کد خبر: ۵۸۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۹۶

ناطق نوری، تنها شانس بیرون آوردن اصولگرایان از کما

محمدجواد حق شناس فعال سیاسی اصلاح طلب  معتقد است که حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری تنها شانس جریان اصولگرایی برای بازگشت به عرصه سیاسی کشور است.

حق شناس در گفتگو با فرهیختگان آنلاین (FDN.ir) بیان داشت: جریان اصولگرا بعد از 8 سال حضور احمدی نژاد دچار مشکلات جدی در نحوه ی تعامل میان خود و در عین حال تنظیم رابطه با هوادران و جامعه ی رای دهندگان شده و هنوز هم نتوانسته است که بر این مشکلات غلبه کند.

وی افزود: این مشکلات در انتخابات سال 92 به اوج خود رسید، این درحالی بود که جریان اصولگرایی هیمشه در یک دهه گذشته مورد حمایت معنوی و حتی عملیاتی نهاد نظارتی بوده و  در بزنگاه انتخابات با اعمال نظراتی که چندان منطبق با قانون نبوده، توانسته که رقبای اصلی خود را از صحنه خارج کند.

روزنامه نگار اصلاح طلب اضافه کرد: جتی هنگامیکه فضای رقابتی مختصری فراهم شد، این جریان بازهم نتوانست بر مشکلات خود غلبه کند، در نتیجه در یک رقابت استاندارد به مطلوب خود نرسید.

حق شناس با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال 92 گفت: باوجود آنکه جریان اصلاح طلب تنها یک نامزد در انتخابات داشت و امکان حضور حداکثری برای آن فراهم نبود و مهمترین کاندید جریان میانه یعنی آیت الله هاشمی با رد صلاحیت عجیب و غریبی روبرو شد، جریان اصولگرا بازهم با وجود نامزدهای متعددی که داشت نتوانست به نتیجه دلخواه خود برسد و در نهایت کاندیدای مورد حمایت جریان اصلاح طلبی بود که پیروزی را از آن خود کرد.

فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: مشکلات و شکست های عدیده ای که جریان اصوگلرا با آن روبرو شد، موجب آن شده که برای رسیدن به نتیجه ای مطلوب به تکاپو بیافتند، با این حال این مجموعه با دو مشکل مواجه شده است، فوت آقای عسگراولادی رئیس جبهه پیروان و به کما رفتن آیت الله مهدوی کنی. این دو، چهره های مقبول و مورد اعتمادی به شمار می آمدند که توانایی ایجاد هماهنگی در میان جریان اصولگرایی را داشتند.

وی ادامه داد: با این دو اتفاق بود که جریان اصولگرایی در شوک بیشتری قرار گرفت که در پی آن هنوز موفق به پیدا کردن خود نشده است.

حق شناس خاطرنشان کرد: باتوجه به مسائل پیش گفته، جبهه پایداری و احزاب همسو در تلاش برای مصادره فضای جریان اصولگرایی به نفع خود هستند که همایش همگرایی اصولگرایی از نشانه های آن بود.

وی ضمن انتقاد از حجت الاسلام تقوی به دلیل برگزاری همایش اصولگرایی گفت: همایش اصولگرایان با محوریت یکی از چهره های روحانی که مسئولیت دبیرخانه ائمه جمعه را برعهده دارد، برگزار شد که مسئولیتی حکومتی است، جامعه مذهبی و دینی ما انتظار دارد که نهاد نمازجمعه جایگاه پدرانه ای داشته باشند و به نمادی سیاسی و جناحی تبدیل نشود.

روزنامه نگار اصلاح طلب افزود: چهار جریان در نشست مذکور حضور داشتند که مگی به پایداری نزدیک بودند که جمعیت رهپوریان انقلاب اسلامی و ایثارگران از آن جمله اند.

وی اضافه کرد: از میان اصولگرایان سنتی فقط موتلفه بود که در این نشست حاضر شد و برگزار کنندگان این همایش توفیقی در جذب مابقی جریان های اصولگرا نداشت.

محمدجواد حق شناس در پاسخ به سئوالی در مورد احتمال ورود حجت الاسلام ناطق به انتخابات مجلس گفت: آقای ناطق چهره ای شناخته شده در جریان اصولگرایی است که سوابقی چون ریاست مجلس را در کارنامه دارد، بنابراین قطعا این توان و موقعیت را دارد که بتواند در غیاب عسگراولادی و آیت الله مهدوی کنی اصولگرایان را رهبری کند.

وی افزود: آقای ناطق دارای نشاط سیاسی و قدرت تشکیلاتی زیادی است که این مسئله ایشان را از دیگر چهره ها در جامعه روحانیت متمایز می کند.

این فعال سیاسی تاکید کرد: اگر جریان اصولگرا بخواهد بعد از دوره ی دشوار احمدی نژاد موقعیت خود را بازسازی کند و احیا شود، تنها شانس آن، ناطق نوری است، البته به شرط اینکه این دوستان موقعیت را درک کنند و اجازه ندهند که یک جریان افراطی مثل پایداری برای انها تصمیم بگیرد.