کد خبر: ۵۸۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۴۶۸

اسیدپاش‌ها به بهشت نمی‌روند

چند روز بعد از انتشار رسمی اخباری درباره اسیدپاشی مشکوک در اصفهان روز گذشته شاهد واکنش‌های متعددی در این زمینه بودیم. محکومیت اسیدپاشی‌های اخیر در اصفهان و غیرقانونی و غیرشرعی خواندن این عمل از سوی امام‌جمعه اصفهان، ابراز تاسف نماینده اصفهان از شناسایی نشدن هنجارشکنان، وعده پیگیری موضوع اسیدپاشی از سوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و تکذیب ادعای باندی بودن این اسیدپاشی‌ها، تنها بخشی از واکنش‌ها بود. به‌رغم واکنش‌ها به حادثه اصفهان، طی روز‌های اخیر اخبار تائیدنشده‌ای مبنی بر افزایش تعداد قربانیان این رویداد به شش نفر در رسانه‌ها منتشر شده‌است. این درحالی است که رسانه‌ها روز پنجشنبه (نخستین روز انتشار خبر) تعداد قربانیان را دو زن و روز شنبه چهار زن اعلام کرده بودند. این درحالی است که صبح روز گذشته اخبار تائیدنشده‌ای مبنی بر وقوع یک مورد اسیدپاشی دیگر در خیابان شیخ صدوق اصفهان منتشر شد. علاوه بر این شایعه‌ای در شبکه‌های مجازی مبنی بر پاشیدن اسید به صورت زنان تهرانی هم منتشر و بلافاصله توسط مقامات پلیس تکذیب شد.

 افزایش قربانیان اسیدپاشی به ۶ نفر تکذیب شد

در همین رابطه، جانشین فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان در واکنش به خبر منتشره مبنی بر افزایش تعداد قربانیان اسیدپاشی به شش نفر گفت: به‌جز چهار موردی که گزارش شده، شاهد حادثه دیگری نبوده‌ایم.

حسین حسین‌زاده گمانه‌زنی‌هایی را که در رابطه با زنجیره‌ای بودن این اسیدپاشی‌ها مطرح می‌شود، مردود دانست و عنوان کرد: این شائبه که قربانیان به‌دلیل بدحجابی مورد اسیدپاشی قرار گزفته‌اند، صحت ندارد.

 مجازات بدحجابی اسیدپاشی نیست

ماجرای اسیدپاشی در اصفهان طی روز‌های اخیر و همزمان با ورود رسانه‌ها و واکنش مسئولان به این موضوع، شکل تازه‌ای به خود گرفته است. در نخستین واکنش‌ها، امام جمعه اصفهان با محکوم کردن اسیدپاشی‌های اخیر در این شهر گفت: اینگونه کارها در قانون و شرع هیچ مجوزی ندارد. این کار محکوم است، پیگرد قانونی، مجازات شرعی و دیه دارد و اگر کسی مرتکب چنین کاری شده، باید پیگیر بود. حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر با اشاره به موضوع اسیدپاشی‌های اخیر در اصفهان افزود: من این موضوع را شنیده‌ام و باید آن را پیگیری کنم تا از جزئیات آن باخبر شوم و تحقیق بیشتری انجام دهم تا بتوانم بهتر اظهارنظر کنم، اما با این وجود چنین کاری به هر بهانه‌ای محکوم است، حتی اگر یک زن به بدترین وضع به خیابان بیاید مجازاتش چنین چیزی نیست. کسی حق ندارد از این کارها بکند. اگر کسی چنین کارهایی را کند مجازات شرعی دارد و قصاص دارد.  ایسنا نوشت؛ امام جمعه اصفهان درباره صحبتی که پیش از این از قول او گفته شده بود که امر به معروف و نهی از منکر باید از تذکر لسانی فراتر برود، تاکید کرد: من نگفتم که تذکر فراتر از لسانی باشد، گفتم آنچه وظیفه یک مسلمان است تذکری ناصحانه، مشفقانه و مودبانه است. اگر قرار باشد برخوردی صورت بگیرد باید به‌صورت قانونی باشد و دستگاه قضایی و نیروی انتظامی چنین مساله‌ای را پیگیری کنند تا کسی خودسرانه وارد این گود نشود. این اقدامات خودسرانه به هیچ‌وجه صحیح نیست.

 واکنش دولت به اسیدپاشی‌ها

با وجود آنکه انتظار می‌رفت، در جلسه علنی روز گذشته مجلس، نمایندگان اصفهان با مطرح کردن موضوع اسیدپاشی در این شهر خواهان ورود قوه مقننه به این امر باشند، هیچ یک از نمایندگان در این مورد اظهارنظر نکرد. در این میان تنها محمدرضا خباز، معاون امور تقنینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری هنگام بررسی ماده دو طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در واکنش به حوادث اسیدپاشی اخیر در اصفهان گفت: اخیرا در یکی از شهرها بحث اسیدپاشی روی خانم‌ها شروع شده است. البته من بدحجابی را تائید نمی‌کنم اما این رفتار بازدارنده باعث می‌شود فرد از حیز انتفاع ساقط شود.

 ابراز تاسف نمایندگان اصفهان 

نماینده‌های مردم اصفهان نیز در واکنش به حادثه اسیدپاشی در این شهر در اظهارنظرهای جداگانه پس از جلسه علنی مجلس مواضع خود را با رسانه‌ها در میان گذاشتند. در همین رابطه، نماینده‌ مردم مبارکه با اعلام اینکه تا امروز هنوز هیچ یک از عاملان اسیدپاشی اصفهان توسط دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی شناسایی نشده‌اند، گفت: متاسفانه طی هفته‌های اخیر شاهد ناهنجاری‌های فوق‌العاده متضاد با موازین قانونی و شرعی در اصفهان هستیم.  علی ایرانپور افزود: اسیدپاشی در اصفهان موجب ایجاد فضای ناامنی و رعب در استان شده است. هر چند که نیروی انتظامی استان وظایف خود را متناسب با امکاناتش انجام می‌دهد ولی متاسفانه خلاء قانونی و اجرا نشدن قانون موجود از یکسو و جدیت نداشتن دستگاه قضایی از سوی دیگر موجب آسوده‌خاطر شدن متخلفان و فرصت‌طلبان شده است.

 اسیدپاش از نظر روانی مشکل دارد

حمیدرضا طباطبایی، عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان از دیگر نمایندگانی بود که نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. او با بیان اینکه قطعا موضوع اسیدپاشی در اصفهان به‌صورت سازمان‌یافته نبوده است، گفت: به نظر من یک نفر که از نظر روانی هم مشکل دارد مرتکب این جرم شده است.  ایسنا نوشت؛ نماینده مردم نائین افزود: با توجه به اینکه نوع این فعل کریه و زشت است و ناامنی ایجاد می‌کند این خبر سریعا در شهر منتشر شده‌است. اما ان‌شاءا... ظرف یکی، دو روز آینده پلیس عامل این اتفاق را دستگیر می‌کند و نگرانی‌ها نیز برطرف می‌شود. 

 اسیدپاشی بی‌جواب نمی‌ماند

عضو هیات‌رئیسه فراکسیون قضایی و حقوقی مجلس٬ با محکوم کردن اقدام اسیدپاشی در استان اصفهان٬ گفت: پلیس٬ دستگاه‌ قضا و وزارت اطلاعات به طور حتم کار متخلفان اسیدپاشی را بی‌جواب نخواهند گذاشت. به گزارش خانه ملت ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد و تیران در مجلس با محکوم کردن اقدام اسیدپاشی در استان اصفهان٬ گفت: مسئولان قوه قضائیه و نیروی انتظامی باید هر چه سریع‌تر و با صراحت تمام با متخلفان اسیدپاشی برخورد کرده و از ادامه چنین حوادثی جلوگیری کنند.

  اسیدپاشی باندی نبوده است

دادستان اصفهان نیز در تازه‌ترین واکنش‌ها به این رویداد گفت: سرنخ‌های تازه از اسیدپاشی در استان کشف شده است که امیدواریم در این زمینه به نتایج مطلوب قضایی دست یابیم. حسن رحیمی با انتقاد از رسانه‌ها مبنی بر اینکه اسیدپاشان اصفهانی به‌صورت باندی و گروهی عمل کرده‌اند، اظهار کرد: متاسفانه اتفاقاتی درمورد اسیدپاشی در استان رخ داده است و وظیفه قانونی و شرعی دادسرا تعقیب جدی مجرم و کشف جرم و ایجاد امنیت‌خاطر برای شهروندان است. او در ادامه تصریح کرد: صرف نظر از اینکه شهروند زن یا مرد بوده و چه جنسیتی داشته و چه کسی بوده‌است، نگاه دستگاه قضا به این است که حق شهروند در جامعه محفوظ باشد و امنیت را برای اعضای جامعه برقرار کنیم. رحیمی افزود: دادسرا بعد از این اتفاق به صورت جدی ورود پیدا کرده و ستادی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شده و شخصا مسئول رسیدگی به این پرونده هستم و امیدواریم که به نتایج مطلوبی دست یابیم. . میزان نوشت؛ دادستان اصفهان در پایان از ذکر آمار در این زمینه خودداری کرد و گفت: آمار‌‌ همان تعدادی است که قبلا اعلام شده بود.

  برای پیگیری مشکل با من تماس نگرفته‌اند

علاوه بر مسئولان، پدر یکی از قربانیان اسیدپاشی استان اصفهان با انتقاد از سردرگمی در سیر درمان و بی‌نتیجه بودن پیگیری‌ها در روند پرونده دخترش اعلام کرد: در اولین روز این حادثه که فکر می‌کنم نهم مهر بود دخترم در بیمارستان اصفهان بستری شد. با توجه به سوختگی شدید از ناحیه صورت، دست چپ و ران‌ها قرار بود عمل‌های لازم روی دخترم انجام شود که با نظر من قرار شد این عمل‌ها در تهران انجام شود. اولین عمل هم انجام شد. او با گلایه از سردرگمی پزشک‌ها برای درمان چشم‌های دخترش، افزود: ابتدا قرار بود در اصفهان چشم‌های دخترم بخیه بشود که بعد از مخالفت من، ما را به بیمارستان لبافی‌نژاد ارجاع دادند که در آنجا اعلام کردند اصلا نیاز به بخیه کردن نبوده و اگر این کار انجام می‌شد دخترم بینایی خود را از دست می‌داد. در حال حاضر هم بیمارستان چشم پزشکی، بیماران سوختگی را بستری نمی‌کند و بیمارستان سوختگی هم که دخترم را بستری کرده است اعلام می‌کند در قبال چشم‌ها مسئولیتی نداریم و این کار را بلد نیستیم. با توجه به اینکه چشم‌ها باید هر پنج ساعت یک بار با آب شست‌وشو شود و در آن قطره ریخته شود این کار برعهده خودمان افتاده است و این شست‌وشو را انجام می‌دهیم.  او عنوان کرد: سه عمل دیگر باید روی دخترم انجام شود تا قسمت‌های سوخته را مدام لایه لایه بردارند.  ایسنا نوشت؛ این پدر در پاسخ به این سوال که شایعاتی در مورد بدحجاب بودن چهار قربانی پرونده اسیدپاشی در استان اصفهان وجود دارد، گفت: دخترم حجاب غیرمتعارف نداشته و معمولی و  مانند بقیه بوده تا حدی که پیش از این در جامعه حضور داشت، دانشگاه و جاهای مختلف می‌رفت و مشکلی به وجود نیامده بود.

 واکنش هنرمندان

واکنش‌ها به حادثه اسیدپاشی در اصفهان تنها به مسئولان محدود نشد  و دو کارگردان مشهور کشورمان با اظهارنظر در این رابطه خواستار برخورد جدی مسئولان شدند. خبرآنلاین نوشت؛ اصغر فرهادی در متنی که در واکنش به این حادثه منتشر کرد، اعلام کرد: از جامعه پزشکی ایران، متخصصان در داخل و خارج از کشور خواهشمندم از هر طریق ممکن همه همت و توان خود را در این لحظات سخت برای کمک به بانوان آسیب‌دیده فاجعه غیرقابل باور این روزهای شهر  اصفهان به کار بندند. کیانوش عیاری کارگردان «خانه پدری»‌‌ که هنوز مجوز اکران نگرفته است در واکنش به حادثه اسیدپاشی در اصفهان گفت: اگر یک صحنه فیلم من خشن است، پس اسیدپاشی‌هایی که در اصفهان رخ می‌دهد،‌ چیست؟  ایسنا نوشت؛ او عنوان کرد: این روزها خبرهای زیادی از اسیدپاشی به چند زن در اصفهان منتشر شده و شنیده‌ام که برخی از خانم‌های اصفهانی از ترس از خانه‌هایشان خارج نمی‌شوند و این اتفاق از جمله مواردی است که جنبه شخصی ندارد و نوعی واکنش است.

 تکذیب اسیدپاشی در تهران

پلیس آگاهی تهران بزرگ شایعه اسیدپاشی به روی زنان در پایتخت را از اساس تکذیب کرد. به دنبال وقوع چهار مورد اسیدپاشی به صورت زنان در استان اصفهان، شایعاتی مبنی بر اسیدپاشی به برخی از زنان و دختران در پایتخت در شبکه‌های مجازی و پیامکی منتشر شد که مرکز اطلاع‌رسانی پلیس آگاهی تهران بزرگ این شایعات و پیام‌ها را از اساس کذب خواند و اعلام کرد: حتی یک مورد اسیدپاشی هم در روزهای اخیر در پایتخت رخ نداده است. ایسنا نوشت؛ این مرکز با تشبیه این شایعات به فیلمنامه‌های‌هالیوودی و تخیلی اعلام کرد: شهروندان تنها برای دریافت اخبار به منابع رسمی مراجعه کنند و مطمئن باشند که پلیس در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای آن را اطلاع‌رسانی خواهد کرد، بنابراین تاکید می‌شود که چنین پیام‌هایی در شبکه‌های مجازی از اساس کذب است و عاملان و سازندگان این شایعات نیز مطمئن باشند که پلیس با آنان برخورد خواهد کرد.

*آرمان