کد خبر: ۵۸۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۱۴

توصیه موسویان به کشورهای عربی

ایرنا: سخنگوی پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: شورای همکاری های خلیج فارس و کشورهای عرب باید استراتژی واقعی و عملیاتی خود را تغییر داده و از توافق هسته ای ایران و قدرت های بزرگ حمایت کنند.

سید حسین موسویان روز یکشنبه در اجلاس گفت و گوهای استراتژیک که در شهر ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی برگزار شد با اشاره به مذاکرات هسته ای میان ایران و 1+5 افزود: وقتی که من با دوستان عرب خود در منطقه می نشینم می گویند که ما از حل مسالمت آمیز مسئله هسته ای و حقوق هسته ای صلح آمیز ایران دفاع می کنیم و مخالف تحریم ها علیه ایران هستیم.

وی ادامه داد: اما وقتی با دوستانم در اروپا و آمریکا می نشینم به من می گویند که همسایه های عرب شما بیشتر از اسرائیل به ما فشار می آورند که تحریم ها برداشته نشود و فشار علیه ایران بیشتر شود.

سخنگوی پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: ایرانی ها احساس می کنند که همسایه های عرب ما و اسرائیل در مورد مذاکرات هسته ای همسو و هماهنگ عمل می کنند.

موسویان اظهارداشت: شورای همکاری های خلیج فارس و کشورهای عرب باید استراتژی واقعی و عملیاتی خود را تغییر داده و از توافق هسته ای ایران و قدرت های بزرگ حمایت کنند.

وی ادامه داد: چنین دستاوردی به بهبود روابط ایران و همسایگان عرب و روابط ایران و آمریکا کمک خواهد کرد و این به نفع منطقه و جامعه جهانی است.

سخنگوی پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: کشورهای خلیج فارس باید دیدگاه های سنتی خود در مورد ایران را تغییر داده و قدرت، نفوذ و توانمندی های ایران را به عنوان یک سرمایه و نه تهدید تلقی کنند.

موسویان افزود: همچنین از این سرمایه برای ایجاد همکاری های منطقه ای در خلیج فارس با حضور ایران، عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس بهره گیرد.

وی تاکید کرد: برای مقابله با بحران های جاری منطقه ای نیازمند سیستم همکاری های منطقه ای هستیم و باید دست از دعوت قدرت های خارجی در دخالت در امور داخلی منطقه برداریم.

سخنگوی پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در ادامه با بیان اینکه استراتژی فعلی ائتلاف آمریکا در مقابله با داعش بی نتیجه خواهد ماند، تصریح کرد: با چنین استراتژی هم داعش خواهد ماند و هم آمریکا و متحدانش بزودی شکست خواهند خورد.

موسویان افزود: باید با داعش ریشه ای برخورد کرد چرا که داعش یک ایدئولوژی است که ریشه و نفوذ در جهان عرب و اهل سنت دارد.

وی ادامه داد: ده ها سال حکومت های دیکتاتوری و فاسد در منطقه، دخالت خارجی و 60 سال ظلم اسرائیل در حق فلسطینی های مسلمان باعث هرج و مرج منطقه ای و ظهور افراط گرایی سنتی شده است.

سخنگوی پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: ما در منطقه با سقوط قدرت های عربی، جنگ فرقه ای، ظهور تروریسم و دولت ها و کشورهای شکست خورده مواجه هستیم و این یک تهدید است که منطقه ما را به یک منطقه شکست خورده تبدیل خواهد کرد.

موسویان تاکید کرد: باید ایران و قدرت های منطقه همت مشترکی برای مقابله با تهدیدات مشترک داشته باشند.