سینما را در کشورهای مختلف دگرگون کند.

به گزارش «تيک»،  گذشته از محتوای بسیاری از فیلم‌ها که در هالیوود تولید می‌شوند و با فرهنگ ایرانی سنخیت و همخوانی ندارند؛ اما این سینما در جزئی‌ترین فضاها دقیق و نکته سنج عمل می‌کند و هیچ چیز از زیر نگاه تیزبین گردانندگان استودیوها مغفول نمی‌ماند.

در این گزارش به اقتصاد سینمای هالیوود پرداخته‌ایم و اینکه چه کسی 75 میلیون دلار در هالیوود درآمد دارد؟ و پردرآمدترین ستاره‌های تلویزیون چه کسانی هستند؟ و کار کردن در مقام مدیر برنامه‌ها چقدر درآمد می‌آورد؟ در این گزارش حتی می‌توانید از درآمد حیواناتی که در فیلم‌ها و سریال‌ها بازی می‌کنند، باخبر شوید.

در آمد رده میانی‌ها:

52 هزار دلار

با در نظر گرفتن تمام متغیرها، باید به یاد داشت که یک بازیگر رده میانی درآمد بسیار بالاتری نسبت به بازیگران رده پایین‌تر دارد. با استناد به جدیدترین آمارها بازیگران این رده چیزی حدود 52 هزار دلار در سال درآمد دارند؛ درحالی‌که بیشتر بازیگران رده پایینی ممکن است تنها سالی هزار دلار به دست ‌آورند. به گزارش هالیوود ریپورتر، کاهش میزان پرداختی‌ها توسط استودیوها در سال‌های اخیر باعث شده است که بازیگران رده میانی طوری ضربه ببینند که در دهه 1990 حتی تصورش را هم نمی‌شد کرد. به‌طور مثال لئوناردو دی‌کاپریو برای نقش‌آفرینی در فیلم «گرگ وال استریت» 25 میلیون دلار کسب کرد؛ اما جونا هیل برای نقشش تنها 60 هزار دلار گرفت. میکی رورک هم برای ایفای نقش شخصیت منفی فیلم «مرد آهنی 2» تنها 250 هزار دلار گرفته بود.

فیلمبردار: 

5 تا 30 هزار دلار در هفته

فیلمبرداران و مدیرهای فیلمبرداری درجه یک هالیوودی که تعدادشان چیزی بین 10 تا 15 نفر است، می‌توانند هفته‌ای 25 تا 30 هزار در فیلمبرداری‌های 12 هفته‌ای فیلم‌های سینمایی درآمد داشته باشند. یک فیلمبردار باتجربه می‌تواند در یک فیلم بودجه بالای استودیویی – مثلا بالای 80 میلیون دلار بودجه – درآمدی بین 10 تا 20 هزار دلار در هفته داشته باشد. در فیلم‌های مستقل کم‌بودجه‌تر نیز فیلمبرداران می‌توانند انتظار درآمدی بین 2 تا 5 هزار دلار در هفته را داشته باشند. محدوده کارمزد فیلمبرداران تلویزیونی نیز بین 5 تا 8 هزار دلار در هفته است.

مدیر برنامه‌ها: 

200 هزار دلار تا 10 میلیون دلار

مانند تمام افراد دیگر حاضر در هالیوود، آژانس‌های کشف و توسعه استعدادها هم فشارهای اخیر را حس کرده‌اند.با این حال کارمزد هر مدیر برنامه بستگی به میزان سرمایه‌ای دارد که او برای آژانس به ارمغان می‌آورد. در کل می‌توان گفت که یک مدیر برنامه تازه کار می‌تواند چیزی بین 50 تا 65 هزار دلار درآمد داشته باشد؛ درحالی‌که افراد حرفه‌ای‌تر حدود 200 هزار دلار درآمد خواهند داشت. شرکای اصلی آژانس‌ها بین 400 تا 700 هزار دلار در سال کسب می‌کنند و اعضای هیات‌مدیره مانند برایان لورد از سی‌ای‌ای و آری امانوئل از دبلیو‌‌ام‌ای می‌توانند تا 10 میلیون دلار نیز درآمد داشته باشند.


فیلمنامه‌نویس:  

100 هزار تا یک میلیون دلار

درآمد فیلمنامه‌نویسان سینما همین‌طور در حال کاهش است. فیلمنامه‌نویسان هالیوودی در سال گذشته روی هم رفته 331 میلیون دلار درآمد داشتند که نسبت به سال 2009 کاهشی 25 درصدی داشته است، اما بعضی از فیلمنامه‌نویسان خاص مانند الکس کورتزمن، روبرتو اورچی و سایمون کینبرگ هم هستند که هنوز تا 5 میلیون دلار در سال درآمد دارند.

کارگردان فیلم: 

250 هزار دلار تا 20 میلیون دلار برای هر فیلم

یکی از مدیران اجرایی استودیوها درباره وضعیت مالی کنونی کارگردان‌ها می‌گوید: دیگر چیزی به عنوان میانه وجود ندارد. یا پول یک استاد مدرن را می‌دهید یا پول بسیار بسیار کمتری پرداخت می‌کنید. آن روزها گذشت که کارگردان‌ها فقط به خاطر انجام دادن کارشان 3 تا 4 میلیون دلار دریافت می‌کردند.کارمزد استادان مدرن چیزی حدود 7 تا 10 میلیون دلار برای کارگردانانی مانند پل گرین‌گرس و ریدلی اسکات است. گفته می‌شود کریستوفر نولان برای فیلم «میان ستاره‌ای» 20 میلیون دلار دریافت کرده است. اما در سمت مقابل این ترازو هم کارگردانان تازه‌کار می‌توانند انتظار درآمدی بین 250 تا 500 هزار دلار را برای اولین فیلم استودیویی بزرگ خود داشته باشند.

تهیه‌کننده:  

250 هزار دلار تا 2 میلیون دلار

تعداد تهیه‌کنندگانی که درآمدی بیش از 2 میلیون دلار دارند حدود 15 نفر است؛ از جمله این افراد می‌توان به جری بروکهایمر، اسکات رودین، برایان گریزر و نیل اچ موریتز اشاره کرد. اما تهیه‌کنندگان تازه‌کار می‌توانند انتظار درآمدی 250 هزار دلاری را داشته باشند و بازیگرانی که به تازگی می‌خواهند وارد عرصه تهیه‌کنندگی شوند نیز حدود 500 تا 750 هزار درآمد دارند. اما بازیگران کارکشته‌ای که تجربه تهیه‌کنندگی بالایی دارند کاملا متفاوت هستند؛ به‌طور مثال آدام سندلر برای تهیه «آدم بزرگ‌های 2» توانست 5 میلیون دلار به دست آورد.

حیوانات بازیگر: 

5 تا 108 هزار دلار

کریستال، میمونی که سال 2012 در 9 اپیزود سریال «تمرین حیوانات» شبکه ان‌بی‌سی بازی کرده بود، مبلغ 108 هزار دلار دریافت کرد؛ اما بیشتر حیوانات دیگر درآمدی کمتر دارند؛ کارمزد روزانه میانگین یک سگ یا گربه در هالیوود 400 دلار است که به مبلغ 5 تا 10 هزار دلار در سال می‌رسد.

شاخه‌های فرعی‌تر 

علاوه‌بر موارد ذکر شده شغل‌های دیگری هم وجود دارد که در هالیوود به کارهای حاشیه‌ای معروف است:
رئیس شبکه تلویزیونی: 2 تا 3 میلیون دلار/ دستیارهای مدیر برنامه‌ها: ساعتی 10 تا 13 دلار/ وکیل صنعت سرگرمی: 2 تا 6 میلیون دلار/ سیاهی لشکر :  148 دلار در روز/ میزبان نمایش‌های بازی و سرگرمی: یک تا 10 میلیون دلار/ میزبان برنامه‌های مصاحبه‌ای آخر شب: 3 تا 30 میلیون دلار/ مدیر روابط عمومی: 27 تا 400 هزار دلار/ صداپیشه تبلیغاتی: 3 هزار دلار تا 1 میلیون دلار برای هر تبلیغ/ اداره‌کننده اصلی سریال: 30 تا 100 هزار دلار در هر اپیزود.

ستاره‌های تلویزیونی: 

150 هزار تا 1 میلیون دلار

در گذشته وقتی یک ستاره سینمایی در تلویزیون ظاهر می‌شد، به نظر می‌رسید که وضعش دارد بدتر می‌شود، اما امروز این کار به‌عنوان یک پیشرفت اساسی دیده می‌شود. تنها در تابستان گذشته ستاره‌هایی مانند هالی بری، کاترین هیگل و تئا لئونی در سریال‌های جدید تلویزیونی ظاهر شدند. هر یک از آنها برای هر اپیزود مبلغ 150 هزار دلار دریافت کردند که برای یک فصل 22 اپیزودی به مبلغ 3/3 میلیون دلار می‌رسد.اما بازیگران تلویزیونی شناخته‌شده که تقریبا هیچ‌گونه تجربه پرده بزرگی نیز ندارند، وضع بهتری دارند. جیم پارسونز، جانی گالکی و کیلی کوئوکو حالا برای هر اپیزود سریال «بیگ بنگ تئوری» یک میلیون دلار دریافت می‌کنند. اشتون کوچر هم برای هر اپیزود سریال «دو و نیم مرد» 750 هزار دلار درآمد دارد. با درآمدهایی این چنینی آنها نباید هم بخواهند در سینما باشند.

فیلمنامه‌نویس تلویزیونی: 

3 تا 6 هزار دلار در هفته

درحالی‌که وضعیت هالیوود خیلی خوب نیست، نویسندگان تلویزیونی به نسبت از شرایط بهتری برخوردار هستند و سال گذشته روی هم رفته 668 میلیون دلار درآمد داشتند که نسبت به سال 2012 کاهشی تنها 2/6 درصدی داشته است. بیشتر نویسندگان ثابت با قراردادهای 20 هفته‌ای کار می‌کنند و هفته‌ای 3800 دلار درآمد دارند، اما نویسندگان باتجربه‌تر تا هفته‌ای 6 هزار دلار نیز کسب می‌کنند، اما پول اصلی در نوشتن تک‌نفره یک اپیزود کامل است که می‌تواند نزدیک به 25 هزار دلار برای هر فیلمنامه اپیزود درآمد داشته باشد.

بدلکار: 

50 هزار دلار تا یک میلیون دلار

تام مک‌کوماس 44 ساله که برای فیلم‌های «شوالیه تاریک» و «ماموریت غیرممکن» با یک موتور از روی یک دیوار به درون یک استخر پریده و یک ماشین تراکتور مانند را با سرعت 65 مایل در ساعت از بالای یک سکو به پرواز درآورده چیزی حدود 500 هزار دلار در سال درآمد دارد. یون وو-پینگ که در فیلم‌های «ماتریکس» و «ببر کمین‌کرده، اژدهای پنهان‌شده» بدلکاری کرده بود تا یک میلیون دلار در سال به دست آورده بود؛ اما اینها استثنا هستند و بسیاری از بدلکاران خود را برای بسیار کمتر از اینها به خطر می‌اندازند.

رئیس استودیو:  

5 تا 15 میلیون دلار

رئیس‌های استودیوها از جمله الن هورن، برد گری و ایمی پاسکال درآمد پایه حدود 5 میلیون دلار دارند، اما پاداش‌ها و درآمد‌های دیگر که بستگی به باکس‌آفیس و درآمد تولید فیلم‌ها دارند نیز می‌توانند معمولا این رقم را دو تا سه برابر کنند. علاوه‌بر این، شغل آنها مزایای دیگری از جمله دستیارهای 24 ساعته و جت شخصی نیز دارد.

منبع: دنیای اقتصاد